Türkiye'nin yeni nesillerinin emanet edildiği öğretmenlerin çalışma ve yaşam koşulları, medeni ülkelerdeki meslektaşlarınınkinden oldukça geride kaldı. Türk öğretmenlerin daha kalabalık sınıflarda, daha uzun saatler çalışmalarına rağmen daha az ücret alabildikleri kaydedildi.

Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü'nün (OECD) yayımladığı "Bir Bakışta Eğitim 2017" raporundaki verilere göre, Türkiye'de 15 yıldan fazla deneyimi olan bir lise öğretmeninin aldığı ortalama yıllık ücret 31 bin 877 dolar ediyor. Öğretmenlerin mesleğe başlangıçtaki yıllık ücreti ise 27 bin dolar civarında seyrediyor. 2015 satın alma gücü paritesine göre, 35 üyesi bulunan OECD'deki ortalama öğretmen ücreti ise 58 bin dolara yaklaşıyor. Satın alma gücü paritesi, ülkeler arasında kıyaslama yapmak için, o parayla farklı ülkelerde alınabilecek ürünler sepeti üzerinden yapılan varsayımsal bir oranlama. Türkiye'de bir öğretmenin ortalama olarak eline geçen ücret ise brüt 46 bin Türk Lirası olarak hesaplanıyor.

Eğitim-öğretim saatine vurulduğunda da Türk öğretmenlerin diğer ülkelerdeki meslektaşlarına kıyasla daha çok emek harcadığı görülüyor. 15 yıldan fazla deneyimi bulunan bir anaokulu öğretmeni ders saati başına 27 dolar kazanırken, ilkokul öğretmenleri 41, ortaöğretim öğretmenleri 60 dolar için ter döküyor. OECD'deki ortalama ders başı öğretmen ücreti ortalaması ise anaokulunda 43, ilkokulda 54, orta öğretimin ilk kademesinde 65, lisede ise 74 doları buluyor.


24szt06a


ZAMANIN ÜÇTE İKİSİ DERS DIŞINDA


Ancak Türkiye'de öğretmenlerin okulda bulunma süreleri, ders saatlerini çok aşıyor. Bir ilkokul öğretmeni yılda ortalama 720 derse girerken, ortaöğretim öğretmenleri ortalama 504 ders veriyor. Ancak ilkokul öğretmenlerinin okulda geçirdiği süre 980 saati, ortaöğretim öğretmenlerininki 836 saati buluyor. Okul dışındaki çalışmalarıyla birlikte Türk öğretmenlerin yıllık toplam çalışma süresi 1592 saat olarak hesaplanıyor. Yani öğretmenlerin çalışma saatlerinin büyük kısmı ders dışı etkinliklerde geçiyor.
Raporda, öğretmenlerin esas işinin "öğretmek" olmasına rağmen, çalışma saatlerinin büyük bölümünün başka etkinliklerde geçtiğine dikkat çekilerek, "Orta öğretimin ilk kademesindeki öğretim ve çalışma süreleri verileri bulunan 24 ülkede öğretmenlerin çalışma süresinin ortalama yüzde 47'si öğretimde geçiyor. Bu süre Japonya, Polonya ve Türkiye'de yüzde 34'e kadar düşüyor" denildi.

Diğer yandan, Türkiye'de ilkokul sınıflarında ortalama 23, ortaöğretimde 34 öğrenci bulunduğu belirtildi. Türkiye bu ortalamalarla OECD ülkeleri içinde en kalabalık sınıflara sahip ülke olarak kaydedildi. Bu sayıların OECD'de 21-23, Avrupa Birliği ülkelerinde 20-21 olduğu belirtilirken, OECD üyesi olmayan dünyanın en büyük nüfusa sahip ülkesi Çin'de 37-49 olduğu belirtildi.