Gürbulak Sınır Kapısı'nda Covid-19 test krizi yaşanıyor.

Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının İran'a günübirlik resmi geçişleri için istenen Covid-19 testleri nedeniyle ticaret neredeyse durma noktasına geldi. Gümrük Kapısı'nın fiziki imkanlarının bir türlü iyileştirilmemesi nedeniyle ise 7 kilometrelik TIR kuyruğu oluşmuş durumda.

CHP İstanbul Milletvekilleri Kemal Zeybek ve Yüksel Mansur Kılınç, günübirlik geçişin neredeyse durma noktasına geldiği Ağrı Doğubayazıt Gürbulak Sınır Kapısı'nda incelemelerde bulunarak sınırda bekleyen TIR sürücüleri ve vatandaşların sorunlarını dinledi.

İRAN SINIRINDA KUYRUKLAR UZADIKÇA UZUYOR


Doğubeyazıt'ta sınır ticaretinin durma noktasına geldiğini söyleyen CHP İstanbul Milletvekili Yüksel Mansur Kılınç, "Gürbulak Sınır Kapısı’nda TIR'lar, İran'a geçmek için bir ila iki hafta arasında sıra bekliyor. Biz de buraya gelirken 7 kilometrelik bir TIR kuyruğu tespit ettik" dedi.

"Bu bölge sınır ticareti açısından Türkiye'nin en önemli bölgelerinden biri. Sınır ticareti de bir ülke ekonomisi için olmazsa olmaz" diyen Kılınç, "Birçok insanın istihdamı sınır ticareti ile gerçekleşiyor. Sınır ticaretinde çok büyük zorlukların yaşandığını öğrendik. Gürbulak Sınır Kapısı’nın Türkiye Cumhuriyeti Devleti’ne uygun hale getirilmesi lazım" diye konuştu.

Kılınç, "Daha önce var olan ticareti kolaylaştırıcı mekânsal düzenlemelerin şimdi olmadığını, yıkıldığını görüyoruz. Yenisinin yapılacağının söylenmesine rağmen 3 yıldır yapılmadığını görüyoruz" ifadelerine yer verdi.

HER GİRİŞ-ÇIKIŞ İÇİN COVID-19 TESTİ İSTENİYOR


Kılıç, Sağlık Bakanlığı’nın aldığı kararla toplu taşıma araçlarında bile maske takma zorunluğu kaldırılmışken, Doğubayazıt’tan sınır geçişi yapmak isteyen vatandaşların yüksek bir ücretle Covid-19 testi yapmak zorunda olduğunu da belirtti.

Kılıç, "Bu durum sınır ticareti yapan vatandaşlarımıza yüksek maliyetlere neden oluyor. Gürbulak Sınır Kapısı'ndan Doğubayazıtlılara, bu bölge halkına Cumhuriyet Halk Partisi'nin, Millet İttifakı'nın iktidarında bu kapının tümüyle modernize edileceğini, giriş ve çıkışların kontrolü de arttırarak kolaylaştırılacağının sözünü veriyoruz" dedi.

GÜNLÜK MALİYET 500 TL


Gürbulak Köyü Muhtarı ise günübirlik ticaretin kolaylaştırılması gerektiğini belirterek, "Bir kişinin İran'a günübirlik ticaret için gidip gelmesi damga pulu, yol parası, Covid testi parası ile birlikte 500 liraya mal oluyor. Ama bir vatandaşa tanınan günlük istihkak 200 lirayı geçmiyor. Üç paket sigara, bir paket çay, iki kilo şeker. Bunun hepsi kar olsa bile, insanlar geçinemiyor" diye konuştu.

[old_news_related_template title="Taşımacılıkta Azerbaycan krizi" desc="Savaş sonrası Rusya'ya varış süreleri bir haftadan bir aya çıkan Türk TIR'ları çareyi Azerbaycan'dan geçmekte buldu. Ancak Azerbaycan'ın TIR başına 700 dolar geçiş ücreti aldığını söyleyen nakliyeciler, bu ücretin yalnızca Türkiye'den alınmasına isyan etti." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2022/05/18/iecrop/shutterstock_2098011886_16_9_1652868265.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2022/ekonomi/tasimacilikta-azerbaycan-krizi-7141935/"]

[old_news_related_template title="Taşımacılıkta kriz: 1500 TIR gitmek, 7 bin TIR dönmek için 45 gündür bekliyor" desc="Savaş öncesinde Rusya'ya 7 gün içinde varan Türk TIR'ları, savaş sonrası bir ayda ulaşamaz oldu. Uzayan süreler maliyetleri de katladı. UND Yönetim Kurulu Üyesi Abdullah Özer, şu an 1500 TIR'ın Türkiye'den çıkmak, 6-7 bin TIR'ın da ülkeye dönmek için en az 35 gündür beklediğini, bazı TIR'ların bekleme sürelerinin 45 günü bulduğunu söyledi." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2022/04/13/iecrop/depophotos_16042506_16_9_1649836964.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2022/ekonomi/tasimacilikta-kriz-1500-tir-gitmek-7-bin-tir-donmek-icin-45-gundur-bekliyor-7071272/"]