Bir tür Palmiye ağacı olan ‘Elaeis guineensis’in meyvelerinden üretilen palmiye yağı, günümüzün en çok kullanılan bitkisel yağlarının başında geliyor. Uzmanlara göre pek çok hazır gıdada kullanılan bu yağ ciddi hastalıklara zemin hazırlayabiliyor. Peki, neden tercih ediliyor? Ne tür gıdalarda bulunuyor? Hangi hastalıklara yol açabiliyor? Beslenme ve Diyet Uzmanı Gizem Görmüş Çakır, bu sorularıma şöyle açıklık getirdi:

[caption id="attachment_7862432" align="alignnone" width="1200"] Beslenme ve Diyet Uzmanı Gizem Görmüş Çakır[/caption]

Hangi gıdalarda bulunur?


Palm yağı şekerli ve tatlı olmak üzere paketlenmiş abur cubur gıdaların pek çoğunda, margarinlerin, hazır çorbaların, et bulyon tabletlerinin, bisküvilerin, cips, şekerleme, jelibon gibi ürünlerin, kahvaltılık fıstık, fındık ve çikolata ezmelerinin çoğunda bulunur. Dondurulmuş patates, mantı, dondurulmuş pizza gibi daha birçok üründe de palm yağı bulunabilir. Bu yağ dayanıklı ve ucuz olması nedeniyle tercih edilir. Gıda ve üründe doku korunmasını sağlar ve homojen bir doku verir. Bununla beraber, sabun, cilt losyonu, ruj, bebek maması ve bebek bezi gibi sık kullanılan pek çok üründe de yer alır.


Bir üründe olup olmadığı nasıl anlaşılır?


Paketlerdeki ürünün tazeliği, dayanıklılığı ve uzun ömürlü olması palm yağı sayesindedir. Palm yağının paket ambalajlı ürünlerde GTİP olarak kısaltılan gümrük tarife istatistik kodu 151110 olarak paketlerin üzerine işlenir. Bu kod o üründe palm yağının kullanıldığına işarettir.


Sağlıklı beslenme tüyoları


Palm yağından uzak durmak için öncelikle paketli ve hazır gıda tüketiminizi azaltın. Mutlaka etiken okuyun. Mevsiminde ve taze sebze-meyve, kurubaklagil ve kuruyemiş ağırlıklı beslenin. Beslenmenize haftada 2 gün Omega-3 yönünden zengin balığı da ekleyin. Genellikle natürel sızma zeytinyağını tercih edin. Bol bol su için.

Hangi hastalıklara yol açabilir?


Piyasada bulunan birçok üründe palm yağı çok yüksek sıcaklıklara maruz bırakılarak kullanılır. Yüksek ısıya maruz kalmış palm yağı, yüksek doymuş yağ oranı nedeniyle tehlikeli olur.

Kanser riskini artırır: Palm yağı  yüksek ısıya uğradığında kanserojen madde üretir ve kanser riskini artırır.

Kilo aldırır: Palmiye yağında doğal olarak bulunan palmitrik asit, kilo alımı ve obezite riskini artıran yağ asitleri içerir.

Sindirimi zorlaştırır: Palm yağı rafine işlemlerinden geçtikten sonra çoğu besin değerini kaybederek sindirimi zor olan bir yağa dönüşür. Bu yüzden palm yağı tüketimi önerilmez.

Kolesterolü yükseltir: Palm yağı da palm çekirdeği yağı da kolesterol içermemesine rağmen, bu yağlarda bulunan yüksek miktardaki doymuş yağlar, damarlarda birikerek plak oluşturup kalp hastalığı ve felç riskini artırabilir.


Faydası var mı?


1 yemek kaşığı palm yağı 120 kalori, aynı miktarda palm çekirdeği yağı ise 117 kalori içerir. Her iki türdeki yağda da 13.6 gr yağ bulunur. Kuruyemiş, tohumlu yiyecekler gibi doğal olarak besinlerde bulunan yağlar dahil olmak üzere günde 5-7 tatlı kaşığı yağdan daha fazla yağ alımı önerilmez. Günlük 1 yemek kaşığı palm yağı ısıtılmadan tüketilirse, kötü kolesterolü yükseltmez. Cilt için çok faydalıdır ve kalbi korur. Fazla tüketimi ve ısıya maruz kalması kanser, kalp krizi, obezite ve diyabet riskini oluşturur.