Türkiye yine kısıtlı kaynağını heba edecek bir projede son imzayı atmaya hazırlanıyor; Yerli otomobil! Bu saatten sonra ne yazarsak yazalım, nasıl anlatmaya çalışırsak çalışalım bu projeden vaz geçilemez. Gurur yaptılar bir kere...
Nasıl yapmasınlar? Her seçim öncesi “yapıyoruz” reklamlarıyla ile kendilerini bağladılar. Afişlerini dört bir yana astılar. Yıllar geçti ortada anteni yok!

* * *

Sonunda Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü; “Yerli otomobil için babayiğit bulundu” müjdesini verdi.
Bundan altı gün önce de Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin 16 yıldır değişmeyen Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu aynı müjdeyi vermişti; “Babayiğit bulundu, görüşüyoruz!”
Bildiğim kadarıyla Başkan’ın kendi şirketi de otomotiv sektöründe faaliyet gösteriyordu, niye babayiğit olmadı? İyi ki de olmadı. Kendisi 17 bin liralık milletvekili maaşını az bulmuştu, kim bilir ürettiği otoları kaça satacaktı?

* * *

Şöyle anlatayım; Bu yerli otomobil işi en az Kanal İstanbul kadar gereksiz bir proje... Bu işin sonunda çok büyük zararlar edileceği aşikâr.
Rusya, Çin ve Hindistan da otomobil üretmeyi denedi. Devlet sübvanse etti. Dünya pazarlarında hiçbir başarı sağlayamadılar.
Çin ve Hindistan kendi 1.5 milyarlık pazarlarına kapandılar. Bizim o kadar büyük bir nüfusumuz da, onlardan daha ucuza üretecek halimiz de yok!

* * *

Belli ki dış pazar kapalı... İçeriye bakalım... Güzel kardeşim Türkiye’de satılan her 100 otomobilden 64’ü ithal ediliyor. Bu yıl ilk altı ayda sadece 144 bin Türkiye’de üretilen araç satıldı. Hepsi yeni üretilmesi planlanan yerli otomobil olsa bile yetmez! Bu zararın altından kalkılamaz.
Sahi kaç modelde üretim yapılması düşünülüyor? Fabrikayı kurduktan sonra her model için de bir milyar doları gözden çıkarman gerekecek. Babayiğit’in var mı öyle bir parası yoksa bizim vergiler mi gidecek ekmek arası?

* * *

Nitekim yerli otomobil değil, yerli marka otomobil demek istiyorlar. Yoksa çıkıp, ben yüzde yüzünü Türkiye’de üreteceğim diye bir iddiaları olamaz.
Dünyada hazır üretilmişleri varken, sadece bir parça için gidip de fabrika kurmak kadar mantıksız bir yaklaşım düşünülemez. O kadar da değildir!
Yerli otomobil gazıyla harcanan enerji ve paraya yazık olacak.

* * *

Ülkeye para mı kazandırmak istiyorsun? Otomotiv ihracatında 1 kiloda 20 dolar kazanılırken, 100 gramlık mikroçiple 1000 dolar kazanılıyor.
Akıllı ol geleceğe odaklan değil mi ama? Bırak otomobilin kendisini, elektrikli otomobilin pilini yap sen. Dünya senden alsın.
Ya da organik hoşaf fabrikası kur, dünyayı hoşafa doyur. Gazı alınmış nohut da olur.