ABD yoğurt devi Chobani ve kurucusu Hamdi Ulukaya'nın büyük bir yükseliş kaydettikten sonra arka arkaya yaşadığı problemlerle ciddi karlılık sıkıntıları yaşaması ve Ulukaya’nın şirketini elinde tutma çabaları aylardır konuşuluyordu. BusinessHT’nin haberine göre Hamdi Ulukaya Chobani’nin sorunlarını çözmek için iki yol izliyor.

En son Bloomberg'e röportaj veren Ulukaya, şirkete yatırımcı olarak gelen TPG'nin isteği doğrultusunda yerine bir CEO bulmaktansa, şirketin yönetimini elinde bulundurmaya kararlı olduğunu söyleyerek tartışmalara nokta koydu.

Peki büyük sıkıntılar şirket sadece aylar içinde bütçe ve operasyon sıkıntılarını aştı?

İşte Ulukaya'nın izlediği 2 yol:

1) Operasyonların yeniden ölçeklendirilmesi

2007'de Ulukaya'nın Türk yoğurdunun daha geniş kitleler tarafından sevilebileceğine olan inancıyla doğan Chobani, kısa süre içinde ABD'nin en büyük gıda şirketlerinden biri haline geldi.

Üretim gecikmeleri, iptal edilen siparişler ve ürünlerin geri çağrılması gibi sorunların ardından özel sermaye fonu TPG Capital'dan yatırım alan Chobani'nin başına yeni bir başkan ve operasyon direktörü (COO) geldi. Ayrıca Ulukaya, Kraft ya da General Mills gibi büyük bir gıda şirketinin Chobani'de azınlık hissesi alım opsiyonunun incelenmesi için Goldman Sachs'la anlaştı. Böyle bir anlaşma şirketin daha iyi bir altyapıya erişimini sağlayabilirdi.

2) İnsanların tüm gün boyunca yoğurt yemesinin sağlanması

Tüketicilerin büyük çoğunluğu yoğurdu sabah yiyor. bu yüzden de Chobani, Flip adlı yeni bir marka yaratarak insanların yoğurdu zevk için de yemesini sağlamayı amaçlıyor. Flip'te yoğurdun üzerinde çikolata veya bisküvi gibi kıtır malzemeler kullanılıyor. Ulukaya, Flip satışlarının bu yıl iki katına çıkarak 250 milyon dolar olmasını hedefliyor.

ULUKAYA CHOBANİ’Yİ BIRAKMAYACAK

Diğer yandan, uzun zamandır, Amerikalılara yoğurdu sevdiren adam olarak bilinen Hamdi Ulukaya'nın 2007'den bu yana 1,2 milyar dolarlık bir gıda devine dönüşen şirketi Chobani'nin CEO'luğundan ayrılmak zorunda kalabileceği konuşuluyordu.

Yaşanan üretim gecikmeleri, iptal edilen siparişler ve ürünlerin geri çağrılması gibi sorunlar süresince şirkete başkanlık eden girişimci nakit sıkıntısını çözmek için geçen yıl özel sermaye fonu TPG Capital'dan imtiyazlı hisse karşılığında 750 milyon dolar yatırım almıştı. Anlaşma kapsamında Ulukaya'nın yerine olarak geçici bir CEO bulması gerekiyordu.

Ancak bugün, operasyonların dengelenmesi ve Chobani'nin yoğurt pazarının üzerinde büyümeye devam etmesiyle beraber, Ulukaya şirketin başında kalmayı planlıyor.

Bloomberg'e konuşan 44 yaşındaki girişimci, “Dışarıda tüm konuşulanlara bakıyorum ve gülüyorum. Kimse Chobani'yi bensiz, beni Chobani'siz düşünemez. Bu işi bırakmak hayatımı bırakmak olur” dedi.

Chobani'nin 8 milyar dolarlık ABD yoğurt piyasasının yaklaşık çeyreğini elinde bulundurmasının verdiği güvenle konuşan Ulukaya, yeni ürünler kullandıklarını, aroma yenilikleri getirdiklerini ve “Yunan” yoğurdu kategorisindeki TV reklamlarını iki katına çıkardıklarını anlattı. Sadece “Yunan” yoğurdu satan Ulukaya, “Rekabetin bir hayli zayıf olduğu bir alanda iş yaptığım için şanslıyım” diyor.