ABD Savunma Sanayi Haberleşme Yazılımı’nın mucidi Türk bilim adamı Prof.Dr. Sıddık Yarman, Türkiye’de eğitimin yaz-boz tahtasına dönmesinin nitelikli insan yetiştirmenin önündeki engel olduğunu söyledi.
Türkiye’nin önde gelen bilim adamlarından Prof. Dr. Sıddık Yarman, geliştirdiği projelerle uluslararası alanda isim yaptı ve pek çok ödül aldı.Hayatı boyunca başarıdan başarıya imza atan ve Amerika’nın savunma haberleşme sisteminin yazılımcısı Işık Üniversitesi Mütevelli Heyeti Başkanı Prof. Dr. Sıddık Yarman Türkiye’de uygulanan eğitim sistemi ile ilgili SÖZCÜ’ye önemli değerlendirmelerde bulundu.
Feyziye Mektepleri Vakfı Işık Üniversitesi Kurucu Rektörü Prof. Dr. Sıddık Yarman, ulusal ve uluslararası aldığı bilimsel ödüllerle dikkat çekiyor.
Bilimdeki başarısı kadar sanata da önem veren ve başarılı olan Prof. Dr. Sıddık Yarman’dan kısa bir piyano resitali de dinledik.100’den fazla bilimsel makalesi , ‘Science Citation Index’ine giren Yarman, 1985'te ‘Salzburg Fellow’u, yurtiçi ve yurtdışı bilimsel etkinlikleri nedeniyle, 1986'da TÜBİTAK TeşvikÖdülü'ne, 1987'de TÜBİTAK Hüsamettin Tugaç Vakfı Araştırma Ödülü'ne, 1987'de ise Alexander von Humboldt Vakfı Araştırma Ödülü'ne layık görülmüş.
Amerika ve Japonya gibi gelişmiş ülkelerde uzun süre öğretim görevlisi olarak bulunan Yarman, Türkiye’de eğitim sistemi üzerinde sürekli oynandığını ve bunun ise herşeyi altüst ettiğini öne sürdü. Özellikle yabancı dil eğitimi veren Anadolu liseleri hazırlık sınıflarının kaldırılmasının doğru olmadığını ifade eden Prof. Sıddık Yarman, dil eğitiminin ancak küçük yaşlarda verilirse başarılı olabileceğine dikkat çekti.
Yarman, dil eğitiminden söz ederken, kendisinin bir bilim adamı olarak Osmanlı dönemi devlet arşivlerini incelemek istediğini ancak, Arapça ve Osmanlıca’yı iyi bilmediği için bunu yapamadığını ifade ederek, "Keşke Türkiye Cumhuriyeti kurulduktan sonra bu dilleri öğrenme fırsatı devam etseydi" dedi.
"TÜRKİYE CUMHURİYETİ AYAKTA VE AYAKTA OLMAYA DEVAM EDECEK"
Mustafa Kemal Atatürk’ün Osmanlı’nın çöküşü sırasında kurduğu Türkiye Cumhuriyeti’nin de bu imparatorluğun devamı olduğunu ifade eden Yarman, “Bunu değişik yorumlayanlar var. Türkiye Cumhuriyeti Osmanlı’nın devamıdır. Devamı olmasa bu Cumhuriyet Osmanlı dönemine ait tazminatları öder miydi? Atatürk’ün doğru bir devlet yönetimi kurduğunu gelinen nokta göstermektedir. Aradan 100 yıl geçmesine rağmen bu ülke ayaktaysa yapılan doğrudur. Sovyetler Birliği çöktü. Ama Türkiye Cumhuriyeti ayakta ve ayakta olmaya devam edecektir” dedi.
