AKP milletvekillerinin imzasını taşıyan Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkol Piyasasının Düzenlenmesine Dair Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi’nin komisyon görüşmeleri başladı.

Adalet Komisyonu Başkanı, AKP İstanbul Milletvekili Abdullah Güler, “Yapılan araştırmalara göre 30 milyar liranın üzerinde vergi kaybımızın, ekonomik zararların söz konusu olduğunu ifade edebiliriz. Kayıt dışı ekonomi ve kaçakçılıkça mücadele konusunda ülkemizin epey yürümesi gereken mesafeler olduğu kanaatindeyim. Kayıt dışı ekonomi oranını ülkemizin ekonomisine, vatandaşımızın refahına daha ciddi katkılarda bulunacaktır ve bu kanun teklif imiz de bu anlamda katkısı olacaktır diye düşünüyorum” dedi.

“TÜTÜNÜN 4 DALI TİCARETE KONU 16 DALI VERGİYE GİDİYOR”

CHP İzmir Milletvekili Mahir Polat da şunları söyledi:

* "Bu tütünler Anadolu coğrafyasında üretiliyor bunları kaçak olarak nitelemek doğru değil. Tartıştığımız bu kanunun geliş sebebi belli kıyılmış tütün ticaretine karşı alınan hapis cezasının bir tık düşürülmesi ve hapis cezasının olmaması. Tütün neden kaçak yapılır? Çünkü; bir paket tütünün 4 dalı ticarete konu 16 dalı vergi için alınan bir şey verginin bu kadar yüksek olduğu bir yerde yasa dışı yollara sapmak da yapmak da gayet mantıklı.

* Tütün kartellerinin eliyle kaçırılan verginin devede kulak kadar bir kısımdan konuşuyoruz. Aslında tütün kartellerinin işini kolaylaştıracak bir yasa yapılıyor. Bu yasanın 8 maddesinde 50 milyona kadar bir teminattan bahsediyorsunuz. Tütün ticareti yapan bir işletmenin 50 milyon lira gibi teminat verebilmesi söz konusu mu? Bu da tütün kartellerinin daha da büyümesi ve tütün teşebbüsüne ait harekete geçebilmesi için 50 milyonu gözden çıkarması gerekiyor.

* 1997’den bu güne tütün eksperi hiçbir şekilde kamuda görevlendirilmemiş, gümrükte tütün eksperleri yok. Özellikle kaçak kısmında tütün eksperleri yok neyin kaçağını tespit edecek tütün eksperi olmayan bir kurum. Burada bir kanun yapacaksak Türkiye’nin dünya tütün ticaretine nasıl etkileyeceğini konuşmamız gerekiyor. Yoksa bizim gariban Anadolu insanın kıyılmış tütünlerinden kaçakçısı çıkartmamız doğru bir mantık değildir."

“TÜRKİYE’DE TÜTÜN EKMEK SERBEST AMA TÜTÜN SATMAK YASAK"

CHP Mersin Milletvekili Alpay Antmen ise, “Türkiye’de yetiştirilen tütünleri kaçakçılıkla irtibatlandırmak abesle iştigaldir. Tütün bebek gibi bakılarak büyütülüyor. Burada elde ettikleri gelirlerle ailelerini geçindiriyorlar. Ben hiçbir zaman tütün kullanan biri değilim. Eğer bir realite varsa önce kendi ülkemizin çıkarlarını düşünmemiz lazım. Amerika ve dünya tütün kartellerine Türk tütününü yedirmemiz gerekiyor. Anadolu tütününü önceler ve teşvik verirsek vergi zaiyatımız da olmaz sonra da vatandaşlarımızı kaçakçılıkla suçlamayız. Türkiye’de tütün ekmek serbest ama tütün satmak yasak" diye konuştu.

“ZAMLARDAN SONRA KAÇAKÇILIĞA KONU OLAN ÜRÜNLERE TALEP ARTTI”

İYİ Parti Aksaray Milletvekili Ayhan Erel şunları söyledi:

* “Kanunun gerekçesinin hemen başında kaçakçılığı kaldırma var. Ama ben merak ediyorum insanlar niçin kaçakçılık yapar ve kaçakçılığa konu olan ürüne yönelir. Kaçakçılığın konu olduğu ürünlere vatandaşın talebinin artması nedendir? Ben sigara ve alkol zamlarından sonra kaçakçılığa konu olan ürünlere talebin arttığını düşünüyorum.

* Devlet alkolü içeceğe ve sigaraya zam yağarken belki vergi gelirlerini arttırdığını düşünüyor ama tütün ve alkol içeceklerine elde edilen gelirle zamdan sonraki gelir acaba artıyor mu? Benim seçim bölgemde zamdan sonra alkol alan kişi içki üreticisi konumuna geldi.”

