Tam ba­ğım­sız­lık, öz­gür­lük, ulu­sal ege­men­lik ve çağ­daş­lık amaç­lı Ulu­sal Kur­tu­luş Sa­va­şı­’nın mü­da­fa­a-i hu­kuk ru­hu ve ku­va-yı mil­li­ye ate­şiy­le açı­lan bay­ra­ğı, MUS­TA­FA KE­MAL im­za­lı 22 Ha­zi­ran 1919 gün­lü Amas­ya Ge­nel­ge­si­’dir. Türk ta­ri­hi­ni, özel­lik­le kur­tu­luş ve cum­hu­ri­yet ta­ri­hi­ni ye­te­rin­ce bil­me­mek bir ya­na, yad­sı­yan ge­ri­ci an­la­yış­lı­lar Amas­ya Ge­nel­ge­si­’nin de­ğe­ri­ni ve öne­mi­ni bil­mez­ler.
Top­lu­luk­la­rı “Rum mil­le­ti, ya­hu­di mil­le­ti, Müs­lü­man mil­le­ti..” ola­rak ni­te­len­di­ri­lip ad­lan­dı­rıl­dı­ğı, soy ad­la­rı­nın kul­la­nıl­ma­dı­ğı dö­nem­den ulu­sal kim­li­ğin be­nim­se­nip özüm­sen­me­si dü­ze­yi­ne, ger­çek an­lam­da mil­let­ten “Türk Mil­le­ti­”ne, ge­çiş­le ya­pı­sal onur ka­za­nıl­mış­tır. Ulu­sal kim­li­ği­ni ulu­sal bi­lin­ci­ne yer­leş­tir­me­yen top­lum­lar baş­ka ulus­la­rın yö­ne­ti­mi ve bo­yun­du­ru­ğu al­tın­da ezi­lir, gi­de­rek yi­ter­ler.
Gü­nü­müz ko­şul­la­rın­da “mil­le­t” söz­cü­ğü­nü adı­nı an­ma­dan kul­la­nan, mil­let­le dev­le­ti bir­bi­rin­den ayı­ran yö­ne­ti­ci­le­rin tu­tar­sız­lık­la­rı, yan­lış­la­rı ve ya­nıl­gı­la­rıy­la amaç­lı dav­ra­nış­la­rı gö­ze­til­di­ğin­de ulus­laş­ma­nın ya­şam­sal öne­mi da­ha iyi an­la­şı­lır.
Ulu­sal Kur­tu­luş Sa­va­şı­’nın iz­len­ce­si ni­te­li­ğin­de­ki Amas­ya Ge­nel­ge­si­’nin ta­rih­sel içe­ri­ği he­pi­mi­ze kı­vanç du­yu­ra­cak, öv­gü ola­na­ğı ve­re­cek de­rin­lik­te­dir. Er­zu­rum ve Si­vas Kon­gre­le­riy­le Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si­’nin yol­la­rı­nı çiz­miş­tir. Ki­mi bay­ram­la­rın kut­lan­ma­dı­ğı, ki­mi­nin bi­çim­sel gö­rün­mey­le ge­çiş­ti­ril­di­ği, ulu­sal de­ğer­ler­le il­ke­le­rin dev­let yö­ne­ti­min­den ya­ra­şır ol­du­ğu il­gi­yi gör­me­di­ği gü­nü­müz­de Ana­ya­sa Ge­nel­ge­si­’nin an­lam ve ama­cın­da bir­leş­mek bir er­dem­dir.
