Dolar, Türk Lirası karşısında 10 liranın yamacında... Az kaldı iki haneli zirvesine tırmanmasına... Nefes aldırmıyor valla...

Ha 9.90 ha 10 lira diyebilirsiniz. Ancak 10 lira ciddi bir anlamda psikoloji sınırdır... Algıları tamamen bozar. Değer kaybı ile enflasyon arasında kısır döngü yaratır. Maliyetler değişmese bile her ürüne belirli periyotlarla zam yapılır.

★★★

Kurallar dünyanın her yerinde aynıdır. Para basmanın suyunu çıkartırsan enflasyon fırlar... Bu durum Türkiye için de Amerika için de geçerlidir.

Zira kimi ekonomiler bunu kaldırabilir... Kimileri kırılabilir... Nitekim Amerika deli gibi para bastı, enflasyonu yüzde 6.2’ye fırladı.

Bununla başa çıkmaya çalışırken bizim gibi gelişen ülkeleri aşağı çekecek.

ABD’de yükselen enflasyonun kalıcı olmasıyla 2022 ortasında faiz artırımına gideceği beklentisi yükselirken, dolar endeksi ve ABD tahvil faizlerinde yükseliş hızlanacak. Haliyle, Türk Lirası’nın değer kaybetmesi için bir neden daha doğacak...

★★★

Nitekim para risk durumlarında zayıf ve istikrarsız ülkelerden çıkar. Artık ön planda olan gelir değil güvendir...

Amerika’da faizlerin yükselmesinin anlamı dünyaya dağılan paranın en güvenilir yere, kendi ekonomisine doğru yönelten işaret fişeğinin atılmasıdır.

★★★

Yurt içinde ise faiz indirimleri ve enflasyon nedeniyle Türk Lirası mevduatların reel getirisi yok. Para yattığı yerde eriyor.

Döviz tarafında kazançların arttığını gören fiyata bakmıyor. Aldıkça alıyor. Peki, insanlar bu cesareti nereden buluyor? Hiç düşmeyecek gibi neyi var neyi yok dövize gömüyor?

Ülkenin kötü yönetimine güveniyorlar. Nasıl olsa yönetim yetersiz, hiçbir haltı düzeltemezler, kendi kısır ideolojilerini ekonomiye uygulamaya çalıştıkça Türk Lirası’na değer kaybettirmeye devam ederler, diye düşünüyorlar. Devamlı haklı çıkıyorlar.

★★★

Ekonomi yönetimi Türk Lirası’nın değer kaybetmesinin bizzat garantisi gibi... Haftaya yine en az yüzde 1 oranında faiz düşürecekleri hatta bununla da yetinmeyip aralık ayında düşürmeye devam edecekleri ayan beyan ortada...

Merkez Bankası faizleri aşağı çektikçe Türk Lirası öcü gibi görünüyor milletin gözüne... Ne o? Faiz indirilince cari açık azalıp dövize olan ihtiyaç düşecek, ekonomi toparlanacak.

Hiç uğraşmasınlar öyle adım adım, cehaletlerini tescillemek için çeksinler faizleri yüzde 5’e... Görelim bakalım dolar buradan nereye?


Yerli oto 40.000 Euro!


Üretilecek yerli arabanın fiyatı açıklandı. Yaklaşık 40.000 Euro civarı... Türk Lirasına vurursak şu an için 455 bin lira gibi ufak bir meblağ!

Zira ekonomi her geçen gün kötüye giderken satışın başlayacağı 2023 yılında geniş kitlelerin geliri daha da azalacağından çok ters bir zamanda adımını atacak pazara...

Asgari ücretli bir vatandaş yiyip, içmeden kazandığı her kuruşu biriktirse yerli arabayı almak için 13 yıl 5 ay çalışması gerekecek. O da fiyatlara zam gelmezse, Euro kuru artmazsa. Ülke insanı o kadar zavallı durumda...

★★★

Yerli araba diyoruz ama sadece sahipleri yerli... Yerlilik oranı Türkiye’de üretilen birçok marka ve modelden daha düşük kalıyor.

Hâlihazırda Türkiye’de Fiat, Renault, Toyota ve Ford ülkemizde üretim yapan markalar... Peugeot, Citroen, Hyundai, Isuzu ve Opel’in bazı modelleri de Türkiye’de üretiliyor. Yani araba üretimimiz var, siyasi şov yapıyorlar.

★★★

Ne var ki, devlet üretim bile yapmadan üreticinin kazandığı paradan fazlasını vergi olarak kasasına koyuyor. Arabayı yurtdışına pazarlasalar, insanlar o fiyattan çok daha ucuza Mercedes alırlar. Yani Türk malı otomobilin yurtdışı satış fiyatı, Türkiye’deki satış fiyatının en az yarısı olmalı...

★★★

Keşke olay otomobili üretince bitse... Türkiye’de otomotiv ihracatı yapan şirketlerin ihracat bölümü yoktur. Ana şirketin emirleri doğrultusunda sadece “uygulama ve sevkiyat” bölümleri vardır. Müşterileri hazırdır.

Sen önce ülkede ihracat yapacaksan dünya çapında distribütör, servis ve bayi ağı kuracaksın. Zarar ederlerse kapatmasınlar diye destek atacaksın. Kolay mı sandın?

★★★

Örnekleri var. Bu işin kralı Çin’in yanı sıra Hindistan ve Rusya da otomobil üretmeyi denedi. Devlet sübvanse etti. Dünya pazarlarında hiçbir başarı sağlayamadılar.

Çin ve Hindistan 1.5 milyar kişilik nüfuslarına dayanarak iç pazarlarına kapandılar. Bizim o kadar büyük bir nüfusumuz da, onlardan daha iyi teknolojimiz ve daha ucuza üretecek halimiz de yok!

★★★

Bünyesinde Jaguar, Land Rover gibi dünya devi markaları bulunduran Hindistan’dan TATA... Aynı zamanda Hindustan Motors, Mahindra, Maruti Hintli diğer üç marka...

Çin, Brillianca, Chang’an Motors, Chery, Dongfeng, FAW, Geely, Hafei ve Heng Chi isimli 8 otomobil markasının üretimini gerçekleştiriyor.

Rusya’nın üretimini gerçekleştirdiği Derways, GAZ, Lada ve UAZ adlı 4 markası bulunuyor.

★★★

Ukrayna kendi ürettiği ZAZ adında bir otomobil markasına sahip. Tunus’un Wallyscar adında bir otomobil markası var. Luxgen, Tayvan’ın kendi ürettiği otomobil markası olma özelliğini taşıyor.

Lobini ismini duydunuz mu? Yıllardır Brezilya üretiyor. Mastretta markasıyla, Meksika da kendi ürettiği otomobil markası olan ülkeler arasında yer alıyor.

Malezya, ChPeroduaery ve Proton adlı, üretimini kendisinin yaptığı 2 otomobil markasına sahip.

★★★

İran, kendi otomobil markaları Iran Khodro, Pars Khodro ve Saipa... Madagaskar tarafından üretilen Karenjy, ülkenin kendi üretimini yaptığı otomobil markası olma özelliğini taşıyor.

Hangilerini duydunuz? İşte bizimki de onlardan biri... Tek farkı üretince Türkiye’nin dünya lideri olacağını ileri sürmeleri!