DEMET CENGİZ/SÖZCÜ

Arzu Sabancı’nın ünlü İtalyan marka ile işbirliğini duyunca hepimiz gururlandık. PINKO by Arzu Sabancı Koleksiyonu Milano, Paris, Atina gibi 15 ayrı Avrupa ve Ortadoğu mağazasında satışa sunuldu. Ve 2 Nisan’da da İstanbul mağazasında satışa başladı. Milano’daki tanıtımdan dönen Arzu Sabancı ile hem iş-güç konuştuk hem de yaşam pratiklerini dinledik.

*PINKO ile işbirliği nasıl gerçekleşti?

PINKO markasının Türkiye distribütörüyüz. Tüm koleksiyonun satınalmasını ben yapıyorum. İtalya’nın bana teklif ettiği bu özel proje ise Milano’da satın almalara gittiğimde koleksiyonlar üzerine yaptığım yorumların da etkisiyle gelişti. Uzun yıllardır beraber yürüttüğümüz işbirliği nedeniyle bir araya geldiğimizde benim giyim tarzımı ve verdiğim fikirleri beğendiklerini söyleyerek bir koleksiyon hazırlamamı istediler. Daha önce kimseye yapmadıkları bu teklif gururlandırdı ve kabul ettim. İtalya’daki kreatif ekiple beraber çalışmak ise bu işin en keyifli kısmıydı.

*Sizin koleksiyonun satış performansı nasıl şu anda?

Yazın rahat giyilecek, benim tecrübelerimle denenmiş, şık ve spor parçalardan oluşan bu koleksiyon yurtdışında beğenildi. Umarım burada da beğenilir. Ticari anlamda da başarılı olacağına inanıyorum.

MODA İŞİ AİLEDEN GELİYOR

*Moda sizin hayatınızda ne zaman başladı?

Moda küçüklüğümden beri hayatımda aslında. Aileden de gelen bir merak ve ilgi alanıydı benim için. Bu sektördeki kariyerime Exsa Konfeksiyon’la başladım, yurtdışında dünyaca ünlü firmalara Bossa kumaşlarımızla oluşturduğumuz koleksiyonları pazarlıyorduk. Sonra perakende işine geçerek Giysa ile devam ettim. Topshop ve Arcadia bünyesindeki 6 markayı Türkiye’ye getirdik. 2004’te kendi şirketim Hayat Tekstil’i kurup, 2008’de PINKO’yu bünyemize aldık.

*Başka türlü bir meslek hayal ettiniz mi?

Tarihe de büyük bir ilgim var;  Arkeoloji mezunuyum. Tarih, sanat, arkeoloji ve kültür bilincinin geliştirilmesi, sanat eserlerinin restorasyonu amacı ile kurulan EPOS7 derneğinin kurucusu ve başkan yardımcısıyım.

YÜKSELEN MODACILARIMIZ VAR

*Sabancılardan biri olmak, size moda alanında avantaj getirdi mi?

Sektörün içerisinde uzun zamandır başarı ile yer alan bir ailenin ferdi olmak, onlarla çalışıp tecrübe kazanmak tabii ki avantaj. Fakat kendi şirketimle beraber başardıklarımız da büyük bir emek ve çabanın karşılığı.

*Türkiye’den neden marka çıkmıyor?

Moda, Türkiye’de hâlâ gelişmekte olan bir sektör. Dünya çapında çok farklı ve başarılı markaların arasında yer edinmek zor. Fakat bu durumun üstesinden gelinebileceğine inanıyorum. Çok iyi markalarımız mevcut.

*Global üne sahip tasarımcılarımız olacak mı? Siz iyimser misiniz?

Aslında yükselen, başarılı Türk moda tasarımcılarımız var; Zeynep Tosun, Arzu Kaprol, Hakan Yıldırım gibi. Takı tasarımında Sevan Bıçakçı... Yurtdışında çok iyi konumlara geldiler ve büyüyorlar.

Başkalarına böyle bir teklif gitmedi

Ar­zu Sa­ban­cı, mar­ka­nın da­ha ön­ce kim­se­ye yap­ma­dı­ğı tek­li­fin ken­di­le­ri­ne ya­pıl­ma­sın­dan gu­rur duy­du­ğu­nu ve ka­bul et­ti­ği­ni söy­le­di.

