Yıl: 2008.
1 varil petrol:
147 dolar.
Ülke: Türkiye.
1 litre benzin:
3,61 TL.
Yıl:2014.
1 varil petrol:
58 dolar.
Ülke Türkiye:
1 litre benzin:
4.24 TL.
Yıl: 2015.
1 varil petrol.
43 dolar.
Ülke Türkiye:
1 litre benzin:
4.45 TL.
Yıl: 2016(ocak ayı)
1 varil petrol:
28 dolar.
Ülke Türkiye:
1 litre benzin:
4.23 TL
(NOT: Rakamlar yıl ortalamasıdır)
Dünya’da ham petrol fiyatları artarken Türkiye’de bu artışa gerekçe gösterilerek benzin, motorin ve diğer akaryakıt ürünleri ve ham petrole bağlı olarak doğalgaz fiyatı arttı. Söyleyecek bir laf yok. Türkiye ham petrol üreten ülke değil. Dünyada artınca içerde de artacak. Peki tersi olunca yani dünyada ham petrol fiyatları ve ona endeksli doğalgaz fiyatları inince Türkiye’de benzin ve diğer akaryakıt fiyatları niçin inmedi?
Soru: Bu ne ekonomisi?

* * *

Yıl: 2013.
Ülke: Türkiye.
Döviz rezervi:
113. 3 milyar dolar.
Yıl: 2014.
Ülke Türkiye:
Döviz rezervi:
106.3 milyar dolar.
Yıl: 2015.
Ülke: Türkiye
Döviz rezervi:
92.9 milyar dolar.
Yıl: 2016 (ocak ayı)
Ülke: Türkiye
Döviz rezervi:
92.2 milyar dolar.
Türkiye ihracattan, turizmden, diğer girişimlerinden elde ettiği dövizin önemli bir bölümünü petrol ve doğalgaz için harcıyor. Çünkü kendisi petrol ve doğalgaz yataklarına sahip değil. Bu yüzden petrol ve doğal gazın dünya fiyatlarının yüksek olduğu yıllarda döviz rezervlerini bir bölümünü bu ürünlerin alımında kullanıyordu. Buna rağmen döviz rezervi artıyordu. Petrol ve doğalgaz fiyatlarının inişe geçtiği yıllarda da doğal olarak döviz rezervlerinin inmemesi gerekirdi. Fakat 2013 yılından beri döviz rezervleri sürekli eridi.
Niçin eridi?
Soru: Bu ne ekonomisi?

* * *

Petrol fiyatları düştü. Türkiye’ye faydası da oldu. Cari açık indi. Önceki yıl (2014) 46.5 milyar dolardı. Geçen yıl (2015) 31.7 milyar dolara düşecek. Bu yıl daha da inecek. Bu arada ithalat da indi. Milli gelir de dolar bazında düştü. Bu yüzden döviz rezervlerinin inmiş olmasını o kadar panik yapmayalım.
Tamam da...
Başbakan niçin panikte?
Yanına işadamlarını aldı.
Londra’ya para aramaya gitti. Oradan dünya para babalarının her kışın karlı dağ eğlencesi sohbeti haline getirdiği Davos’a geçti. Başbakan’ı zorlayan bir tablo var:
Türkiye’nin dış borcu:
405 milyar dolar.
2016’da vadesi gelen:
120. 8 milyar dolar.
Geçmişten biriken borç:
35 milyar dolar.
2016’da cari açık:
28.6 miyar dolar.
Toplam: 184.4 milyar dolar.

* * *

Başbakan bunun için panikte. Bunun için Londra’da, Davos’ta... Para diye yalvarıyor... Bulamazsa Türk ekonomisinde “yılların biriktirdiği kötüleşme ani patlamaya” dönüşebilir.
Londra’da yalvarır!
Ankara’da saray diker!
Soru: Bu ne ekonomisi?

Bravo!


Önder Gökçekaya adlı bir vatandaş bütün araç sahiplerine örnek olacak bir girişim başlattı.  Ankara Tüketici Mahkemesi’ne başvurup “zorunlu trafik sigortasına fahiş zam yapan” iktidarın zorbalığını dava etti. Önder Gökçekaya, dava dilekçesine; “geçen yıl 304 lira olarak ödediğim zorunlu trafik sigorta bedeli 2016’da 704 TL’ye çıkarıldı. Bu kadar artış haksız ve hukuka aykırıdır” diye yazdı. Davayı kazanırsa emsal olacak. Bravo Önder Gökçekaya’ya...