Anadolu’da 600 yıllık bir tarihi olan ve 2000 yılında düşüş trendine girerek kişi başı 250 gramlık tüketim rakamlarının konuşulduğu kahve pazarı, makinelerle birlikte yeniden ayağa kalkıyor. Yerli ve yabancı zincirlerin de pazarda hızlı büyümesiyle birlikte yüzde 20’lik büyüme rakamlarını yakalayan kahve pazarı, kişi başı 1 kilogramlık tüketim rakamlarını yakalarken, 600 grama ulaşan Türk kahvesi tüketimi ise yeni nesil kahve makineleri birlikte hızlı bir büyüme trendine girdi.

20 MİLYAR DOLAR

UNESCO Kültür Varlıkları listesine giren Türk kahvesinin özellikle son 10 yılda hızlı bir toparlanma ve büyüme trendine girdiğini kaydeden Türk Kahvesi Kültürü ve Araştırmaları Derneği (TKKAD) Yönetim Kurulu Üyesi Osman Serim Türkiye’de kişi başı 1 kg kahve tüketilirken Orta Avrupa’da 6 kg ‘lık tüketim rakamlarına ulaşıldığını kaydetti. Serim, Türkiye’de tüketilen kahvenin yüzde 60’ının Türk kahvesi olduğunu kaydetti. “Türk kahvesini, Türk kahvesi makineleri kurtardı diyebiliriz” diye konuşan Osman Serim, 20 milyar dolarlık ticaret hacmi ile dünyanın en değerli emtia ürünleri arasında yer alan kahvenin, Türkiye’de ve tüm dünyada yaygınlaşması için belli standartlar getirmek için çalıştıklarını aktardı.

Ürettiği Türk kahvesi makinelerle son dönemde ABD’ye kadar ulaşan Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı, 600 yılık geçmişe sahip olan Türk kahvesinin milli bir değer olarak tüm dünyada yayılması için çaba harcadıklarını aktardı. Pazar ile ilgili “Dünyada 30 milyon kahve makinesi satılıyor. Kişi başı kahve tüketimi de artıyor. Türk kahvesinin makine çözümü sundukça tüketim artıyor. 250 gr’dan geliyor. Kahve pazarının büyüme hızı yüzde 20. Makine pazarının da büyüme hızı yüzde 10’dan fazla. Evlere hitap eden bir markayız. İki makina çıkardık toplam rakam 250 bin makina satıldı. Evlerde daha çok elektrikli cezve satılıyor” bilgisini veren Kolbaşı, şöyle devam etti: “Dünyada her gün 2.2 milyar fincan kahve içiliyor. Bunun içinde Türk kahvesinin payı espressonun 40’ta biri düzeyinde. Biz de hâlâ az kahve içilen bir ülkeyiz. Türkiye’de kişi başına tüketilen kahve miktarı yıllık 1 kilo düzeyinde. Bunun da yüzde 60 civarı Türk kahvesi. Oysa Balkan ülkelerinde 6 kilo civarında. Biz ürettiğimiz teknolojiyle Türk kahvesini günlük yaşam alanının içine soktuk.”

19szt09a_ist_izm_ant_trb_ank_adn

Türk Kahvesine yeni harman


Sturbucks Türkiye Başkan Yardımcısı Tunç Tunaveli, Türk kahvesinin hak ettiği değerin gerisinde kalmış bir milli değer olduğuna işaret ederek, Türkiye ayağında kahve kültürünü geliştirmek için çalıştıklarını aktardı. 2003 yılından bu yana müşterilerine Türk kahvesi sunduklarını ve 400 mağaza ile faaliyette olduklarını anlatan Tunaveli, “Global olarak da Türkiye toplam ülkeler liginde en çok mağazası olan sekizinci ülke. Dünyada en hızlı büyüyen altıncı ülkeyiz.  200 bin ziyaretçi ağırlıyoruz günde” diye konuştu. Burada Arzum ve Türk Kahvesi Kültürü ve Araştırmaları Derneği ile ortak çalışmalara imza atarak pazarı büyütmeye ve tüketimi artırmaya çalıştıklarını kaydeden Tunaveli, Starbucks Türkiye’nin, 17 Ekim’den itibaren Türk kahvesini TKKAD tarafından onaylanan çekirdek harmanı Veranda ile hazırlayamaya başladığını ve yeni özel sunumuyla misafirleriyle buluştuğunu sözlerine ekledi.