Hobi

*Mü­zik ar­şi­vim çok ge­niş. En bü­yük ho­bim mü­zik di­ye­bi­li­rim.

*Ar­ka­daş­la­rım­la be­ra­ber­ken DJ’­lik ya­pı­yo­rum. Çok ke­yif alı­yo­rum.

İş hayat dengesi

*Ta­bi­i ki her za­man ai­le bi­rin­ci sı­ra­da. Ha­yat­ta bun­dan da­ha de­ğer­li bir şey yok.

*Ço­cuk­lar kü­çük­ken az iş, az sos­yal ha­yat­tı. Ço­ğu za­man ço­cuk­lar ve on­la­rın prog­ram­larıydı. Şim­di bü­yü­dük­le­ri için iş ve sos­yal so­rum­lu­luk pro­je­le­ri­ne ayır­dı­ğım za­man art­tı.

Kulağa küpe

*Ha­yal et, ça­lış, de­ne, ol­mu­yor­sa pes et­me yi­ne de­ne.

*Ve en önem­li­si iyi in­san ol­mak ve et­ra­fa po­zi­tif ener­ji ver­mek... Kim­se ya­nın­da ne­ga­tif, mut­suz kim­sey­le ça­lış­mak is­te­mez.

Pişmanlık

*Ya­şam­da mut­la­ka tüh ne­den böy­le yap­tım de­di­ğim ol­muş­tur.

*An­cak çok şü­kür bü­yük bir piş­man­lık ya­şa­dı­ğı­mı ha­tır­la­mı­yo­rum.

Şans

*Mut­la­ka şan­sa ina­nı­yo­rum.

*Doğ­ru za­man­da doğ­ru yer­de bu­lun­mak şans ama şan­sı akıl­la bir­leş­ti­rir­se­niz an­la­mı olur. Yok­sa bu­nun şans ol­du­ğu­nu bi­le an­la­ma­ya­bi­lir­si­niz.

Sosyal sorumluluk

*Vak­ti­min ço­ğu­nu ku­ru­cu­su ve baş­kan yar­dım­cı­sı ol­du­ğum iki der­ne­ğe ayı­rı­yo­rum.

*Mi­ka­der ile Ço­cuk Esir­ge­me Ku­ru­mu­’na bağ­lı ço­cuk yu­va­la­rı­na ve bu­ra­da ya­şa­yan ço­cuk­la­ra des­tek olu­yo­ruz. EPOS7 ile kül­tür mi­ra­sı­mı­zı ge­le­cek ne­sil­le­re bı­rak­mak için ar­ke­olo­jik ka­zı­la­ra des­tek ve­ri­yo­ruz.

Başarının sırrı

*Ba­şa­rı­yı for­mü­le et­mek çok ko­lay de­ğil. Her­kes için gi­di­len yol fark­lı ola­bi­lir.

*An­cak ne ya­par­sa­nız ya­pın de­ğiş­me­ye­cek üç şey var: Ha­yal et­mek, ça­lış­mak, yıl­ma­mak.

Dalkavuklukla mücadele

*Ya­şan­mış­lık si­ze tec­rü­be ka­zan­dı­rı­yor.

*Ve bir sü­re son­ra yü­re­ği­ni­zin se­si ve tec­rü­be­niz si­ze kar­şı­nız­da­ki ki­şi­nin esas ni­ye­ti­ni an­la­ma­nı­zı sağ­lı­yor ve ge­rek­li ön­le­mi alı­yor­su­nuz.

Sosyal medya

*Twit­ter ve Fa­ce­bo­ok’­ta hiç he­sa­bım ol­ma­dı. Ins­tag­ra­m’­da ak­ti­fim.

*İz­le­mek­ten ve re­sim pay­laş­mak­tan ke­yif alı­yo­rum. Sos­yal med­ya­nın mar­ka­lar için cid­di bir ile­ti­şim ve pa­zar­la­ma ala­nı ol­du­ğu­na ina­nı­yo­rum.

 

 


Bir dönem reklamında Naomi Campbell’ın oynadığı 40 yıllık İtalyan marka PINKO, tarihinde bir ilke imza atarak Arzu Sabancı’dan koleksiyon hazırlamasını istedi. İstanbul’daki mağazada satışlar başladı. Sabancı, dünyada 15 mağazada satılan koleksiyonun beğeniyle karşılandığını söyledi.