Ge­nel­ge­’nin ilk iki fık­ra­sı­nı bu­gü­nün di­liy­le ya­zı­mı­za ala­rak onu ya­şa­ma ge­çi­rip bi­ze ba­ğım­sız­lı­ğı­mı­zı ka­zan­dı­ran­la­rı baş­ta Mus­ta­fa Ke­mal ol­mak üze­re en iyi duy­gu­lar­la anı­yo­ruz:
“Yur­dun tüm­lü­ğü, ulu­sun ba­ğım­sız­lı­ğı teh­li­ke­de­dir. İs­tan­bu­l’­da­ki hü­kû­met yük­len­di­ği so­rum­lu­luk­la­rın ge­re­ği­ni ye­ri­ne ge­tir­me­mek­te­dir. Bu du­rum ulu­su­mu­zu yok ol­muş gi­bi gös­te­ri­yor.
Ulu­sun ba­ğım­sız­lı­ğı­nı yi­ne ulu­sun azim ve ka­ra­rı kur­ta­ra­cak­tır.”


ATA­TÜRK SAY­GI­SI VE SEV­Gİ­Sİ
Ata­tür­k’­ümüz yü­re­ği­miz­de yat­mak­ta­dır. Bu ne­den­le Anıt-Ka­bir Türk Ulu­su­’nun yü­re­ği­dir. Son yıl­lar­da hal­ka sun­du­ğu de­ği­şik et­kin­lik­ler, an­lam­lı ça­lış­ma­la­rıy­la Anıt-Ka­bi­r’­i da­ha çok ta­nı­nır, da­ha sı­cak bir or­tam du­ru­mu­na so­kan Anıt-Ka­bir Ko­mu­tan­lı­ğı, Anıt Ka­bir Der­ne­ği ve Ana­do­lu Fo­toğ­raf Der­ne­ği­’y­le bir­lik­te Anıt-Ka­bir Fo­toğ­raf Ya­rış­ma­sı dü­zen­le­di. 15 Ha­zi­ra­n’­da iz­le­mek­le mut­lu­luk duy­du­ğu­muz ödül tö­re­nin­den son­ra gez­mek­le kı­van­dı­ğı­mız ödül­ler ka­za­nan fo­toğ­raf ser­gi­si Ata­türk sev­gi ve say­gı­sı­nı onun ku­ca­ğın­da yat­tı­ğı Anıt-Ka­bi­r’­in gö­rü­nüm­le­riy­le yan­sı­tan ba­şa­rı­lı bir dü­zen­le­me idi. Ko­mu­tan­lık­la iki Ata­türk­çü der­ne­ği yü­rek­ten kut­lu­yo­ruz.
So­nuç­la­rı tar­tı­şı­lan son mil­let­ve­ki­li se­çi­mi sı­ra­sın­da Türk Bay­ra­ğı ile Ata­türk­ pos­te­ri­nin kal­dı­rıl­ma­sı­nın is­ten­di­ği, ik­ti­dar ke­si­miy­le yan­daş­la­rı­nın Ata­türk ve ka­zan­dır­dık­la­rı­nı dil­le­ri­ne al­ma­dık­la­rı gö­ze­ti­lir, “Na­sıl in­san­lık, na­sıl din­dar­lık, na­sıl yurt­taş­lık?” de­dir­ten du­rum­lar dü­şü­nü­lür­se Anıt-Ka­bir et­kin­lik­le­ri­nin de­ğe­ri da­ha iyi an­la­şı­lır. He­le “Sap gi­bi dur­mak..” sö­züy­le iç­ten­lik­siz say­gı du­ru­şun­da bu­lu­nan­la­rın tu­tum ve dav­ra­nış­la­rı... Sa­na­ta de­ğer ve­ren Ata­tür­k’­le bi­zi bir kez da­ha bu­luş­tu­ran fo­toğ­raf sa­nat­çı­la­rı­mı­zı da iç­ten­lik­le kut­lu­yo­ruz.


ANIM­SAT­MA
Dün, So­ya­dı Ya­sa­sı­’nın TBMM’­de ka­bûl edil­me­si­nin 81. yıl­dö­nü­mü idi. Lâ­ik Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti­’nin dev­rim atı­lım­la­rın­dan bi­ri idi. Ba­şa­ran­la­rı
say­gıy­la anı­yo­ruz.