SON 7 YILIN EN DÜŞÜĞÜ
Raporda özellikle alışveriş tutarlarının küçülmesine neden olan tüketici güven endeksindeki düşüşlere dikkat çeken Göl, “Perakende güveni Şubat 2016’dan bu yana negatifte seyrederek, son 7 yılın en düşük değerlerine ulaştı. Endeks 2017 yılının ilk yarısında dalgalı bir görünümde seyretti ve Haziran 2017’de bu negatif görünümü devam ettirerek eksi 15.7 değerini aldı. 2016’da yaşanan dalgalanmalar ve ilerde yaşanabilecek olası yeni sert rüzgarlar karşısında perakendeciler sürekli büyüme ve mağaza açma trendini kırarak 2017’de riski azaltma, mevcudu koruma hatta ‘sağlıklı zayıflama’ stratejisi ile mağaza kapama hamlelerinden faydalanıyor. 2017 ikinci yarısı da maliyet ve nakit yönetimi açısından sıkıntılı bir dönem olmaya devam edecek görünüyor” dedi.
KİRALAR 20 EURO ERİDİ
Sektörün en önemli sacayağını oluşturan AVM’lerde ise özellikle döviz üzerinden kiralamalar nedeniyle zor dönemler yaşanıyor. 2017 ilk yarısında AVM’lerdeki kira rakamı metrekare başına aylık 90 Euro’dan 70 Euro’ya düşmüş durumda. Hakan Göl, “Son dönemde kurda yaşanan ciddi dalgalanma karşısında sektör birlik duruşu gösterdi ve kiraların TL bazına çekilerek, indirimler sağlandı” dedi. Bu arada, son 10 yılda AVM sayısı 3 katına çıkarak 2017’de 387’ye ulaştı. İnşaatı devam eden 50 AVM’nin ise 2020 yılında tamamlanması öngörülüyor.
MAKAS 37 MILYAR DOLARA ÇIKACAK
Raporda 2020 yılı için yapılan öngörülerde, özellikle gıda perakendesindeki satışların gıda dışı alanlardan 7 milyar dolarlık daha pay alacağına işaret edildi. Bu yıl iki alan arasında büyük bir kırılım tahmin edilirken, gıda perakendesindeki cironun gıda dışı alanlara fark atması bekleniyor. Raporun 2017 yıl sonu tahminlerinde gıda ve gıda dışı alanlardaki satış farkı 30 milyar dolar olarak belirtilirken, bu makasın 2020 sonuna kadar 37 milyar dolara kadar çıkması bekleniyor.