Talim ve Terbiye Kurulu Başkanı Alparslan Durmuş, dik temel yazıyla eğitime başlamayı, öğretmenlerin tercihine bıraktıklarını söyledi. Bununla birlikte, en son 23 Mayıs'ta Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığında gerçekleştirilen 'İlk Okuma Yazma Öğretimi Bilgilendirme Toplantısı'nda Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz “Dik temel yazının hayırlı uğurlu olmasını diliyorum” derken, Durmuş da “2017-2018 eğitim öğretim yılımızda dik temel ABC ile çocuklarımız ilk okuma yazma öğretimine başlayacaklar” açıklamasını yapmıştı.

Eba'da yeni öğretim programlarıyla ilgili açıklamalarda bulunan Durmuş, “Daha önce sadece bitişik eğik el yazıyla öğrenciler eğitim öğretim görüyorlardı. Artık dik temel yazıyla da eğitim görebilir olacaklar. Yakın bir zamanda bir iki haftaya kadar okullarımızdan öğretmenlerimizin tercihlerini talep edeceğiz. Buna göre de okullarımıza eğer öğretmenimiz 2017-2018'de dik temel yazıyla ilk okuma yazma öğretimini vermek istiyorsa ilgili malzemelerini göndereceğiz, veya öğretmenimiz tercih edebilir, bitişik el yazısıyla yazmayı, o öğretmenimize o meslektaşımıza da bitişik el yazısı malzemesini göndermiş olacağız. Yani burada yazıda bir demokratikleşme, yazıda meslektaşımıza bir seçim hakkı tanıma içine girmiş olduk. Bu aynı zamanda öğrencilerimizin de kendi günlük hayatlarında bir sadeleştirmeyi getirecektir. Öğrencilerin hem kendine daha yakın buldukları hem de öğretmenin kendisine daha yakın bulduğu bir yazı stilini benimsemiş olacaklar” diye konuştu.

MÜFREDAT NEDEN YENİLENDİ?


Müfredatla ilgili açıklama yapan Durmuş, müfredatı neden yenilediklerini şöyle anlattı: “Hayata dair ve hayat için işlevsel, pratik ve değerlerimizle paralel ve onları kapsayan bilgi ve beceriler kazandırmak, ulusal ve Uluslar arası belgelerde tanımlanmış yeterlilikleri kazandırmak, PISA ve TIMMS gibi Uluslar arası değerlendirme sınavlarında çocuklarımızın eksilerini giderip desteklemek, sosyokültürel hayat ile bilim ve teknolojideki değişim ve gelişmeleri gerekli kıldığı vasıfları kazandırarak milli ve uluslararası düzeylerde varlık gösterebilen donanımlı bireyler yetiştirmek ve insanlığın ve insanımızın ortak mirası ve serveti olan milli ve manevi değerlerimizi benimsetmek için müfredatı yeniledik.”

Durmuş yenilenen müfredatta sadeleştirme hedeflediklerini belirterek, “Temel değer, bilgi, beceri, yeterlilik, yetkinlik, tutm ve davranışlar birbirileriyle uyumlu bir bütünlüğe kavuşturuldu. Ayrı ayrı olmaktan ahenkli bir bütünlüğe ulaşmak hedeflendi. Değerlerimize uygun olmayan unsunlar ayıklandı, müfredatlar arasında değerlerimiz ortak bağı oluşturuldu. 'İmame' arkasında 'taneleri' safa koymak hedeflendi. Ayrıca güncel, yeni ve canlı evsaf dokusu belirlendi” diye konuştu.

HANGİ MÜFREDATLAR YENİLENDİ?


İlkokul ve ortaokul müfredatlarından 17'sinin güncellenerek değiştirildiğini anlatan Durmuş, şöyle devam etti: “Lise müfredatlarından toplam 24 dersin, imam hatip ortaokulu ve lisesi müfredatından da 10 ayrı dersin programı güncellenerek değiştirildi. 'Türkiye Yeterlilik Çerçevesi' bağlamında 9 yeterlilik ve beceri alanı belirlendi. Ayrıca 10 kök değer ve bunların alt/ilişkili değerleri belirlendi. Bunlar bütün programlara yedirilmek suretiyle zımni müfredat oluşturuldu.”

2017-2018 öğretim yılında 1, 5 ve 9'larda pilot mantığıyla uygulamayla geçiş yapmış olacaklarını söyleyen Durmuş, “Diğer sınıflardaki uygulamaysa, gerekli hazırlıkları yaparak, 2018-2019 eğitim öğretim yılında uygulayacağız. Yani bir sonraki yıl tüm sınıflarda, tüm derslerde yeni programlara geçmiş olacağız. Bu arada ders kitapları ve öğretmen destek materyalleri hazırlandı. Yeni üretilecek ders araçları için standartlar oluşturuldu, eğitimler tasarlandı. 2018-2019 ders kitapları için yeni standartlar oluşturduk. Bu standartlar için bir takım eğitimler vereceğiz, bunların tasarımlarını yaptık” diye konuştu.