KABUL EDİLDİ

Teklif, TBMM Adalet Komisyonunda kabul edildi. Teklife göre, yetki verilip verilmediğine bakılmaksızın vergi güvenliğini sağlamak için kullanılmasına zorunluluk getirilen özel etiket ve işaretlerle ürünlerin etiketlenmesi, işaretlenmesi, etiketlenen veya işaretlenen ürün bilgilerinin, kurulan veri merkezine aktarılmasını sağlayan Ürün İzleme Sistemi'ne (ÜİS), fiziksel veya bilişim yoluyla müdahale ederek Hazine ve Maliye Bakanlığına elektronik ortamda iletilmesi gereken belge, bilgi veya verilerin iletilmesini önleyenler veya bunların gerçeğe uygun olmayan şekilde iletilmesine neden olanlara 3 yıldan 8 yıla kadar hapis cezası verilecek.

Makaron, yaprak sigara kağıdı ve sigara filtresi üretmek isteyenler için yıllık 2 milyar adet üretim kapasitesine sahip tesis kurma zorunluluğu getirilecek. Aynı markadan olmak şartıyla sigaranın ithalatında aranan yurt içi üretim şartı, makaron, yaprak sigara kağıdı ve sigara filtresi ithalatında da aranacak.

Makaron ve sigara üretim tesislerinde, Tarım ve Orman Bakanlığına bildirimde bulunmadan, vergi güvenliğini sağlamak amacıyla kullanılması zorunluluğu getirilen özel etiket ve işaretlerle ürünlerini etiketlemeden veya işaretlemeden makine çalışma testleri, ürün denemeleri veya deneme üretimi yapanlara, 10 bin liradan az olmamak üzere üretilen her bir adet başına 1 lira idari para cezası verilecek.

Makaron ve sigara üretim tesislerinde, makine çalışma testleri, ürün denemeleri veya deneme üretimi kapsamında üretilen makaron ve sigaraları süresi içinde imha etmeyenlere, 10 bin liradan az olmamak üzere, üretilen her bir adet başına 1 lira para cezası uygulanacak.

ÜİS'e usulsüz müdahale edenler, Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu ile İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanunu'nda yer verilen aykırı fiillerinden dolayı kesinleşmiş mahkumiyet kararı olanlara, bu kanun kapsamında yürütülen faaliyetlere ilişkin hiçbir belge verilmeyecek, verilmiş olanlar Tarım ve Orman Bakanlığınca iptal edilecek. ÜİS'e usulsüz müdahale edenler ile Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu'na aykırı fiilleri işlediği tespit edilenlere bu kanun kapsamında yürütülen faaliyetlere ilişkin verilen belgeler, kovuşturmaya yer olmadığına dair karar veya mahkeme kararı kesinleşinceye kadar askıya alınacak ve bu süre içinde söz konusu tesis veya iş yeri için başka bir gerçek veya tüzel kişiye belge verilmeyecek.

Tütün, tütün mamulleri ve alkollü içecekler piyasasında üreticilerden 50 milyon liraya kadar teminat alınacak.

Bu kapsamda izin, uygunluk ve yetki belgesine tabi faaliyetlerde bulunanlardan, belirtilen teminatı vermeyenlerin faaliyete ilişkin belgeleri teminat verilinceye kadar askıya alınacak. Bu süre içinde söz konusu tesis için başka bir gerçek veya tüzel kişiye de izin, uygunluk ve yetki belgesi verilmeyecek. Bu çerçevede alınan teminatların paraya çevrilmesi halinde paraya çevrilen tutar, alacaklı idareler arasında garameten taksim edilecek.

Tütün, tütün mamulleri, makaron, yaprak sigara kağıdı, sigara filtresi, alkol ve alkollü içkilerin üretim ve ithalat faaliyetleri ile tütün ticareti yetki belgesi kapsamındaki faaliyetlere ilişkin izin, uygunluk ve yetki belgesi başvurusu, tadili veya süre uzatımına ilişkin taleplerin yerine getirilmesi için süresinde ödenmeyen idari para cezası borcu, vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine vadesi geçmiş borcun bulunmaması şartı getirilecek.

Kullanılma zorunluluğu getirilen özel etiketi veya işareti olmayan özel tüketim vergisine tabi makaron tespitlerinde, söz konusu ürünleri belirli sayıda bulunduran, üreten veya ithal edenler de cezalı tarhiyattan müteselsilen sorumlu tutulacak.

Tarım ve Orman Bakanlığından yetki belgesi almadan veya bildirimde bulunmadan tütün ticareti yapanlara 2 yıldan 5 yıla kadar hapis cezası verilecek.

SİNYAL ALINAMAYAN CİHAZLAR 1 YIL SONRA PASİFE ALINACAK

7 yıl olan elektronik haberleşme şebekelerinden hizmet almayan cihazların elektronik kimlik bilgilerinin pasife alınma süresi 1 yıla düşürülecek. Bu kapsamda son sinyal alınmasından itibaren kesintisiz 1 yıl boyunca sinyal alınamayan cep telefonlarının IMEI'leri, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından pasife alınacak.