"ÜNİVERSİTE VAR, HOCASI YOK"
Bilim ve teknolojinin yolunun açılması gerektiğini ifade eden Prof. Dr. Yarman, kendilerinin Işık Üniversitesi olarak buna destek verdiğini belirtti. Eğitim Öğretimin nitelikli insan yetiştirmek için yapılması gerektiğinin altını çizen Yarman, Türkiye’de tüm illerde üniversite açıldığını ancak ne kadar nitelikli insan yetiştirilebildiğinin tartışıldığını kaydetti.
Prof. Yarman, “ Türkiye genelinde üniversite var ama üniversite hocası bir günde yetişmiyor. Üniversite var hocası yok. Ben üniversite hocasıyım. Akademisyenlerin asgari alt yapısının sağlanması gerekir. Üniversite hocası olmak liderlik vasıflarına sahip olmak demektir. Bilginin yanı sıra çocukları yönlendirecek kapasiteye sahip olması gerekir. Sokaktan toplama hocalarla bu iş yürümez. Türkiye’nin şu an mevcut nitelikli insan sayısını yüze katlaması lazım. Biz şu anda niteliksiz üniversite mezunu veriyoruz. Eski İstanbul’un güçlü liselerinin yetiştirdiği mezunlar, şu anda hocasız üniversitelerin yetiştirdiği üniversite mezunlarından daha nitelikli. Galatasaray Lisesi, Işık Lisesi, Robert Koleji, Alman Lisesi mezunları üniversiteye gitmemiş ama daha nitelikli" ifadesini kullandı.
"ATATÜRK, BİLİM VE TEKNOLOJİYE ÇOK ÖNEM VERMİŞ"
Osmanlı’dan sonra Atatürk Cumhuriyeti ile beraber, ilk kuruluş aşamasında bilim ve teknolojiye çok önem verilmiş, çok insan yetiştirilmiş. Yurtdışına öğrenci
gönderilmiş. Behçet Kemal Çağlar bunlardan biri. Şevket Süreyya bunlardan bir tanesi. Ben de onlardan biriyim. 1416 sayılı kanunla mecburi hizmetle Amerika Birleşik Devletleri’ne yüksek lisans ve doktora yapmak üzere gönderilen bir öğrenciyim. Mecburi hizmetimi Eskişehir’deki Anadolu Üniversitesi’nde yaptım.
"YABANCI DİL EĞİTİMİ ŞART"
Türkiye’de eğitim sistemi ile sürekli oynanmasının başarıları etkilediğini ifade eden Prof. Dr. Yarman, 4+4+4 sistemine geçilirken Anadolu Liseleri’nin yabancı dil hazırlık sınıflarının kaldırılmasının çok yanlış olduğuna dikkat çekerek, “Eğitimde yaz-boz tahtası gibi değişikliklere gidiyoruz. Yabancı dil eğitimi yapan okullar vardı. Anadolu liselerinin hazırlık sınıfları vardı. Anadolu liseleri kavramı bozuldu. Biz Anadolu liselerinin dil eğitimi niteliğini ortadan kaldırarak resmen ayağımıza kurşun sıktık” ifadesini kullandı.
"BİLGİSAYAR HOCALARI LAZIM"
Yazılım ve teknoloji mühendisi Prof. Yarman, Fatih Projesi ile ilgili de eleştirilerde bulundu. Yarman bilgisayarın aslında aptal bir makine olduğunu belirterek, şöyle
konuştu: Fatih projesine iyi niyetle milyarlarca lira para yatırıldı. Bakalım maksadına ulaştı mı? Onu yapmadan onların hocalarını yetiştirmek gerekir. Bilgisayarın
aptallığı bilgisiz olmasıdır.Onun içini doldurursanız bilgi olur. Bilgisayarın içini doldurmadan önce çocukların eline bilgisayar vermenin bir hayrı olmaz. Çocuklar o bilgisayarı senin denetimin dışında filmlerle oyunlarla doldurur, onların da çocuklara ne kadar hayrı olur Allah bilir. Böyle projeler yapılırken önce içerik hazırlanır.