CHP İstanbul Milletvekili Umut Oran, Başbakan Ahmet Davutoğlu’na, “Hangi gazeteye kaç TL’lik reklam ve ilan verileceğini bizzat siz mi belirliyorsunuz?” diye sordu.

Oran, Başbakan’ın yanıtlaması istemiyle TBMM Başkanlığına sunduğu soru önergesinde şöyle dedi:

“Yöneticilerini kamunun veya bizzat hükümetinizin atadığı yarı resmi kurum kuruluşlardan hangi gazeteye kaç TL’lik reklam ve ilan verileceğini bizzat siz mi belirliyorsunuz?

Sözcü gazetesinin, The Nielsen Company araştırma şirketinin, basın ilanlarının takibi için geliştirdiği AdEx sisteminin 2014 verileriyle derlediği ve bugün manşetinden paylaştığı habere göre; Turkcell, Avea, halkbank, TTNEt, Emlak Konut, Türk Telekom, Vakıfbank, Ziraat Bankası, TRT, THY, İstanbul Büyükşehir Belediyesi, TOKİ, Borsa İstanbul, Türksat, Özelleştirme İdaresi, İstanbul Şehir Tiyatroları, İller Bankası, Kiptaş, Ziraat Sigorta, Çaykur gibi yönetimi ve ağırlıklı hissesi kamunun elinde bulunan şirket ve kuruluşların tamamının hükümet yanlısı yayın yapan tirajı düşük Sabah, Star, Yeni Şafak, Akşam, Türkiye gibi gazetelere hiç ayrım yapmadan yıl boyunca reklam vermesinin gerekçesi nedir?
Selefiniz Recep Tayyip Erdoğan’ın talimatıyla medya sektörüne girenlerin yayınladığı ‘havuz medyasının’ patronlarını desteklemek amacıyla mı reklam ayrımı yapılmaktadır?
Bu şirketlerin 2014 yılı içerisinde tiraj ortalaması 382 bin 243 olan Hürriyet’te 85 bin 278 sütün santim ilan verirken, tirajı 102 bin 742 olan Güneş gazetesine de neredeyse aynı miktarda olacak biçimde 84 bin172 sütün santimlik reklam vermesinin mantığı, gerekçesi nedir?
Günlük ortalama 356 bin 609 adet ile Türkiye’nin en çok satan gazetelerinden olan Sözcü’nün 2014 yılında sadece Turkcell, Halkbank ve Türk Telekom’dan ancak toplam 1300 sütün santimlik reklam almasının gerekçesi nedir? Bu durumun tek gerekçesi hükümet yandaşlığı mıdır? Sözcü’ye reklam verilmemesi için siz mi sözlü talimat verdiniz?
Sözcü gazetesine tüm resmi kurum ve kuruluşlardan reklam verilmemesinin gerekçesi nedir? 356 bin 609 tirajı bulunan Sözcü’ye sadece 1300 sütün santim reklam verildiği 2014 yılı boyunca, promosyonla dağıtılanlar da dahil olmak üzere tirajı 318 bin 116 olan Sabah gazetesine, Sözcü’nün 122 katı olacak biçimde 158 bin 435 sütun santimlik reklam verilmesinin gerekçesi nedir?

Günlük tirajı 161 bin 202 olan Milliyet, 2014 yılında bu şirketlerden 59 bin 189 sütün santim reklam almasına rağmen; 108 bin 510 tirajlı Takvim’in 61 bin 612 sütun santim, 102 bin 742 tirajlı Güneş’in 84 bin 172 sütun santim, 103 bin 282 tirajlı Akşam’ın 108 bin 34 sütun santim, 116 bin 276 tirajlı Yeni Şafak’ın 99 bin 295 sütun santim, 120 bin 600 tirajlı Star’ın 158 bin 464 sütun santim reklam alabilmesinin makul gerekçesi nedir?

Günlük bayi satışı 382 bin 243 olan Hürriyet 2014 yılında bu şirketlerden 85 bin 278 sütun santim reklam almasına rağmen, tirajı Hürriyet’in 1/3’ü olan Akşam, Yeni Şafak, Star ve Sabah’a iki katına varacak reklam verilmesinin mantığı nedir?

Günlük 402 bin 396 tirajla Türkiye’nin en çok satan gazetesi olan Posta gazetesine bu şirketlerden sadece 31 bin 426 sütun santim reklam verilmesinin gerekçesi nedir? Posta gazetesi; Türkiye, Yeni Akit, Güneş, Akşam, Yeni Şafak, Star, Sabah gibi gazetelerin 4-5 katı tirajı olmasına rağmen neden bu gazetelerin aldığı reklamların ancak 1/5’ini alabilmektedir?
Günlük tirajı 52 bin 286 olan Cumhuriyet gazetesi 2014 yılında 8 bin 436 sütun santimlik reklam alabilirken, tirajı Cumhuriyet’in iki katı olan Güneş gazetesinin 84 bin 172 sütun santim reklam ile Cumhuriyet’in 10 katına ulaşabilmesinin sırrı nedir?”