Bu suretle elektronik kimlik bilgileri kayıtlı olmaktan çıkarılan cihazlar, son kullanıcılarına ait bir hatla kullanıldığında, bu cihazların elektronik kimlik bilgileri başka bir işleme gerek kalmaksızın tekrar kayıtlı hale getirilecek.

Elektronik kimlik bilgileri bu suretle tekrar kayıtlı hale getirilemeyen cihazlar için BTK'nin düzenlemeleri kapsamında başvuru yapılması gerekecek.

Teklifin, makaron, yaprak sigara kağıdı ve sigara filtresi üretmek isteyenler için yıllık 2 milyar adet üretim kapasitesine sahip tesis kurma zorunluluğu ile Tarım ve Orman Bakanlığından yetki belgesi almadan veya bildirimde bulunmadan tütün ticareti yapanlara 2 yıldan 5 yıla kadar hapis cezasını düzenleyen maddesi kanunun yayım tarihinde, diğer maddeleri ise 1 Ocak 2024'te yürürlüğe girecek.

"SİZ HIZINIZI ALMIYORSUNUZ BİR FİİLE 2 KERE CEZA GETİRİYORSUNUZ"

CHP Adıyaman Milletvekili Abdurrahman Tutdere, teklifin görüşmeleri sırasında; “Bu gördüğümüz tütünler Adıyaman başta olmak üzere Malatya, Batman, Hatay, Bitlis, Muş, Mardin gibi birçok ilde geleneksel anlamda üretimi yapılan, bu topraklarda yetişen millî ve yerli tütün” dedi. Tutdere konuşmasının devamında şunları söyledi:

* "Ben bu Mecliste yüzlerce kez anlattım. ‘Bu ceza doğru değil’ dedik. Sesimizi eksik duymuşsunuz arkadaşlar. Biz bunu ‘üçü iki yapın’ diye söylemiyorduk, bunu tamamen kaldırmak lazım. Kanunda sarmalık tütün satanlara ilişkin idari para cezası zaten var, mala el koyma var. Zaten bir fiilin bir cezası olur. Siz niye hızınızı almıyorsunuz bir eyleme, bir fiile 2 kere ceza getiriyorsunuz ki? Hem idari para cezası verip hem mala el koyacaksınız, bir de ‘Yetmez kardeşim, size iki yıldan beş yıla kadar hapis cezası getireceğiz’ diyorsunuz veya ‘Vereceğiz’ diyorsunuz.

"ŞİMDİ SÜREKLİ CEZAYLA KARŞI KARŞIYA KALACAK"

* Şimdi Abdullah Bey, diğer hukukçular da 'Efendim, biz bu şekilde yaparak en azından denetimli serbestlik kapsamına koyuyoruz' diyor arkadaşlar, bu vatandaş bir kere satmıyor ki bunu. Adam 200 kilo, 300 kilo kaldırıyor, 50'sini bir satıyor, ihtiyacına göre 20'sini bir satıyor, 100 kiloyu bir satıyor, her zaman satıyor bunu. Şimdi sürekli cezayla karşı karşıya kalacak dolayısıyla toplu alacağı ceza neredeyse adam öldürmeye teşebbüsle aynı şey gelecek, yani mantığı yok bu işin.

"HAPİS CEZASININ KESİNLİKLE HALKTA DA KARŞILIĞI YOK"

* Bakınız, uygulamada şu anda bu yasadan dolayı benim bildiğim, yüzlerce kişi mağdur. Bir sürü savcılıkta dosya var, bir sürü de açılmış dava var. Yani siz bir taraftan diyorsunuz ki, ‘Yargının yükünü azaltalım.’ Bir taraftan çıkardığınız bu yasalarla yükü artırıyorsunuz. Biz 2017'de dediğimizde eğer bizi dinlemiş olsaydınız, bugün bu yasa tekrar buraya gelmeyecekti.

* Bakınız, birkaç yıl sonra bu şekilde geçse bile bu yasa yine gelecek; burada tartışılacak, konuşmayacak çünkü bu yasanın uygulanabilirliği yok. Bu hapis cezasının kesinlikle halkta da karşılığı yok. Hapis cezasının alt sınırını üç yıldan iki yıla düşürmek kesinlikle sorunu çözmeyecektir, çözmekten uzaktır.” ANKA-AA

[old_news_related_template title="AKP'den tütünde yasa değişikliği teklifi" desc="Tütün, tütün mamulleri ve alkol piyasasına ilişkin kanun değişikliği teklifi TBMM'de...  Tarım ve Orman Bakanlığı'ndan yetki belgesi almadan veya bildirimde bulunmadan tütün ticareti yapanlara 2 yıldan 5 yıla kadar hapis cezası verilecek." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2022/10/18/iecrop/shutterstock_1089920174_16_9_1602843402-880x495-1_16_9_1650612594_16_9_1665645406_16_9_1666108899.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2022/gundem/akpden-tutunde-yasa-degisikligi-teklifi-7426733/"]