Dolandırıcılar tarafından akla hayale gelmeyen yöntemlerle binlerce vatandaşımız bu yılda ne yazık ki tuzağa düşürülerek kandırıldı. Sahte müşteri hizmetlerinden, gerçek olmayan icra takiplerine; tatil almaktan tutunda araç kiralamaya kadar internet üzerinden gerçekleştirilen birçok farklı yöntemlerle ne yazık ki dolandırıldık.

2024 yılında en çok kullanılan dolandırıcılık yöntemlerini ve yeni yılda bizlerin bu gibi durumlardan uzak durması için yapması gerekenleri gelin yazımızda birlikte değerlendirelim.

İNTERNETTE DOLANDIRILMAYIN!

Teknolojinin getirdiği imkanlardan yararlanarak; evde, işte, ofiste bulunduğunuz herhangi bir yerden fiilen başka bir yere gitmeksizin sadece bilgisayar ekranından ya da akıllı telefonlardan seçerek tatil satın almak, ya da internet üzerinden araç kiralamak, online alış veriş yapmak harika bir şey ancak söz konusu mecralarda alış veriş için gerilen web sayfası doğrulanmaz ise hayatınızın şokunu yaşamanızda an meselesi.

Bütün kış boyunca hayalini kurduğunuz yaz tatilini aldığınızı zannettiğiniz ve ödeme sinide aylar önce gerçekleştirdiğiniz tatil için otele gittiğinizde aslında tarafınızdan hiç rezervasyon yapılmadığını öğrendiğinizde; ya da seyahat için gittiğiniz havalimanında yine internet üzerinden kiraladığınızı düşündüğünüz araç firmasında aslında böyle bir kiralama olmadığını öğrendiğinizde yaşayacağınız mutsuzluk.

İşte tüm bunlardan korunabilmek adına Ticaret Bakanlığı tarafından oluşturulan e ticaret bilgi platformu üzerinden www.eticaret.gov.tr/sirketsorgula bir web sitenin gerçekten online olarak alışveriş yaptığınız şirkete mi ait olduğunu ya da güvenilir bir platform olup olmadığını kolayca sorgulayabilir siniz.

SAHTE MÜŞTERİ HİZMETLERİ

Sizi 444 ile yahut 0850 ile başlayarak arayan müşteri hizmetleri gerçek bir müşteri hizmeti olmayabilir. Bu yolla tarafınızla iletişime geçilmesi halinde bankacılık şifrenizi, kimlik bilgilerinizi ya da tek kullanımlık işlem şifrenizin tarafınızdan istenmesi halinde kesinlikle bu bilgileri paylaşmayın.

Tanımadığınız numaralardan gelen çağrılara dikkat edin. Emin olmadığınız kimselerle kişisel verilerinizi paylaşmayın. Telefonda işlem yapmak için kurumların numaralarını siz arayıp işleminizi gerçekleştirin. Kart bilgilerinizin yasadışı şekilde birilerinin eline geçtiğini düşünüyorsanız bankanızla irtibata geçin. Şüpheli işlemlerden kurtulmak için kartınızın iptal edilmesini sağlayın.

SAHTE İCRA TAKİPLERİ

Telefon ile arandığınızda karşınızdaki kişi kuruma karşı bir borcunuzun olduğunu söylüyor hatta size borçlu olduğunuza inandırmak için türlü evraklar gönderiyor olsa bile gerçekten herhangi bir kuruma borçlu olmadığınızı biliyorsanız telefonu hemen kapatıp görüşmeyi sonlandırın.

Böyle bir durum ile karşılaşılması halinde hakkınızda başlatılan icra takiplerini hatta görülmekte olan tüm davalarınızı www.vatandas.uyap.gov.tr adresinden kolayca T.C Kimlik numaranız ve E-Devlet şifreniz ile öğrenebilirsiniz.

Unutmayın icra dairesinden hiçbir personel sizi arayarak para talep etmez, evinize ya da iş yerinize haciz için geleceğini söyleyerek asla tehditte bulunmaz.

İNTERNETTE LİNK UZANTILI MESAJLARA DİKKAT

İnternet ortamında ve özellikle sosyal paylaşım sitelerinde, hediye ya da ödül kazandığınızı iddia eden, para/hediye teklif eden, yanlış bilgilerle sizi eyleme geçmeye zorlayan, mesaj ve e-posta yolu ile sizden ödeme talep eden kişilere itibar etmeyin.

CUMHURİYET SAVCILIKLARINA ŞİKAYET EDİN

Dolandırıcıların herhangi bir eylem ya da işlemine maruz kalmanız halinde hiç vakit kaybetmeden durumu en yakın Cumhuriyet Savcılığına bildirin.

Herkes için yeni yılın; dolandırılmamak adına güvensiz kişilerle kişisel verilerimizi paylaşmadığımız, banka kart ve şifrelerimizi söylemediğimiz, internette güvenli alışveriş siteleri üzerinden ihtiyaçları karşıladığımız bir yıl olmasını ümit ediyorum…