Ta­rih 9 Ağus­tos 2013... Türk Ha­va Yol­la­rı (THY) uça­ğı­nın ka­bin eki­bi­ni ta­şı­yan araç, Lüb­na­n’­ın baş­ken­ti Bey­ru­t’­ta, si­lah­lı ki­şi­ler ta­ra­fın­dan dur­du­rul­du. Pi­lot­lar Mu­rat Ak­pı­nar ve Mu­rat Ağ­ca­’yı yan­la­rı­na alan sal­dır­gan­lar ka­yıp­la­ra ka­rış­tı. Pi­lot­la­rı bü­yük bir ör­gü­tün de­ğil “kü­çük bir gru­bu­n” ka­çır­dı­ğı be­lir­len­di. Ya­ni kı­sa sü­re­de so­nuç alı­na­ca­ğı de­ğer­len­di­ril­di.
O gru­bun adı “İ­mam Rı­za­’nın Zi­ya­ret­çi­le­ri­” adı­nı ta­şı­yor. Su­ri­ye­’de Be­şar Esad yö­ne­ti­mi­ne kar­şı mü­ca­de­le eden Öz­gür Su­ri­ye Or­du­su­’nun (ÖSO) elin­de bir yıl­dır re­hin tu­tul­du­ğu öne sü­rü­len 9 Lüb­nan­lı Şi­i’­nin ser­best bı­ra­kıl­ma­sı ha­lin­de pi­lot­la­rı­mı­zın ser­best bı­ra­kı­la­ca­ğı be­lir­ti­li­yor.

Pi­lot­la­rı­mız­dan ha­ber yok

Su­ri­ye ve Lüb­nan­lı­lar ara­sın­da ya­şa­nan olay­lar bi­zi ni­çin bu ka­dar il­gi­len­di­ri­yor ki, pi­lot­la­rı­mız “pa­zar­lık ara­cı­” ola­rak kul­la­nı­lı­yor? Ne­de­ni, Tür­ki­ye­’nin ÖSO­’ya si­lah ve mal­ze­me des­te­ğin­de bu­lun­du­ğu id­di­asın­dan kay­nak­la­nı­yor. Do­la­yı­sıy­la Lüb­nan­lı ha­cı­la­rın ka­çı­rıl­ma­sın­dan da Tür­ki­ye­’yi so­rum­lu tu­tu­yor­lar. Ya­ni, pi­lot­la­ra kar­şı­lık ha­cı­la­rın bı­ra­kıl­ma­sı ko­şu­lu­nu öne sü­rü­yor­lar.
Pi­lot­la­rı­mı­zın ka­çı­rıl­ma­sın­dan son­ra “de­meç pat­la­ma­sı­” ya­şan­dı. Ara­dan tam 1.5 ay geç­ti. Ne, ÖSO’­nun elin­de bu­lu­nan 9 Lüb­nan­lı­’nın ser­best bı­ra­kıl­ma­sı­nı sağ­la­ya­bil­dik, ne de te­rö­rist­le­rin elin­de re­hin tu­tu­lan pi­lot­la­rı­mı­zı kur­ta­ra­bil­dik. Ta­bi­i ki iki pi­lo­tun ai­le­le­ri de pe­ri­şan... Dı­şiş­le­ri Ba­ka­nı Ah­met Da­vu­toğ­lu­’nun, pi­lot­la­rı­mı­zın ai­le­le­ri­ni ba­kan­lı­ğa da­vet edip gö­rüş­me­si, el­le­rin­de­ki bil­gi­le­ri pay­laş­ma­sı in­sa­ni açı­dan önem­liy­di. Ba­kan­lı­ğın Or­ta­do­ğu Da­ire­si Baş­ka­nı Ser­dar Bey, elin­den ge­len gay­re­ti gös­te­ri­yor. An­cak he­nüz so­nuç alın­mış de­ğil.

