Malezya’nın başkenti Kuala Lumpur’dan Çin’e giderken kaybolan MH370 sefer sayılı Boeing 777 tipi uçak, 25 ülkenin katıldığı arama çalışmalarına rağmen hala bulunamadı.

Uçağın son durumuyla ilgili dün basın toplantısı düzenleyen Başbakan, “Büyük bir doğruluk payıyla, uçağın iletişim sistemlerinden birinin; ACARS’ın (havada iletişim ve durum bildirici sistem) Malezya’nın doğu kıyılarına varmadan hemen önce devre dışı bırakıldığını söyleyebiliriz." Razak uçağın ‘havacılığı bilen kişiler tarafından kaçırıldığına emin olduklarını’ belirterek, “Uçak bilinçli olarak rotasından çıkarıldı. Artık soruşturma pilotlar ve yolcuların profillerinin derinlemesine incelenmesiyle devam edecek” dedi. Modern sivil havacılık tarihinin en gizemli olayı olmaya doğru giden uçağın LOST dizisini hatırlatan akıbetiyle ilgili son veriler şöyle:

- Uçak Vietnam hava sahasına girerken iki ana vericisi 14 dakika arayla uçağı kontrol eden kişi tarafından bilinçli olarak kapatıldı.

- MH370 bağlantı kesilmesinin ardından 2 kez hava koridoru değiştirdi. Normal rotasında seyrederken Vietnam’a giden IGARI hava koridorunu kullanan uçak, Boeing 777’ler için tavsiye edilmeyen yaklaşık 14 kilometre yüksekliğe çıktı ve batıya doğru keskin bir dönüş yaptı.

- Phuket adası yakınlarında GIVAL hava koridoruna yöneldi ve bir süre burada seyrettikten sonra şiddetli şekilde irtifa kaybedip 7 km’ye inerek kuzeybatı yönündeki Andaman Adaları’a doğru IGRES hava koridorunu kullanarak uçtu.

- Uçağın Rolls Royce model jet motorları, 7 saat 31 dakika daha uyduya sinyal göndermeyi sürdürdü. Uçağın yükseklik ve hız verileri düzenli olarak gönderildi. Bir dakikada 12.1 km irtifa kaybettiğine ilişkin bir veri de bunlar arasında yer aldı.

Yeni verilere dayanarak uzmanların, uçağın uyduyla son temasının iki muhtemel koridordan birinde tespit ettiklerini de belirten Başbakan “Bunlardan biri Kazakistan-Türkmenistan sınırından başlayıp Tayland’a uzanan kuzey koridoru, diğeri ise Endonezya’dan Hint Okyanus’a uzanan güney koridoru” diye ekledi.

Savunma Bakanı Hishammuddin Hüseyin, gazetecilere yaptığı açıklamada, arama çalışmalarının Orta Asya'dan Hint Okyanusu'na genişletildiğini belirterek, Başbakan Necip Rezak'ın Bangladeş, Türkmenistan, Kazakistan ve Hindistan yönetimleriyle görüştüğünü ayrıca 22 ülkenin büyükelçiliklerinin bilgilendirildiğini ifade etti.



Uçağının kaçırıldığı iddiaları yolcu yakınlarına umut oldu

Malezya Başbakanı Necip Razak’ın dün açıkladığı ve uçağın iletişim sisteminin kasıtlı olarak kapatıldıktan sonra yönünün batı ülkelerine doğru çevrildiği açıklamasının ardından kayıp uçaktaki yolcuların yakınları sevince boğuldu. Razak, uçağın kaçırıldığını söylemekten kaçınıp, her ihtimali değerlendirdiklerini belirtti. Razak’ın açıklamaları özellikle kayıp uçakta bulunan 154 Çinli yolcunun yakınlarını sevince boğdu. Çinli aileler, uçağın kaçırılması durumunda sevdiklerinin hala hayatta olma ihtimali olduğunu söyledi.

Pekin’de Lidu otelde Malezya Havayolları tarafından ağırlanan Çinli yolcu yakınları, Malezya tarafından gelen son haberlerle umutlarının yeniden yeşerdiğini ifade etti.

Kayıp uçağı aramak için 25 ülke Malakka Boğazı, Andaman Denizi ve Hint Okyanusu’nda 43 gemi ve 58 uçakla aramalarını sürdürüyor.



PİLOTLARIN EVİ ARANDI


Malezya Ulaştırma Bakanlığı, 9 gündür kayıp olan uçağın pilotlarının evlerinde arama yapıldığını açıkladı. Kuala Lumpur’da bugün yapılan basın toplantısında Malezya Ulaştırma Bakanı Hişamuddin Hüseyin gazetecilerin sorularını yanıtladı. Pilotların evlerinin incelendiğini açıklayan Hüseyin, araştırmanın yeniden pilot, yolcular ve yer ekibi üzerine yoğunlaştığını bildirdi.

Kaptan pilot hakkında şok iddia!

İngiliz Daily Mail gazetesi manşetten yayımladığı haberde, kaptan pilot Ahmed Şah'ın siyasi protesto nedeniyle uçağı kaçırdığını iddia etti. Ahmed Şah'ın ülkenin muhalif liderlerinden Enver İbrahim'i desteklediği iddia ediliyor.

Pilotlar olağan şüpheli 




Polis, pilot Zaharie Ahmed Şah'ın evinde bulunan uçak simülatörüne el koydu. Yetkililer, simülatörün polis laboratuvarlarında uzmanlar tarafından incelendiğini açıkladılar.



Yetkililer kayıp uçağın iletişim sistemlerinin kasten devredışı bırakıldığı ihtimali üzerinde duruluyor. Emniyet müdürü Halit Ebubekir, Boeing 777 ile ilgili gelişmeleri anlatırken "kaçırma, sabotaj ve terörizm soruşturması" ifadesini kullandı. İddialara göre iletişim kapatıldıktan sonra uçak batı istikametindeki rotasında uçumaya devam etti.

YENİDEN TERÖRİZM KAPSAMINDA İNCELENİYOR

Basın toplantısında konuşan Malezya polis yetkilisi dosyanın yeniden terörizm, kaçırılma ve sabotaj sınıfına alındığını belirtti.

Uçakta bulunan yolcuların tamamı hakkında vatandaşı oldukları ülkelerin istihbarat servislerinden bilgi istendiği ancak Malezya’nın bu isteği henüz tüm ülkeler tarafından karşılanmadı.

Arama Orta Asya'ya kadar genişledi

Malezya Başbakanı Necip Rezak, uçağın iki hava koridorunda ilerlemiş olabileceğini söyledi. Bunlardan ilki Kazakistan ve Türkmenistan'a kadar uzanıyor. Diğeri ise daha güneye, Hint Okyanusu'na yöneliyor.

Savunma Bakanı Hişamuddin Hüseyin de arama çalışmalarının Orta Asya'dan Hint Okyanusu'na kadar genişletildiğini belirterek, Başbakan Necip Rezak'ın Bangladeş, Türkmenistan, Kazakistan ve Hindistan yönetimleriyle görüştüğünü ayrıca 22 ülkenin büyükelçiliklerinin de bilgilendirildiğini ifade etti.