Liselere yerleştirme sistemi için hazırlanan nakil kılavuzu Milli Eğitim Bakanlığı tarafından açıklandı. Kılavuzda, daha önce getirilen okul türü kısıtlaması kaldırıldı. Konuyla ilgili açıklama yapan Eğitim-Sen Genel Başkanı Feray Aytekin Aydoğan, “Eğitim Sen olarak aylardır dile getirdiğimiz taleplerden ikisi olan okul türü sınırlaması ve okulda bulunuşluk kriteri nakil kılavuzunda kaldırıldı. Ancak bu değişiklikler yaşanılan mağduriyetlere bu hali ile çözüm olmaktan uzak” dedi.

Yüzde 10'luk dilime giren 428 bin öğrencinin yüzde 70'inin merkezi sınav ile öğrenci alan okullara yerleşemediğini vurgulayan Aydoğan, “300 bini aşkın öğrenci ya hiçbir okula yerleşemedi ya da yerel yerleştirme ile aslında istemedikleri okul türlerine yerleşmek zorunda bırakıldı. Yerel yerleştirmede ise merkezi sınav puanı ve okul başarı puanı öncelikli kriter olarak değerlendirilmediği için bu öğrenciler zorunlu olarak yazmak zorunda kaldıkları son tercihlerine yerleşti. 300 bini aşkın öğrenci şu anda en çok mağdur edilen kesimler arasındadır ve acilen merkezi sınav ile öğrenci alan okulların kontenjanları arttırılmalıdır. Merkezi sınav ile öğrenci alan okul türleri içerisinde en çok tercih edilen okullar fen, Anadolu ve sosyal bilimler liseleri. Her öğrencinin istediği okulda eğitim görme hakkı en temel haktır Kontenjanı arttırılacak okul türleri fen, Anadolu ve sosyal bilimler liseleri olmalı” diye konuştu.

Yerel yerleştirmede Anadolu liselerinin yüzde 95'inin doluluk oranına ulaştığına dikkat çeken Aydoğan, şöyle devam etti: “Yaşanılan mağduriyetlerin giderilmesi için Anadolu lisesi kontenjanları arttırılmalı, 'tercih' edilmeyen veya açıkta kalmak kaygısıyla son tercihlerine yazmak zorunda bırakılan okul türleri Anadolu lisesine dönüştürülmelidir. İkili eğitim çözüm olamaz.Aksine sabah hava aydınlanmadan okula gitmek ve gece karanlığında okulda eğitimine devam eden bir eğitim sisteminin geleceği olamaz.

Yapılan bu değişiklikler ile hukuki bir boşluk oluşmuş durumdadır. İlk hukuki boşluk yönetmelik ile 1. yerleştirme kılavuzu arasında oluşmuştu.Yönetmelikte yer alan tercih esaslı yerleştirme ifadesi kılavuzda çıkarılarak açıkta kalan öğrencilerin yerleştirilmesi 10--14 Eylül tarihlerinde öğrencilere hiçbir tercih hakkı tanınmayarak komisyonun inisiyatifine bırakılmıştı. Hukuken üst metin olan yönetmelik ile kılavuzda gözardı edilmişti. Bu konuda Eğitim Sen olarak dava açtık.

Nakil kılavuzunda yapılan okul türü sınırlamasının ve okulda bulunuşluk kriterlerinin kaldırılması ile yeni bir hukuki boşluk doğmuştur. Şu anda aynı konu ile ilgili birbiriyle çelişen 3 adet hukuki metin bulunmaktadır.

Yerel yerleştirmede en büyük sorunlardan birisi ev adresi ve öğrencinin okuduğu ortaokulun ortaöğretim kayıt alanında bulunması kriterlerinden kaynaklanan sorundu.Bu kriter hala kaldırılmamıştır. Bu kriterin de acilen kaldırılması gerekmektedir. Her öğrencinin istediği okulu adres sınırı dayatmadan tercih etme hakkı vardır. Örneğin Sultanbeyli' de ikamet eden ve okuyan bir öğrencinin Kartal,Kadıköy vb. yerlerde bulunan okullarda da okuma hakkı vardır. Adres kriteri sınıfsal bir dayatmadır ve eğitim hakkı ihlalidir.

Öğrencilerimize bu sene sınav sistemi değişiklikleri ile hayatları boyunca yaşayabilecekleri en büyük travma yaşatılmıştır. Yaşatılanların sorumlusu öğrencilerimiz değil, bu sınav ve eğitim sistemini yaratanlardır.”

Aydoğan, Milli Eğitim Bakanlığına çağrıda bulunarak şunları söyledi: “Merkezi sınav ile öğrenci alan okulların kontenjanları arttırılmalı. Memleketin her yerinde tüm öğrencilerin ilk tercihleri olan fen, Anadolu ve sosyal bilimler liselerinin kontenjanlarının arttırılması esas alınmalı. Yerel yerleştirmede Anadolu lisesi kontenjanlarının tamamına yakını dolmuştur. Anadolu lisesi kontenjanları arttırılmalı, tercih edilmeyen okul türleri Anadolu lisesine dönüştürülmeli. Adres sınırı dayatması kriteri kaldırılmalı. Her öğrencinin istediği okulda eğitim görme hakkı vardır ve tüm öğrencilerimize herhangi bir 'kriter' üzerinden bir dayatma yapılmadan, sınırlama tarif edilmeden istediği okul türüne yerleştirilmesi sağlanmalıdır. Mutsuz öğrencilerden mutlu bir gelecek inşa edilemez.”