Sayime BAŞÇI

Son birkaç haftada İstanbul ve Ankara’da yaşanan patlamaların da etkisi ile büyükşehirlerdeki perakende noktalarında da yüzde 10’luk kayıplar yaşandı. “Seçimler bitti tek başına iktidar var ama sıkıntılar devam ediyor” diye konuşan Türkiye Perakendeciler Federasyonu Başkanı Mustafa Altunbilek, bu yılın 2015’i aratacak hale geldiğini açıkladı.
GÜVENLİĞİ ARTIRDIK
Altunbilek, sektörde can sıkıcı kötümser bir tablo olduğunu söyledi. Panik ve korku havasının tüketici üzerinde etkili olduğunu kaydeden Altunbilek, Anadolu şehirlerinde de ciro kayıpları olduğunu ve valiliklerden gelen uyarılarla perakende noktalarındaki güvenlik önlemlerini artırdıklarını vurguladı.
Son günlerde gündemi meşgul eden gıda fiyat artışlarına yönelik de açıklamalar yapan Altunbilek, marketlerin suçlu durumuna düşürüldüğünü iddia etti. Vergi ve lojistik maliyetlerinin hesaba katılmadan market fiyatlarının yüksek gösterildiğini anlatan Altunbilek, gıda perakendecisinin net yüzde 5’lik kâr ile gıda satışı yaptığını açıkladı.
KOOPERATİF KURSUNLAR
Bu noktada ucuz gıda için çiftçilerin kooperatifleşmesi gerektiğini kaydeden Altunbilek, Ziraat Odaları Birliği’ni hedef göstererek şöyle dedi:
“Tarlada 1 lira, markette 10 TL açıklamaları, bir algı yönetimi. Sorunları görmeden fiyat odaklı açıklamalar yapılıyor. Rafa gelene kadar ürünlerin geçtiği bir süreç var. Ziraat odalarının görevi çiftçiyi korumak. Çiftçiler etkilenmemek için örgütlensin, kooperatif kursun. Bir domatesi 20 kişinin satmaması lazım. Aracılar ortadan kalkar. Bize halden satabilirler.”
Perakende noktalarının yüzde 1 vergi ödeyerek satın aldıkları ürünleri yüzde 8 vergi koyarak sattıklarına işaret eden Altunbilek, “Bu satışta da yüzde 1 olarak uygulanmalı. Bu şekilde sebze meyve fiyatları yüzde 6 aşağı çekilir” şeklinde konuştu.
İndirim marketleri varoşlardan semte indi
Türkiye Perakendeciler Federasyonu Başkanı Mustafa Altunbilek, düşen alım gücü ile birlikte geçen yıl sektör dinamiklerinde ve alışveriş alışkanlıklarında da değişimler olduğunu belirtti. İndirim marketlerinin sektör ortalamalarından daha hızlı büyüdüğünü ve müşteri sayısını da artırdığını kaydeden Altunbilek, şu açıklamaları yaptı:
“Daha önce varoş diye tabir edilen yerlerde faaliyet gösteren indirim marketleri artık şehir merkezlerine ve semtlere indi. Bizde yüzde 20 olan işletme maliyetleri oralarda yüzde 11 civarında. Fiyatları da daha uygun.”