“Bir süredir uçuşlarda sıklıkla uzun gecikmeler yaşanıyor.
Bu gecikmeler nedeniyle yolcular ile uçak şirketlerinin görevlileri arasında medyaya yansıyan sert tartışmalar oluyor.
Saatler boyu beklemekten bunalan yolcuların bir bölümü de öfkelerini sosyal medyadan paylaştıkları mesajlarla gösteriyorlar.
Özetle uçakla seyahat, kelimenin tam anlamıyla eziyete dönüşmüş durumda.
Bu gecikmelerin nedeni, Hava Trafik Kontrolörlerinin bugüne kadar getirdikleri özveriye dayalı çalışma anlayışını bırakıp, özlük haklarında gereken düzenleme yapılıncaya kadar sürdürmeye karar verdikleri “inisiyatif almadan çalışma-(İAÇ)” uygulamasına geçmeleri.
H H H
Bu görevliler, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü çatısı altında istihdam edilmekle birlikte maaşlarından emeklilik primlerine, kullandıkları servislerden eğitimlerine varıncaya dek maliyetlerinin tamamı ülkemizin de üyesi olduğu, Brüksel merkezli Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti Teşkilatı (EUROCONTROL) adlı kuruluş vasıtasıyla karşılanıyor.
Onları, “Bütçeye hiçbir yükleri olmadığı gibi maaşlarından kesilen vergilerle bütçeye kazanım sağlayan kamu görevlileri” olarak da tanımlayabiliriz.
Avrupa ülkelerinde hava trafik kontrolörlerinin maaşları, pilotlara denk düzeyde olup, aylık ortalama 8-10 bin Euro’yu buluyor. Ülkemizde ise “Siz memursunuz, yüksek maaşlar alamazsınız, iş barışını bozamayız” zihniyeti, hem hava trafik kontrolörlerinin hem de ülkemizin kazancına mani oluyor.
H H H
Hava Trafik Kontrolörleri yıllardır, şirketlerin yakıt sarfiyatını ve karbon emisyonunu azaltmak, yoğun dönemlerdeki kapasite üstü çalışmalardan kaynaklı aksaklıkları asgari düzeye indirmek için kendi inisiyatifleriyle risk ve sorumluluklar üstlenerek görev yapıyorlardı.
Ancak bu olağanüstü çabanın takdir edilmeyişi ve emeklerinin karşılığının verilmeyişi nedeniyle artık inisiyatif almadan çalışıyorlar.
H H H
Peki, Hava Trafik Kontrolörleri’nin talepleri neler?
1- Sayıştay Başkanlığı’nın tavsiyeleri doğrultusunda hava trafik kontrolörlerinin özlük haklarının emsal ülke standartlarına çıkarılması maksadıyla havacılık tazminatı ödemelerinde kurum bünyesinde görev yapan, önem ve itibar bakımından denk meslek grubu olan pilotlarla birlikte ayrı bir klasmanda tutularak, tazminat oranlarında gerekli güncellemelerin yapılması.
Böylelikle ülkemize döviz girdisi sağlanarak, Hazine’nin gelirlerinin artırılması.
2- Zorlu işe alım şartları ve mesleki nitelikleri göz önünde bulundurularak, uzman kadrosuna denk bir statüde bulunan Hava Trafik Kontrolörlerinin ek göstergelerinin 4200’e çıkarılması. (Halihazırda ek göstergeleri asgari düzeyde.)
H H H
Görüldüğü gibi havadaki trafiğin yolculara bıkkınlık veren gecikmeler olmadan devamını sağlamak çok zor değil. Üstelik yapılacak özlük hakları iyileştirmesi devlete ek mali yük getirmeyeceği gibi ülkemize yılda yaklaşık 1 milyar Euroluk döviz de kazandıracak. Yeter ki “Siz memursunuz, yüksek maaşlar alamazsınız!” zihniyeti terk edilsin.
H H H
Kısaltarak alıntıladığım bu yazıyı 10 Temmuz günü, köşemde yayımladım.
Ve dün, yolcuları isyan ettiren gecikmelere neden olan uygulama sona erdi.
Bu kararla ilgili açıklama, Hava Trafik Kontrolörleri ve Diğer Ulaştırma Çalışanları Sendikası (HTK-SEN) tarafından yapıldı.
Açıklamada şu ifadeler yer aldı:
“Bilindiği üzere hava trafik kontrolörlerimizin özlük hakları ve ülkemizin menfaatleri doğrultusunda yaklaşık iki ay önce başlattığımız “inisiyatif almadan çalışma-İAÇ” faaliyetimiz kamuoyunda büyük bir farkındalık oluşturmuş, en nihayetinde bizzat Sayın Cumhurbaşkanımız tarafından konunun çözümlenmesi talimatı verilmiştir. Akabinde gerçekleştirdiğimiz üst düzey görüşmeler ve yetkililerle kurduğumuz temaslar neticesinde havacılık tazminatına ilişkin bir kanun çalışmasının ekim ayında TBMM gündemine alınarak yasalaştırılacağının garantisi ilgili bakanlıklar ve makamlarca verilmiştir.
Bu olumlu bir gelişme olmakla birlikte, sorunun asli çözümü olan kurumsal yapılanma hususunda somut bir adım atılması büyük ehemmiyet taşımaktadır. Önümüzdeki süreçte, Türkiye hariç EUROCONTROL üyesi 40 ülkenin tamamında olduğu üzere stratejik nitelikli seyrüsefer hizmetleriyle, ticari nitelikli havalimanı işletmeciliği hizmetlerinin birbirinden ayrıştırılması noktasında Sayıştay Başkanlığı tarafından da önerilen çözümün hayata geçirilmesi adına çalışmalarımızı sürdüreceğiz.
Nitekim, ancak bu şekilde ülkemizin her yıl yüzlerce milyon avroya varan kaybının önüne geçmek mümkün olacaktır. Bizim asli gayemiz de bu meblağı ülkemize kazandıracak kalıcı çözümün sağlanmasıdır.”