Katar Yatırım Fonu, (Qatar Investment Authority-QIA), Avrasya Tüneli'nin yüzde 50 ortağı olan Güney Koreli SK Grup şirketinin bir kısım hisselerini alıp Avrasya Tüneli'ne ortak oldu.

Tüneli işleten Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş.'de (ATAŞ) , Yapı Merkezi ile Güney Koreli SK Group, yüzde 50’şer paya sahipti. Rekabet Kurumu devralmaya ilişkin izne gerek olmadığına karar verdi.

REKABET KURUMU: ONAYA GEREK YOK

Rekabet Kurumu’nun internet sitesinde yayımlanan karara göre, Qatar Investment Authority’nin tek kontrolünde bulunan QH Oil Investments LLC aracılığı ile SK HoldCo Pte. Ltd.’nin bir kısım hissesinin devralınması ve nihai olarak Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş.’ye QH Oil Investments LLC aracılığıyla yatırım yapılması işleminin kapsamda olmadığına karar verildi.

Avrasya Tüneli Projesi (İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi Projesi) 26 Aralık 2016’da hizmete açıldı. 1.2 milyar dolara mal oldu. İşletme süresi açılışından itibaren 25 yıl olarak belirlendi. , Tünel, Asya ve Avrupa yakalarını, deniz tabanının altından geçen bir karayolu tüneli ile birbirine bağlıyor. Kazlıçeşme-Göztepe hattında hizmet veren Avrasya Tüneli, toplam 14,6 kilometrelik bir güzergâhı kapsıyor.


DÜNYALARI ALDI 

■ 335 milyar dolarlık varlığıyla dikkat çeken QIA, petrol ve doğalgaz fazlasını yönetmek için Katar'ın önceki emiri Hamad bin Khalifa Al Thani tarafından 2005'te kuruldu.

■ QIA, küresel çapta en büyük ve en aktif bağımsız varlık fonları arasında yer alıyor. Pek çok sektörde ve bölgede çeşitli alanlara yatırım yapan QIA, Katar Devleti'nin refahına katkı sağlayacak nitelikte, küresel ve çeşitli bir yatırım portföyü oluşturmak üzere dünya çapında önde gelen kurumlarla işbirliğine odaklanıyor.

■ Bu kapsamda, dünyaca ünlü bankacılık devi Barclays’in yüzde 12.7, Volkswagen Group, Porsche, Hochtief Sainsbury’s'te yüzde 17’lik payı bulunan QIA, Technip, Air Liquide, Vinci SA, GDF Suez, Veolia, Vivendi, Royal Monceau, France Telecom, Areva, Credit Suisse gibi devlere de ortak.

KATAR'IN TÜRKİYE AŞKI

Son yıllarda Türkiye ile siyasi ve ekonomik ilişki içinde olan Katarlılar, gayrimenkulden finansa, sanayiden medyaya kadar birçok alanda yatırıma imza attı. Katar Emiri Türkiye’ye her geldiğinde yeni alımlar yaptı. İşte Katar’ın satın aldığı veya ortak olduğu mülk ve şirketlerden bazıları: Digiturk, Finansbank, Abank, Borsa İstanbul, Beymen, Network, BMC, İstinye Park, Antalya Limanı, SeaPearl Ataköy, Banvit, Şehzade Burhanettin Efendi Yalısı, Süleymaniye kentsel dönüşüm projesi ve Doğuş Holding’in restoran zinciri Dream.

İYİ PARTİLİ SARI: SESSİZ İSTİLANIN BİR PARÇASI

Ortaklık kararına İBB Meclisi İYİ Parti Grup Sözcüsü ve ulaşım uzmanı Dr. Suat Sarı tepki gösterdi. Aralık ayında sosyal medya hesabında “Avrasya Tüneli’nin Katar’a satılması veya işletme hakkının verilmesi gündeme gelirse şaşırmayın. Osmangazi köprüsünün Çinlilere satılmasının direkten döndüğünü unutmayalım” şeklinde paylaşımda bulunarak uyarıda bulunan Sarı, “Aralık ayında söylemiştim, bugün ise gerçekleşti. AvrasyaTüneli hisselerinin bir kısmı Katar’a satıldı.  Hiçbir şey aniden olmuyor” dedi. Sarı “Her şey planlı #Sessizİstila’nın bir parçası. Yavaş yavaş, sessiz sessiz ve ufak ufak tüm varlıklarımızı satıyorlar” diye tepki gösterdi.

“KATARLILARIN ALIM İŞTAHI DEVAM EDEBİLİR”

Yüzde 10 seviyelerine gelen ABD enflasyon farkının  Avrasya Tüneli geçiş ücreti garanti ödemelerine, yılbaşından itibaren dolar bazında yansıyacağını aktaran Sarı “ABD enflasyonunun daha da devam edeceğini gören Katarlıların alım iştahı, diğer YİD (yap-işlet-devret) projelerinde de devam edebilir” dedi.