IMF’ye olan borçlarının 1.6 milyar Euro tutarındaki taksitini ödeyemeyen Yunanistan’da bugün referandum var. Yunan halkı Avrupa Birliği’nin kemer sıkma baskısına “Ohi” ya da “Ne” diyecek. Yani “Hayır” ya da “Evet”
“Ohi” diyenler, Avrupa Birliği’nin kemer sıkma programını reddetmiş, “Ne” diyenler kabul etmiş olacak. Başbakan Aleksis Çipras halka “Ohi” yani “Hayır” demelerini telkin ediyor.
Sonuç “Evet” çıkarsa memurların, emeklilerin maaşları önemli oranda indirilecek ve ağır vergiler gelecek. “Hayır” çıkarsa, Avrupa Birliği ile ilişkiler daha da gerilecek.
Yani “aşağı tükürsen sakal, yukarı tükürsen bıyık”
İki halde de perişanlık sürecek!
Kamuoyu anketlerinde durum ortada görünüyor:
HAYIR: Yüzde 43,4,
EVET: Yüzde 44,8,
KARARSIZ: Yüzde 11,8.

* * *

Geçen hafta bir grup arkadaşla Yunanistan’ın Kos Adası’na gitmiştim. Sevimli, temiz bir yer... Yollar tertemiz, fiyatlar ucuz.
Ekonomik kriz nedeniyle birçok yerde kredi kartı kabul edilmiyor ve insanlar “Nakit istiyoruz efendim. Çünkü bankalardan para çekemiyoruz.” sözleriyle karşılaşıyor.
Bu bakımdan, oralara gidenlerini yanlarında ihtiyaçları kadar nakit para (Euro) bulundurmaları gerekiyor.
Yollarda sık sık Türkçe konuşan insanlara rastlıyorsunuz.

* * *

Adadaki Türkler referandumda “Hayır”cı görünüyor... Yani Başbakan Çipras’ı destekliyorlar.
Liman Caddesi’nde bulunan Flamingo Restoran-Bar’ın şef garsonu Hasan Hacısüleyman... Doğma büyüme Kos’lu... Ve sadık bir SÖZCÜ okuru...
Yürüyorsunuz... Averof Caddesi, deniz kenarında sıra sıra lokantaların olduğu yer...
“The Cousins” Restoran... Kapıda görevli olarak Alev adındaki İskeçeli bir Türk kızı duruyor ve sizi Türkçe olarak lokantaya davet ediyor... Sevimli, güzel bir kız... Ayaküstü sohbet ediyoruz. Ekonomik kriz nedeniyle koca bulamadığı için ta İskeçe’den gelip, Kos’ta çalıştığını söylüyor.
Birkaç metre sonra “Yorgo Fish Restaurant”
İstanbullu Yorgos Papadopoulos’un balık lokantası... Temiz bir İstanbul Türkçesi konuşuyor “Her Türk misafir kardeşimdir, başımın tacıdır” diyor.

* * *

...Ve ünlü “Caravelle Beach Tavern” lokantası... Sabah kahvaltısı, öğle yemeği ve Yunan müziği eşliğinde akşam yemeği, her şey var... Ve de ucuz.
Karı-Koca Fatma ve İbrahim Caravelle yönetiyor, Türk turistlerle Türkçe sohbet ediyorlar.
Lokantanın, Türkiye’den gelen herkese büyük dostluk gösteren sahibi İbrahim Bey’le konuşuyoruz...
Sadık bir SÖZCÜ okuru... Her gün Bodrum’dan Kos’a sefer yapan gemiciler ona SÖZCÜ Gazetesi getiriyor. Tüm yazarlarımızı okuyor ve seviyor.

* * *

Kos’taki, Türkler’in çok haklı istekleri var.
1) Adada Türkçe öğretim yapan ilkokul istiyoruz. Çocuklarımızın dilimizi ve dinimizi iyi öğrenmeleri en büyük arzumuz. Camilerimizin açılmasını istiyoruz. Biz Müslümanız.”
2) “Osmanlı döneminden kalan Türk vakfının yönetim kurulunun Atina’nın tayini ile değil, seçimle olmasını istiyoruz. Vakfın 5 bin dönüm arazisi ve mallarının yönetiminde Türkler de bulunmalı.”

* * *

Ben, Kos Türkleri’nin bu haklı isteklerini daha önce de yazmıştım. Dışişleri Bakanlığı’ndan hiçbir ses çıkmadı. Aylardır, yıllardır “Tık” bile yok!
Birkaç yıl önce adaya Tansu Çiller turist olarak gelmiş. Şu anda politikanın içinde değil ama “Ne de olsa eski Başbakan’dır” diyerek Ada Türkleri isteklerini ona iletmişler. Tansu Hanım ilgileneceğini vaat ederek onlara umut vermiş...
Fakat... Hikâye tabii... Değişen hiçbir şey olmamış!
Yapamayacağı şeyleri vaatetmek bizim politikacılara özgü bir huydur!
Yunanistan Türkleri umutla Türkiye Dışişleri Bakanlığı’nın yardımını bekliyor.
Suriyeli sığınmacılara kucak açan iktidar, neden soydaşlarımıza karşı bu kadar duyarsız?

Te­bes­süm

Temel ve Amerikalı
Temel bir Amerikalı ile takışır. Tartışırlarken Amerikalı övünmek için:
“Bizim her şeyimiz sizden kat kat üstündür. Sizin güzel dediğiniz lâlelerinizle biz popomuzu sileriz. Yalnız o mu? Sizin rengârenk dediğiniz güllerinizle de biz popomuzu sileriz.” der.
Temel’in kafası kızar ve:
“Atma ahbap” der “Bizim ülkenin kaktüsleri de güzeldir. Ha bunlarla poponuzu silin de göreyim sizi!”

Gü­nün Sö­zü

Borçla geçinen ülkeler alacaklının uşağı olurlar!