 


Arzu Sabancı’nın ünlü İtalyan marka ile işbirliğini duyunca hepimiz gururlandık. PINKO by Arzu Sabancı Koleksiyonu Milano, Paris, Atina gibi 15 ayrı Avrupa ve Ortadoğu mağazasında satışa sunuldu. Ve 2 Nisan’da da İstanbul mağazasında satışa başladı. Milano’daki tanıtımdan dönen Arzu Sabancı ile hem iş-güç konuştuk hem de yaşam pratiklerini dinledik.


n PINKO ile işbirliği nasıl gerçekleşti?


PINKO markasının Türkiye distribütörüyüz. Tüm koleksiyonun satınalmasını ben yapıyorum. İtalya’nın bana teklif ettiği bu özel proje ise Milano’da satın almalara gittiğimde koleksiyonlar üzerine yaptığım yorumların da etkisiyle gelişti. Uzun yıllardır beraber yürüttüğümüz işbirliği nedeniyle bir araya geldiğimizde benim giyim tarzımı ve verdiğim fikirleri beğendiklerini söyleyerek bir koleksiyon hazırlamamı istediler. Daha önce kimseye yapmadıkları bu teklif gururlandırdı ve kabul ettim. İtalya’daki kreatif ekiple beraber çalışmak ise bu işin en keyifli kısmıydı.


n Sizin koleksiyonun satış performansı nasıl şu anda?


Yazın rahat giyilecek, benim tecrübelerimle denenmiş, şık ve spor parçalardan oluşan bu koleksiyon yurtdışında beğenildi. Umarım burada da beğenilir. Ticari anlamda da başarılı olacağına inanıyorum.


MODA İŞİ AİLEDEN GELİYOR


n Moda sizin hayatınızda ne zaman başladı?


Moda küçüklüğümden beri hayatımda aslında. Aileden de gelen bir merak ve ilgi alanıydı benim için. Bu sektördeki kariyerime Exsa Konfeksiyon’la başladım, yurtdışında dünyaca ünlü firmalara Bossa kumaşlarımızla oluşturduğumuz koleksiyonları pazarlıyorduk. Sonra perakende işine geçerek Giysa ile devam ettim. Topshop ve Arcadia bünyesindeki 6 markayı Türkiye’ye getirdik. 2004’te kendi şirketim Hayat Tekstil’i kurup, 2008’de PINKO’yu bünyemize aldık.


n Başka türlü bir meslek hayal ettiniz mi?


Tarihe de büyük bir ilgim var;  Arkeoloji mezunuyum. Tarih, sanat, arkeoloji ve kültür bilincinin geliştirilmesi, sanat eserlerinin restorasyonu amacı ile kurulan EPOS7 derneğinin kurucusu ve başkan yardımcısıyım.


YÜKSELEN MODACILARIMIZ VAR


n Sabancılardan biri olmak, size moda alanında avantaj getirdi mi?


Sektörün içerisinde uzun zamandır başarı ile yer alan bir


ailenin ferdi olmak, onlarla çalışıp tecrübe kazanmak tabii ki avantaj. Fakat kendi şirketimle beraber başardıklarımız da büyük bir emek ve çabanın karşılığı.


n Türkiye’den neden marka çıkmıyor?


Moda, Türkiye’de hâlâ gelişmekte olan bir sektör. Dünya çapında çok farklı ve başarılı markaların arasında yer edinmek zor. Fakat bu durumun üstesinden gelinebileceğine inanıyorum. Çok iyi markalarımız mevcut.


n Global üne sahip tasarımcılarımız olacak mı? Siz iyimser misiniz?


Aslında yükselen, başarılı Türk moda tasarımcılarımız var; Zeynep Tosun, Arzu Kaprol, Hakan Yıldırım gibi. Takı tasarımında Sevan Bıçakçı... Yurtdışında çok iyi konumlara geldiler ve büyüyorlar.


