Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan eylül ayında ABD ziyaretinde 40 adet Boeing siparişi verirken ocak ayında Fransa’ya yaptığı ziyarette ise 25 adet Airbus siparişi verdi. Türk Hava Yolları (THY) için alınacak olan bu uçaklar kademeli olarak 2023’e kadar şirkete teslim edilecek. Ancak THY’nin 18 uçağı uzun süredir sefere çıkmıyor. İçlerinde en uzun süre sefere çıkmayan Airbus A320-232 geçtiğimiz yıl ağustos ayından beri bekliyor.

DOKUZ BOEİNG DOKUZ AIRBUS YATIYOR


İşletme maliyetleri ve düşük talep gibi birçok nedenle uçaklar bekletiliyor. Bunların arasında ekonomik ömrünü tamamlamış bir uçak bulunurken diğerleri aktif olarak kullanılması gereken uçaklardan oluşuyor. İçlerinde 170 günden 40 gününe kadar kullanılmayan uçaklar bulunuyor. Uzun menzilli sekiz Boeing kızakta bekliyor. Bu uzun menzilli uçaklarların son seferlerinin ise içhatlarda olması dikkat çekiyor. Öte yandan yine sekiz Airbus Cumhuriyet Halk Partisi Milletvekili Haluk Pekşen, THY’nin uçak satın alımında hata yaptığını en çok sefer yaptığı noktalara uçak almadığını söyledi. Pekşen, “THY bölgesel alanda güçlü bir bayrak taşıyıcıdır. Avrupa ve çevresine en çok uçuş yapan şirkettir. Ancak verdiği siparişler daha çok uzun menzilli ve müşterisi olmayan uçaklar. Siparişi verilen uçaklar tamamen siyasi gerekçelerle alınıyor” diye konuştu

PROBLEMLİ UÇUYOR PROBLEMSİZ YATIYOR


THY filosundan 1993’ten bu yana uçan Airbus A340 uçakları kademeli olarak seferlerden çekilirken aynı parti ile gelen TC-JDM çağrı kodlu (kuyruk kodlu) problemli uçağı filodaki yerini korumaya devam ediyor. THY personeli arasında efsane olan ve Deli Mike adı takılan A340 dün de iniş takımları toplanmadığı için geçtiğimiz hafta Medine seferini yapamadan piste geri döndü. Sık sık iniş takımlarının toplanmaması arızası yaşayan uçağın neden ısrarla kullanıldığına ise bir açıklık getirilmedi. Kuyruk kodunun son iki harfi ile “Deli Mike” diye adlandırılan TC-JDM’nin sürekli arıza çıkarması dışında pisten çıkma vukuatları da bulunuyor.

ESKİLER 2021’DE FİLODAN ÇIKACAK


THY A340’ları 2021’e kadar kullanmayı hedefliyor. Kademeli olarak filodan çekilmelerine rağmen halen THY filosunda Airbus A340'lardan dört adet bulunuyor. 2015 Eylül ayında filodan çıkartılan TC-JDK tescilli A340'dan sonra, 2016’da da bir A340 tipi uçak THY filosundan kızağa çekildi. TC-JDL tescilli Airbus A340 tipi uçak da TC-JDK gibi son seferini Boston-İstanbul olarak gerçekleştirdikten sonra hangara çekilen 340’lar arasındaki yerini aldı.

TASARRUF İÇİN YERLİDEN VAZGEÇİLDİ


Son zamanlarda mali olarak sıkıntılar yaşayan THY maliyetleri düşürmek için birçok önlem alıyor. Bunların ilki ikramda yaşandı. İç hatlarda ekonomi sınıfına dağıtılan yemeklerin yerini sandviç aldı. Şirket yüzde 50 ortak olduğu ikram şirketi Turkish Do&Co ile anlaşmasını sonlandırdı ve yerine bu kapsamda Singapurlu SATS Ltd (SATS)'ın iştiraki olan SATS Investments Pte. Ltd. (SIPL) ile bir niyet anlaşması imzaladı. Son zamanlarda ‘yerli ve milli’ söylemine rağmen kendi şirketi yerine başka bir marka ile anlaşılmasını yorumlayan Haluk Pekşen, “Biliyorsunuz THY’nin hizmet sağlayıcıları hep yandaşlardan seçiliyor. Birçok nedenden dolayı THY sürekli zarar açıklıyor. Son açılanan zarar 2 milyar 975 milyon lira. Zararın yüzde 50’si de gizleniyor” dedi.

28subatucakgraf