Demet Cengiz- Türk kahvesinin ancak makineler sayesinde küreselleşeceğine inanan Kolbaşı, “Hepimiz gittiğimiz restoranlarda ısrarla Türk kahvesi sipariş etmeliyiz” diyor.

Türkiye’nin önemli elektrikli küçük ev aletleri markalarından Arzum, bu yıl 220 milyon TL ciro hedefliyor. Murat Kolbaşı, genç yaşta aile şirketinin başına geçti. Gözünün nuru ise Türk kahve makinesi Okka. Kendisini de bir ‘Türk kahvesi gönüllüsü‘ olarak tanımlıyor. Topkapı Sarayı’nda ‘Bir Taşım Keyif-Türk Kahvesinin 500 Yıllık Öyküsü’ sergisini gezdikten sonra başlıyoruz sohbete. Ama söyleşimizden birkaç gün önce bir dost evinde annesi Şerefnur Kolbaşı ile tanıştığımızı da aktarmak isterim. Umarım, bu röportajı okumayı heyecanla bekleyeceğini söyleyen Şerefnur hanıma mahcup olmayız.
Bir kahve makinesi yaptınız ve hayatınız değişti. Nasıl başladı bütün bu serüven?
-Aslında her şey 2001 yılında 4 aile bir restoranda yemek yerken oldu. Yemeğin sonunda istenen Türk kahvesi yapılamadı. Cezveyle yapmanın mümkün olamayacağını mutfağa girince gördüm. Elektrikli cezve yaptık ilk. Epey sattık da ama köpükte sıkıntı vardı. Sonra bunun espresso gibi bir makinesini yapmalıyız diye düşündük. Kısaca, bir tartışma bir inovasyon doğurdu. Sonra Okka’yı yapmak için 4 yıl uğraştık.


Hedefiniz nedir?  
-Okka 23 ülkede satılıyor. İnanıyorum ki bir gün herkes Türk Kahvesi fanatiği olacak. Gittiğiniz ülkelerde, olmasa bile oturduğunuz cafede, restoranda mutlaka Türk kahvesi sipariş edin. Farkındalık yaratmak için bu şart.


KÜRESEL ZİRCİRLERLE TEMAS
Yemekten sonra neredeyse dünyada herkes espresso içiyor. Nasıl rekabet edeceksiniz onunla?
-Espresso yaygın çünkü makinesi var. Makineler, kahve tüketimini artırıyor. Bizim de amacımız bu zaten. Makineyle yapımını kolaylaştırırsak, dünya neden Türk kahvesi içmesin? Kimse falın keyfine varıp, falsız kalmak istemeyecek.


Bunun için global kahve zincirleriyle görüşüyor musunuz?
-House Cafe’ler kullanıyor. Tchibo ile görüştük ve 3 noktada bizim makineleri deniyorlar. Cafe Nero, 3 ayrı noktada Okka’yı test ediyor. Starbucks da 3 noktada deniyor. ABD’de, tüm dünyadan yöneticilerin katıldığı bir toplantı oldu. Orada bizim makine ile Türk kahvesi sunumu yaptılar. ABD’ye uyumlu özel makine ürettik. THY ile görüşüyoruz. Uçaklara uygun yeni makine yapmak lazım.


Bu kadar kafayı taktığınız bu ürünün toplam cironuz içindeki payı nedir?
-Çok değil, yüzde 3-4. İlk 9 ay yurtdışına daha çok sattık. Tabii ki diğer ürünlerimiz de benim için kıymetli ama Okka’nın yeri ayrı.
Kahve önemli bir emtia da aynı zamanda...
-Dünyada 23 milyar dolarlık bir pazar söz konusu. Kahve makinesi pazarı ise 3 milyar dolar. Bundan 1.3 milyon fincan kahve yapılıyor dünyada. Bunun da yüzde 10’u Türk kahvesi.

HOBİ

-Seyahat etmeyi severim. Kaldığım otellerin oda anahtarlarını 10 yıldır biriktiriyorum. Böylece evimin dışında kaç gece geçirdiğimi de sayabiliyorum.
-Spor yaparım. Hafta sonları fırsat buldukça Belgrat Ormanı’nda koşuyorum. Tenis oynarım.
-Küçük ev aletlerini, eski ve ilginç ürünleri de alıp sergiliyorum.

İŞ HAYAT DENGESİ

-Amerikalı profesör “Hayatınızda 12 tane önemli şey olacak ama hepsine yetişemeyeceksiniz; 3-4 tanesini seçin” demişti. İşimi, sağlığımı, çekirdek ailemi seçtim.
-Bazı işlerimi tatilde çözecek şekilde organize ediyorum. Bu noktada eşimde yana çok şanslıyım. O da böyle durumları iyi yönetiyor.

KULAĞA KÜPE

- Özgeçmişlerinizde yaratıcı, inovatif bir yanınız olsun. Farklı bir dil öğrenin. Ben şiddetle Çince’yi tavsiye ediyorum. Rusça, Arapça da olur.
-Girişimciler ‘düşmeye’ hazır olmalı. Ama muhakkak öne doğru düşün ki bir an önce kalkın ve koşmaya devam edin.
-Eleştirmeyi, yorumu , sıkıntılı ve problemli konuları başkalarına atmayı bırakın, topa girin siz de çözümün bir parçası olun.

YETENEK AVI

-Yetenek içten olmalı, farkında olmalı, bir şeyi yaparken onu içten yapıyor olduğunu hissettirmeli. Lokantadaki komi, taksideki şoför bir yöneticinin büyük resmine katkı sağlayan bir yorum olabilir.
-Yeteneği kurum içinde geliştirmeye, eğitim vermeye çalışıyoruz. Onun büyük resmi görmesine yardımcı olmaya çalışıyoruz ki ileride vereceği kararlarda doğru hamleleri yapabilsin.

SOSYAL SORUMLULUK

-Türk Kahvesi Kültürü ve Araştırmaları Derneği’nin yönetimindeyim. Türk kahvesini dünyaya yaymaya çalışıyoruz.
-Satranç sporuna gönül vermiş kadınlara 2009’dan bu yana destek veriyoruz. Türkiye Kadınlar Satranç Şampiyonası’nın ana sponsoruyuz.
-Pek çok sivil toplum kuruluşunda görev almakla birlikte, üniversitelerde tecrübelerimi aktarmaya da çalışıyorum.

BAŞARININ SIRRI

-Çalışmak gerekiyor, gerisi boş. Çalışan başarıyor. Yaptığınız işe kendinizi adamanız lazım. Gitmek istediğiniz yola göre hedefler koymalı ve ona göre hareket etmeli. Okulu varsa gidilmeli, ilgili kültürel ve eğitici etkinlikler takip edilmeli.
-Tutkuyu ve zaman zaman da tatmin olmamayı, kendinizi zorlamayı öneriyorum.