Ça­lan her te­le­fon umut olu­yor

Mu­rat Ağ­ca­’nın ba­ba­sı Ze­ki Ağ­ca, Ela­zı­ğ’­da otu­ru­yor. Te­le­fo­nu­nu çal­dır­dı­ğım­da, ina­nı­yo­rum ki he­ye­can­la aç­mış, oğ­luy­la il­gi­li müj­de­li bir ha­ber ge­le­ce­ği­ni dü­şün­müş­tür. An­cak kar­şı­sın­da oğ­luy­la il­gi­li ha­ber ve­re­cek de­ğil ha­ber ala­cak bi­ri­si ol­du­ğu­nu öğ­ren­di­ğin­de umu­du­nu bir kez da­ha ça­la­cak ye­ni te­le­fo­na bağ­la­mış­tı.
“Oğ­lum­dan ha­ber yok. Siz ne bi­li­yor­sa­nız biz de o ka­da­rı­nı bi­li­yo­ruz. On­la­rı unut­tu­lar. Ara­dan bun­ca za­man geç­me­si­ne rağ­men ha­la ser­best bı­ra­kıl­ma­ma­sı bi­zi hay­li kay­gı­lan­dı­rı­yor ve üzün­tü­mü­zü an­la­ta­cak ke­li­me bu­la­mı­yo­ruz. Ben er­kek ola­rak bi­raz da­ha da­ya­nık­lı­yım. İda­re edi­yo­rum. Ama an­ne­si ta­ma­men pe­ri­şan. Her da­ki­ka oğ­lum­dan ve pi­lot ar­ka­da­şın­dan ha­yır­lı ha­ber ge­le­cek di­ye bek­li­yo­ruz. İna­nın va­kit geç­mi­yor. Hep ha­yır­lı ha­ber ala­lım di­ye du­a edi­yo­ruz. Eli­miz­den baş­ka bir şey gel­mi­yor.”
Mu­rat Ağ­ca­’nın da­yı­sı Vey­si Gü­ce ile ko­nu­şu­yo­rum. O da “ha­yır­lı ha­ber bek­le­me­k” dı­şın­da ya­pa­cak bir şey­le­ri ol­ma­dı­ğı­nı be­lir­ti­yor. Ken­di­le­ri­ne ba­kan­lık­tan ye­ni bir bil­gi ve­ril­me­di­ği­ni de kay­de­di­yor.
Pi­lot Mu­rat Ak­pı­na­r’­ın kar­de­şi İr­fan Me­det Ak­pı­nar, avu­kat­lık ya­pı­yor. Dı­şiş­le­ri Ba­ka­nı Ah­met Da­vu­toğ­lu ile gö­rüş­me­sin­den son­ra yap­tı­ğı açık­la­ma­da, pi­lot­la­rın ken­di­le­ri­ne ya­kı­şır bir bi­çim­de “dik dur­ma­la­rı­nı­” söy­le­miş­ti. Dev­le­tin on­la­rı unut­ma­ya­ca­ğı­nı da kay­det­miş­ti.
Kuş­ku­suz, dev­le­ti­miz va­tan­da­şı­nı unut­muş de­ğil­dir. Bu­nun için giz­li bir dip­lo­ma­si yü­rü­tü­yor­dur. Her ge­liş­me­nin pay­la­şıl­ma­sı da müm­kün de­ğil­dir. O yüz­den kar­deş İr­fan Me­det Ak­pı­nar da, “Şu aşa­ma­da dev­le­tin il­gi­li bi­rim­le­ri­nin ge­re­ke­ni yap­ma­sı­nı sa­bır­la bek­li­yo­ruz. Ge­rek­li te­mas­la­rın yü­rü­tül­dü­ğü söy­le­ni­yor. Onun dı­şın­da bi­zim bir bil­gi­miz yok. İn­şal­lah da­ha faz­la uza­ma­dan iyi bir so­nuç alı­rı­z” de­mek­ten baş­ka bir şey söy­le­ye­mi­yor.

Sen­di­ka baş­ka­nı ne di­yor?

Ha­va İş Sen­di­ka­sı Ge­nel Baş­ka­nı Ati­lay Ay­çin, THY’­nin “ba­kın biz gi­di­yo­ru­z” de­mek ve da­ha faz­la ka­zan­mak için bir çok ül­ke ha­va yol­la­rı­nın git­me­di­ği Af­ri­ka ve Or­ta­do­ğu ül­ke­le­ri­ne per­so­ne­lin ha­ya­tı­nı ris­ke ata­rak se­fer yap­tı­ğı­nı be­lir­ti­yor. Ay­çin, soh­be­ti­miz­de şun­la­rı söy­lü­yor:
“Ya­ban­cı­la­rın uç­ma­dı­ğı yer­le­re per­so­nel gön­de­ri­lir­ken, risk­ler an­la­tıl­dı­ğın­da ‘ya gi­der­si­niz, ya da ba­şı­nı­zın ça­re­si­ne ba­kar­sı­nı­z’ de­ni­lip iş­ten çı­ka­rıl­mak­la teh­dit edi­li­yor. Bağ­da­t’­a gi­den en­der şir­ket­ler­den bi­ri­si­yiz. Özel­lik­le ris­kin yük­sek ol­du­ğu ba­zı Af­ri­ka ül­ke­le­ri­ne se­fer dü­zen­len­me­me­si için çok uyar­dık. Bun­lar dik­ka­te alın­mı­yor. Lüb­nan, bü­tün uya­rı­la­rın fi­na­li ol­du. Ka­çı­rı­lan pi­lot­lar­la il­gi­li THY yö­ne­ti­mi ‘pi­lot­la­rın ar­ka­sın­da­yı­z’ açık­la­ma­sı dı­şın­da ses­siz. Kim­se­ye bu ko­nu­da açık­la­ma ya­pıl­mı­yor. Bir pi­lo­tu­muz, Lüb­na­n’­da ya­şa­nan ola­yı pro­tes­to ama­cıy­la uç­ma­dı. Bu ar­ka­da­şın so­rum­lu kap­tan­lı­ğı 6 ay­lı­ğı­na alın­dı. Pi­lot­la­rın ai­le­le­riy­le il­gi­le­nil­mi­yor.
Ar­ka­daş­la­rı­mı­zın bı­ra­kıl­ma­sı için Ulus­la­ra­ra­sı Ta­şı­ma­cı­lık Fe­de­ras­yo­nu ile gö­rü­şüp Lüb­nan si­vil ha­va­cı­lık sen­di­ka­sıy­la te­ma­sa geç­tik ve yar­dım is­te­dik. On­la­rın da ya­pa­cak çok faz­la bir şe­yi yok. THY, ken­di­le­ri­ne yan­daş ol­ma­yan­la­rın so­rum­lu­luk­la­rı­nı ka­bul et­mi­yor. Bu da THY’­ye ya­kış­mı­yor.”
Böy­le dar gün­de, zor gün­de THY pi­lot­la­rı­nı unu­tu­yor, bu­na tep­ki gös­te­ren pi­lo­tu­nun kap­tan­lı­ğı­nı alı­yor­sa, risk­li ül­ke­le­re uçuş ya­pıl­ma­sın uya­rı­la­rı dik­ka­te alın­mı­yor­sa ben­zer olay­lar her za­man bek­len­me­li...