 


Başkalarına böyle bir teklif gitmedi


Ar­zu Sa­ban­cı, mar­ka­nın da­ha ön­ce kim­se­ye yap­ma­dı­ğı tek­li­fin ken­di­le­ri­ne ya­pıl­ma­sın­dan gu­rur duy­du­ğu­nu ve ka­bul et­ti­ği­ni söy­le­di.


 


Hobi


n Mü­zik ar­şi­vim çok ge­niş. En bü­yük ho­bim mü­zik di­ye­bi­li­rim.


n Ar­ka­daş­la­rım­la be­ra­ber­ken DJ’­lik ya­pı­yo­rum. Çok ke­yif alı­yo­rum.


 


İş hayat dengesi


n Ta­bi­i ki her za­man ai­le bi­rin­ci sı­ra­da. Ha­yat­ta bun­dan da­ha de­ğer­li bir şey yok.


n Ço­cuk­lar kü­çük­ken az iş, az sos­yal ha­yat­tı. Ço­ğu za­man ço­cuk­lar ve on­la­rın prog­ram­la­rıy­dı. Şim­di bü­yü­dük­le­ri için iş ve sos­yal so­rum­lu­luk pro­je­le­ri­ne ayır­dı­ğım za­man art­tı.


 


Kulağa küpe


n Ha­yal et, ça­lış, de­ne, ol­mu­yor­sa pes et­me yi­ne de­ne.


n Ve en önem­li­si iyi in­san ol­mak ve et­ra­fa po­zi­tif ener­ji ver­mek... Kim­se ya­nın­da ne­ga­tif, mut­suz kim­sey­le ça­lış­mak is­te­mez.


 


Pişmanlık


n Ya­şam­da mut­la­ka tüh ne­den böy­le yap­tım de­di­ğim ol­muş­tur.


n An­cak çok şü­kür bü­yük bir piş­man­lık ya­şa­dı­ğı­mı ha­tır­la­mı­yo­rum.


 


Şans


n Mut­la­ka şan­sa ina­nı­yo­rum.


n Doğ­ru za­man­da doğ­ru yer­de bu­lun­mak şans ama şan­sı akıl­la bir­leş­ti­rir­se­niz an­la­mı olur. Yok­sa bu­nun şans ol­du­ğu­nu bi­le an­la­ma­ya­bi­lir­si­niz.


 


Sosyal sorumluluk


n Vak­ti­min ço­ğu­nu ku­ru­cu­su ve baş­kan yar­dım­cı­sı ol­du­ğum iki der­ne­ğe ayı­rı­yo­rum.


 n Mi­ka­der ile Ço­cuk Esir­ge­me Ku­ru­mu­’na bağ­lı ço­cuk yu­va­la­rı­na ve bu­ra­da ya­şa­yan ço­cuk­la­ra des­tek olu­yo­ruz. EPOS7 ile kül­tür mi­ra­sı­mı­zı ge­le­cek ne­sil­le­re bı­rak­mak için ar­ke­olo­jik ka­zı­la­ra des­tek ve­ri­yo­ruz.


 


Başarının sırrı


n Ba­şa­rı­yı for­mü­le et­mek çok ko­lay de­ğil. Her­kes için gi­di­len yol fark­lı ola­bi­lir. 


n An­cak ne ya­par­sa­nız ya­pın de­ğiş­me­ye­cek üç şey var: Ha­yal et­mek, ça­lış­mak, yıl­ma­mak.


 


Dalkavuklukla mücadele


n Ya­şan­mış­lık si­ze tec­rü­be ka­zan­dı­rı­yor.


n Ve bir sü­re son­ra yü­re­ği­ni­zin se­si ve tec­rü­be­niz si­ze kar­şı­nız­da­ki ki­şi­nin esas ni­ye­ti­ni an­la­ma­nı­zı sağ­lı­yor ve ge­rek­li ön­le­mi alı­yor­su­nuz.


 


Sosyal medya


n Twit­ter ve Fa­ce­bo­ok’­ta hiç he­sa­bım ol­ma­dı. Ins­tag­ra­m’­da ak­ti­fim.


n İz­le­mek­ten ve re­sim pay­laş­mak­tan ke­yif alı­yo­rum. Sos­yal med­ya­nın mar­ka­lar için cid­di bir ile­ti­şim ve pa­zar­la­ma ala­nı ol­du­ğu­na ina­nı­yo­rum.