
Gençlerin hedefledikleri lisenin kapılarını açan 25-26 Kasım'da yapılacak Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sınavı’na bu yıl 1 milyon 200 bin civarında sekizinci sınıf öğrencisi girecek. Öğrencilerin heyecanla bekledikleri 1. Merkezi Ortak Sınavı’nda çıkacak sorularla ilgili değerlendirme yapan Bahçeşehir Okulları eğitim uzmanları öğrencileri başarıya taşıyacak ipuçlarının altını çizdi.
İşte derslere göre yapılacak sınavla ilgili uzmanların önerileri:
SINAVLARA HAZIRIM DİYEBİLMEK...
Özen Yazğan (PDR Bölüm Başkanı):
Başarılı insanlar, önlerindeki engele değil onu nasıl aşabileceklerine odaklanır. Merkezi Ortak Sınavlara girecek öğrenciler bu sınavları hayallerinin önündeki birer engel olarak değil; istedikleri hedefe ulaşmak için birer araç olarak görmeliler. Olumsuz düşünmek ve karamsarlık öğrencileri başarısızlığa sürükler. Kendini hazır hisseden öğrencinin kendine ve başaracağına güveni artar. Sınav heyecanını kontrol edebilmenin en etkili yolu “Sınavlara hazırım!” diyebilmektir.
SORU KÖKÜNÜ İYİ OKUYUN
Tülay Uğurludural (Türkçe Bölüm Başkanı):
Türkçe dersi sorularının ağırlıklı olarak okuma-anlama becerisini ölçen sorulardan oluşacağı öngörülmektedir. Öğrencilerin en çok zorlandıkları konu, paragrafta anlam konusudur. Paragraf sorularını anlayabilmek için öncelikle soru kökü iyi okunmalı bu doğrultuda verilen paragrafların konusundan hareketle ve anahtar kelimeler üzerinden metin çözümlemesi yapılmalıdır. Dil bilgisi sorularında bir ek ya da sözcük, anlamı büyük ölçüde etkilediğinden bu sorularda analiz yaparak ilerlemek hem dikkatsizliği engelleyecek hem de cevaptan emin olunmasını sağlayacaktır.
SORUDA İSTENENE ODAKLANIN
Yahya Cemali (Matematik Bölüm Başkanı):
Matematik sorularının yaklaşık %75 inin “Üslü Sayılar” ve “Kareköklü Sayılar” konularından olması beklenmektedir. Öğrenciler kazanım içeriklerine hakim olmalı ve soruları bu kazanımlar doğrultusunda yorumlamalıdır. 40 dakikalık süre içerisinde, dikkati elden bırakmadan, sadece soruda istenene odaklanmaları gerekmektedir. İşlemler mutlaka yazılarak yapılmalıdır. Cevapları kontrol ederken daha önce yapılmış işlemler üzerinden gidilmemeli, yeniden çözüm yapılmalı, cevapların kontrolü önceki işlemin sonucu ile sonraki işlemin sonuçları karşılaştırılarak yapılmalıdır.
ÇIKARIM GÜCÜNÜ KONTROL
Senem Ertün (Fen ve Teknoloji Başkanı):
Sınav sorularının müfredatta yer alan Hücre
Bölünmesi ve Kalıtım, Kuvvet ve Hareket, Sıvıların Kaldırma Kuvveti konularından oluşması beklenmektedir. Bu sebeple çözüm için anahtar nokta, şekilde verilenleri ve anlatılmak istenenleri çok iyi analiz etmektir. Sorular içerisinde yer alan terimlere dikkat edilmelidir. Deney ile sorular bilgiyi değil çıkarım gücünü kontrol eder; bu sorularda tüm ifadeler doğru olsa bile sadece deney sonuçlarının doğru cevap olduğu unutulmamalıdır. Görselli sorularda dikkatli inceleme yapılmalıdır. Deneysel değişkenlerin kullanıldığı sorular eleyici sorular olacağından, değişkenler iyi anlaşılmalıdır.
HER SORUNUN TEK CEVABI VARDIR
Ferda Gençel (Sosyal Bilgiler Bölüm Başkanı):
MEB tarafından duyurulan çalışma takviminde belirtildiği üzere öğrenciler sınavda T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders müfredatındaki şu konulardan sorumlu olacak:
‘Bir Kahraman Doğuyor’, ‘Milli Uyanış: Yurdumuzun İşgaline Tepkiler’, ‘Ya İstiklal Ya Ölüm’, Doğu ve Güney Cepheleri. Öğrenciler sınavda sorunun cevabını düşünmeden önce soru kökünü iyi anlamaya dikkat etmelidir. Soru içinde geçen kavramların altını çizmeli ve bu kavramların çözüme yönelik anahtar kelimeler olduğunu hatırlamalıdır. ‘Tarihi, kronolojiden ayıran yorumdur.’ Ancak sorunun cevabını bulmak amacıyla yorum yaparken paragrafta anlatılan konunun sınırları dışına çıkmamaya özen göstermek gerekir. Her sorunun bir tek cevabı olduğu unutulmamalı, cevaplar kontroledilirken emin olmadıkça cevap değiştirilmemelidir.


