Geçen hafta Bodrum Cumhuriyet Savcılığı “bir iddianame” hazırladı. Düşündürücüydü. Eylül ayında Bodrum açıklarında bir tekne faciası yaşanmıştı. İddianame bu feci kazanın çeşitli aşamalarında yer alan 14 kişinin “kasten adam öldürmek suçuyla” yargılanmasını istiyordu.
Tekne su almaya başladı.
Kaptan bunu fark etti.
Yolcuları uyarmadı.
Denize atladı, kaçtı.
Gece yarısı 00.58’di.
Tekne 7 kişilikti. 18 göçmen doldurulmuştu. Teknenin ön kısmı havaya kalktı. Suya dökülen göçmenlerin üzerine devrildi. 3 göçmen hayatını yitirdi.
Tekne arızalıydı.
“İnsan kaçırma” şebekesinin tüm elamanları; teknenin resmi kayıtlardaki sahibi, teknenin gerçek organizatör sahibi, teknenin tamirini yaptıran, İstanbul-Bodrum arasında irtibat sağlayan elamanı, teknenin kaptanı, VIP aracıyla göçmenleri sahile getireni, göçmenlerin tekneye taşınmasında görev alan 2 kişi, otelde göçmenlerle kalıp organizasyona yardımcı olanı, tekneyi tamir edeni, organizasyonun içinde yer alan otel sahibi, bunların hepsi “teknenin arızalı” olduğunu ve 7 kişilik tekneye 18 kişinin doldurulduğunu biliyordu.

★★★

Bu haberi okuyunca aklıma Ankara’daki tren kazası geldi. İleri teknoloji ürünü hızlı tren başkent Ankara Garı’ndan çıkarken yanlış makasa girdi, karşıdan gelmekte olan kılavuz lokomotifi ile kafa kafaya (karambol olma) çarpıştı.
9 yolcu canından oldu.
Ölenlerin 3’ü makinistti.
Monitör sistemi yoktu.
Monitör olsaydı eski adıyla “makasçı” yeni adıyla “Tren Teşkil Memuru” TCDD çalışanı Osman Yıldırım, yüksek hızlı treni yanlış hatta sokmayacaktı. Makasçı Osman, Samsun’dan Ankara’ya geçici görevle yeni tayin edilmişti. Monitör olmadan tren teşkili konusunda yeterli eğitimden de geçmemişti.
Bunu herkes biliyordu.
Bakan biliyordu.
Yardımcıları da biliyordu.
TCDD genel müdürü.
Genel müdür yardımcıları.
Gar müdürü.
Gar müdür yardımcıları.
Servis müdürleri.
Servis müdür yardımcıları.
Saysam 1000’i bulur.

★★★

Makasçı.
Hareket memuru.
Yol kontrolörü.
3 kişi tutuklandı.
Arkası dalga, dümen kurmakla geldi. Makasçı Osman’ın tutuklanmasından 2 gün sonra Yüksek Hızlı Tren Gar Müdürü, Gar Müdür Yardımcısı ve 3 Tren Teşkil memuru “eğitim tutanağı tutup” Makasçı Osman’ın “oryantasyon eğitimi aldığını” ispatlamaya kalktılar. Tutanak sayesinde sorumluluğu üzerlerinden atıyorlardı.
Tutanakta imza yoktu.
İmza neden yok?
“Sehven unutulmuş” dediler.

★★★

“Demiryolu” adlı bir kitabın da yazarı olan Prof. Dr. Güngör Evren, Ankara’daki Yüksek Hızlı Tren kazasından sonra şunu yazdı: “Dünyada ilk yüksek hızlı demiryolu Japonya’da 1964 yılında (55 yıl önce) Tokyo-Osaka arasında  işletmeye açılan Şinkansen (Mermi Tren) hattıdır. Toplam olarak milyarlarca yolcuya hizmet vermiş olan bu hatta bugüne kadar hiç kimsenin burnu kanamamıştır.”
Neden acaba?
Bizim tren işletmeciliğimiz son 10 yılda: Pamukova’da kaza yaptı 41 insan canını yitirdi. Çorlu’da kaza yaptı 25 kişi hayatını yitirdi, Kütahya’da kaza yaptı 9 kişi canını yitirdi, Kocaeli’nde 2 tren kafa kafaya çarpıştı 8 kişi can verdi. Pamukova’da 41 insanın can vermesiyle sonuçlanan kazadan sorumlu tutularak mahkemeye çıkartılan TCDD Genel Müdürü, iktidar partisinden milletvekili yapıldı. Dava dosyası da mahkemede kayboldu.