Hazine Müsteşarlığı’nın trafik sigortasında ticari araçlara azami brüt prim limiti getirmesine Türkiye Sigorta Birliği’nden sert tepki geldi. Uygulama birlik üyesi 28 sigorta şirketinin genel müdürlerinin katıldığı bir toplantıda masaya yatırıldı. Türkiye Sigorta Birliği Başkanı Ramazan Ülger ve Genel Sekreter Akif Eroğlu imzası ile Hazine Müsteşarlığı’na gönderilen yazıda, zorunlu trafik sigortası primlerinin 1 Temmuz 2008’den itibaren şirketler tarafından “serbestçe” belirlendiğine dikkat çekildi. Serbest tarife sisteminde kazaya karışmayan araçlara indirim uygulandığına vurgu yapılan yazıda şöyle devam edildi:

YÜZDE 2’LİK KESİME KIYAK
“Sigorta şirketleri riski doğru fiyatlayarak trafik kurallarına uyan ve kaza yapmayan sürücüler ile sık sık kaza yapan sürücüleri birbirinden ayırmakta, böylelikle kusurlu sürücünün oluşturduğu maliyet kusursuz sürücüye yüklenmeyerek adil ve sigorta tekniğine uygun politika izlenmektedir. Ülkemizde yüksek hasar frekansına sahip, toplam trafik sigortası portföyünde yüzde 2’lik paya sahip kesim dikkate alınarak azami prim uygulaması getirilmesi zorunlu trafik sigortasının trafik kazalarındaki önleyici etkisini ortadan kaldıracaktır.”
Getirilen düzenleme ile iyi-kötü sürücü, düşük-yüksek riskli araç grupları arasında oluşturulan adil dağılımının ortadan kalktığı belirtilen yazıda, sektörün, zorunlu trafik sigortasında son 9 yıllık dönemde 5 milyar TL zarar açıklandığı vurgulandı. Yazıda, “Zararı azaltacak yasal düzenlemeler hayata geçirilmeden ikincil düzenlemelerin yapılması maliyetleri olumsuz etkilemektedir. Primlere yapılan müdahaleler sonucunda şirketlerin maliyetleri düşürme adına aracı komisyonları ve genel giderler üzerine yoğunlaşmakta, bu alanlarda da serbest tarife sistemi ile bağdaşmayan müdahaleler görülmektedir” ifadeleri kullanıldı.
İYİ-KÖTÜ AYRIMI KALKACAK
Serbest tarife rejiminde limit getirilmesinin zamanla iyi-kötü sürücü ayrımını ortadan kaldıracağından bunun doğal bir sonucu olarak hasar maliyetlerinin yükseleceği bildirilen yazıda, bunun da primlere yansıyacağı belirtildi. Yazıda şu noktalara dikkat çekildi:
“İyi sürücü sayısındaki olumlu seyir olumsuz yönde etkilenecektir. Artan hasar maliyetleri doğal olarak diğer sürücülere ve araç türlerine yansıtılacak, orta vadede tüm paydaşların maliyetleri artacaktır. Yapılan toplantıda zorunlu trafik sigortasında serbest tarife sisteminin devam etmesi gerektiği yönünde mutabakata varıldı. Daha yüksek prim talep edilmesine neden olabilecek azami prim uygulaması yeniden değerlendirilmeli”
YABANCI ŞİRKETLERDEN ‘ÇEKİLİRİZ’ İMASI
Ramazan Ülger ve Akif Eroğlu’nın Hazine’ye gönderdiği yazıda, olumsuz havanın sektöre yatırım yapan yabancı sermaye üzerinde de ciddi memnuniyetsizlik yarattığı kaydedildi. Yazıda, “Oluşan bu memnuniyetsizliğin ülkemize yapılan ve yapılacak doğrudan yatırımları da olumsuz etkileyebileceği mütalaa edilmektedir” denilerek uluslararası şirketlerin Türkiye’den çekilebileceğini ima edildi.