Lastiklerin 3 mm'de değiştirilmesi milyonlarca lira kayba neden olurken doğanın daha fazla kirletilmesine yol açıyor. Freedonia’nın araştırmasına göre dünya lastik pazarı her yıl yüzde 4.1 büyüyor. 2019 yılında dünyada 3 milyar lastik satılması bekleniyor. Sozcu.com.tr olarak bizde geçen hafta dünya lastik piyasasının devlerinden Fransız Michelin’in Fransa'nın Clermont-Ferrand kentindeki Ladoux pistinde düzenlenen test sürüşüne katıldık.

Türkiye’de ve dünyada lastiklerle ilgili olarak oluşan genel kanı dişli derinliği 3 mm’reye indiği zaman lastiklerin değişmesi. Michelin yetkilileri bunun doğal kaynak israfı oluşturduğunu uzun ömürlü lastiklerin diş derinliğinin azalmasına rağmen yapılan test sürüşlerinde frenleme mesafesinde yüksek performans sergilediğini belirtiyor.

12hp21hp21

Islak zeminde uzun ömürlü aşınmış ve yeni orta bütçeli lastikleri test ediyoruz. 90 kilometre sürat yaptıktan sonra frene asıldığımızda 0 kilometreye iniş mesafenin aşınmış kaliteli bir lastikte 44 metreye kadar inerken, orta kalite ucuz bir lastikte 67 metreyi aştığını gözlemliyoruz. Michelin Ar-Ge Müdürü Pierre Fraisse testlerin sonucunda yaptığı açıklamada, “Diş derinliği ıslak zeminde frenlemede o kadar önemli değildir. Bazı premium lastikler aşınmasına göre yeni lastiklere nazaran daha iyi performans sergiliyor” ifadesini kullandı.

Kuru zeminde yapılan fren testinde otomobillerin 45 metre ila 67 metre arasında 0 kilometre hıza indiğini gözlemledik. Kaliteli lastik 45 metre'de dururken yeni aşınmamış lastikte bu 67 metreye kadar çıktı. Kuru zeminde yapılan fren testinde otomobillerin 45 metre ila 67 metre arasında 0 kilometre hıza indiğini gözlemledik. Kaliteli lastik 45 metre'de dururken yeni aşınmamış lastikte bu 67 metreye kadar çıktı.


Michelin yetkilileriyle yaptığımız görüşmelerde sıklıkla lastiklerin olması gerekenden önce değiştirildiğini vurguluyorlar. Yasal sınır olan 1.6 mm'den önce lastik değiştirmek lastiğin en verimli olduğu ömrünün dörtte birini çöpe atmak anlamına geliyor. Michelin Kuru zemin Ar-Ge Müdürü François Fink, "Lastik kullanılmaya başlandığı andan itibaren ısınıyor, enerji kaybediyor. Dolayısıyla yakıt tüketimi artıyor. Her 5 depodan biri lastik için harcanıyor. Lastik aşındıkça, yakıt tüketimi azalıyor, yuvarlanma direnci azalıyor. Bu nedenle yasal sınır olan 1.6 mm den önce lastik değiştirmek, lastiğin en yararlı ömrünün ¼’ünü boşa harcamak anlamına geliyor. Bu oran her araç için 2 yılda 1 lastik maliyetine denk geliyor" diyor. Fink aynı zamanda lastik aşındıkça dış ses seviyesinin de azaldığını belirtiyor.

3123213213213

Öte yandan iyi aşınmış lastikler ile orta bütçeli yeni lastiklerin yol tutuşları arasında da ciddi farklar olmadığı göze çarpıyor. Yuvarlak bir pistte yaptığımız dönüş testinde yeni yüksek kalite lastiklerle eski lastikler arasında ciddi farklar olmadığını gözlemledik. İkinsinde de 56 kilometre de aracın arka tarafı sallanmaya başladı.


7 MİLYAR EURO TASARRUF


Ernst & Young lastiklerin 1.6 mm'e kadar kullanılmasının doğaya katkı sağlayacağını ifade eden bir rapor hazırladı. Raporda yer alan ifadelere göre lastiklerin 50 si 3mm diş derinliğine sahipken değiştiriliyor. 1.6 mm yerine 3 mm de değiştirilen lastikler; doğaya yüzde 35 daha fazla atık bırakıyorlar. Böylece yılda 1 milyon ton hammadde israfı yapılıyor.

Lastikler 3 mm yerine 1.6 mm'de değiştirildiğinde doğaya 6 milyon 600 ton daha az CO2 salınımı yapılmış olacak. Sadece Avrupa'da elde edilecek tasarruf ise 7 milyar euroyu buluyor.