IKEA’nın Türkiye operasyonu hakkında biraz bilgi verir misiniz?
Dünya genelinde franchise sistemi ile mağazalar açan IKEA, Türkiye’de Maya Holding A.Ş‘nin ana hissedarı olduğu Mapa Mobilya ve Aksesuar A.Ş ile iş ortaklığına girdi. İlk mağazamızı da 2005’te Ümraniye’de açtık. Doğrudan ve dolaylı yaklaşık 4 bin çalışanımız var. Bazı yöneticilerimiz dışında çalışanlarımızın tümü Türkiye’deki insan kaynağından oluşuyor. 2017 yılı itibarıyla IKEA olarak Türkiye’de birisi internet mağaza olmak üzere 6 mağaza ve 2 sipariş noktası ile hizmet veriyoruz. İstanbul’da Ümraniye ve Bayrampaşa mağazalarımızın yanı sıra Ankara, İzmir ve Bursa’da mağazamız, ayrıca Bodrum ve Adana’da sipariş ve teslim noktalarımız var.
550 MİLYON DOLARLIK ALIM
Sadece satış mı yoksa üretim de var mı Türkiye’de? Global IKEA şirketi, Türkiye’de faaliyet gösteren satın alma ofisi kanalı ile ülkemizden yıllık yaklaşık 550 milyon dolar satın alma faaliyeti gerçekleştiriyor. Bu elbette, mağazalarımızdaki istihdamın yanı sıra, ülke ekonomisine de önemli bir katkı.

Türkiye’deki yaşam tarzları ürün gamlarını etkiliyor mu?
IKEA için evrensel olarak evdeki günlük yaşamın gerektirdiği ihtiyaçlar her şeyin önünde geliyor. Ürün geliştirme ve tasarımcılarımız da bu anlayış doğrultusunda çalışıyorlar. Sadece kullanışlı, kaliteli, iyi tasarımlı ürün gamımızla değil, mağazalarımızdaki örnek yaşam alanlarımızda da akıllı çözümler sunarak evde günlük yaşamı kolaylaştırmayı hedefliyoruz. Bunun yanı sıra mobilya ve ev aksesuarı alanında öncü marka olarak ürün gamımızı her yıl geliştiriyoruz. Bu yeni trendler sonucu, giderek küçülen yaşam alanlarının çok daha fonksiyonel olması bekleniyor. IKEA olarak biz, her zaman evde yaşama dair ihtiyaçları anlamayı ve bu ihtiyaçlara fonksiyonel yaklaşımlar sunarak gündelik yaşamda evlerde çözüm ortağı olmayı hedefliyoruz.
15 MİLYON ZİYARETÇİ AĞIRLIYOR
Alışveriş trafiği nedir? Ayda kaç ürün, nasıl bir ciro?
‘İyi tasarımlı, kullanışlı, kaliteli ve düşük fiyatlı ürünleri ile Türkiye’nin dört bir yanındaki tüketicilerimiz bizi sevdi! 2016’ya baktığımızda Türkiye olarak 150 bin metrekarelik satış alanımızda yılda 15 milyon ziyaretçi ağırladık. İnternet üzerinden yapılan satışlara baktığımızda ise 2016 yılında online satış payımızın yüzde 6 olarak gerçekleştiğini görüyoruz.
DÜNYA ÖLÇEĞİNDE TÜRK TASARIMCI
İlk kez dünya ölçeğinde bir Türk tasarımcı ile çalışmış IKEA. Pınar’la tanıştık, müthiş bir genç kadın. Siz mi önerdiniz, IKEA merkez mi bulmuş onu?
Pınar & Viola; Paris ve İstanbul’dan iki yetenekli tasarımcının bir araya gelmesinden oluşan şu an Paris’te yaşayan bir tasarım ekibi. Kendilerini dijital modacılar olarak tanımlıyorlar. IKEA ile yolculukları da IKEA Global’in Kreatif Direktörü olan Henrik Most Nielsen’den gelen bir e-posta ile başlamış. Pınar & Viola‘nın IKEA için tasarladığı bu göz alıcı Stunsig koleksiyonu, temel IKEA ürünlerinin heyecan verici sanatçı ve tasarımcıların baskı ve desenleri ile yeniden yorumlanmış bir hali. Orman canlıları, sevimli uzaylılar, kuşlarla arılar ve rengarenk zürafalardan oluşan 4 temel desende hayat bulan koleksiyon bu aydan itibaren tüm dünyadaki IKEA mağazalarından satışa sunuluyor. Tabii Türkiye’de de!
2 YENİ MAĞAZA AÇACAK
Son olarak sizin özellikle Türk tüketicisine ve ekonomisine yönelik eklemek istediğiniz bir şey var mı?
Biz Maya Grubu olarak, ülkemizin bugünkü ve gelecekteki potansiyeline olan inancımızla Türkiye’de IKEA ile büyümeyi hedefliyoruz. 2018 yılı içerisinde açacağımız İstanbul Kartal ve Antalya mağaza hazırlıklarımıza hızla devam ederken, yeni konseptimiz olan sipariş ve teslim noktaları ile de büyümeyi sürdüreceğiz.
KÖFTEMİZ ÇOK SEVİLİYOR AMA ASIL İŞİMİZ MOBİLYA
Mağazalarımızda restoranları ve özellikle de köftesi ile çok ilgi gören IKEA’nın CEO’su Fuat Atalay, bununla ilgili olarak şunları söyledi: “Evet IKEA köftesi müşterilerimiz tarafından çok seviliyor. Ama asıl işimiz kesinlikle mobilya. IKEA restoranı tamamen müşterilerimize düşük fiyat ve çeşitliliği ile sunduğumuz ek bir hizmet. Ailecek geldiklerinde keyifli vakit geçirmelerini sağlayacak farklı tatlar deneyimleyecekleri bir alan olarak görüyoruz. Ayrıca restoranda yediklerini de İsveç markette satarak keyfi evde de devam ettiriyoruz.”
En çok satan ürününüz ne?
En çok sattığımız ürün grupları yatak odası ve çocuk odası ürünleri. Özellikle kişiselleştirilebilen iç dizaynları ve stil, renk anlamında zengin çeşitleriyle Pax/Komplement gardırop sistemlerimiz, Hemnes divan karyola, Frieheten kanepe, Besta modüler TV sistemleri, Jokkmokk masa ve 4 sandalye, Hensvik bebek mobilyalarını da sayabilirim.
Türkiye’ye özel bir ürün var mı?
Türkiye’deki alışkanlıkların gerektirdiği bazı ürünleri yerel olarak çalışıp ürün gamına ekledik. Çay bardağı, kahve fincanı, banyo paspası gibi ürünler bu şekilde Türkiye pazarına özel ürettirdiğimiz ürünler arasında...