Otomobil seven arkadaşlarımla ne zaman yan yana gelsek az da olsa aklımızdan eski model bir otomobil alıp orijinal bir şekilde onu restore etmek/ettirmek ile alakalı kesinlikle bir sohbetimiz oluyor. 1950'ler pek olmasa da 1960 ve sonrası modellere ilgimiz fark ettiğim üzere oldukça yüksek. Ancak bu ilgi sadece bizimle kısıtlı değil. Etrafımızdaki klasik otomobillere baktığımızda bu otomobillerin model yıllarından bu fikre ulaşmam daha kolay oldu.

shutterstock_154075601-kopya

Klasik otomobil demişken kısaca nasıl klasik araç olunur ondan da bahsedeyim, 30 ile 49 yaş aralığında olan otomobiller klasik olarak kabul edilirler. Her klasik değerli değildir diye belirtmem de fayda var.

Bende çoğu zaman düşünmüşümdür klasik bir otomobil sahibi olabilir miyim, olur mu, yapabilir miyim, iyi bir restorasyon süreci yaşar mıyız, sonrasında nerede muhafaza edebilirim gibi onlarca soru hep aklıma geldi. İnanıyorum ki sizde bu yazıyı okurken bu soruları en az bir kez kendinize sorduğunuzu fark etmişsinizdir. Bu cevapsız soruları açıklığa kavuşturmak için bende S&S Motors genel müdürü Ferhat Albayrak ile bu konuyu konuşmaya gittim.

img_3150-kopya

Ferhat Albayrak, uzun yıllar boyunca FerMas'ın (Ferrari Maserati Türkiye) genel müdürlüğünü yapmış ve sonrasında da Türkiye'nin en büyük otomobil satıcılarından S&S Motors'un genel müdürlüğü pozisyonuna getirilmişti. Yaptığı işten ötürü pahalı ve klasik otomobillerle alakalı çok fazla bilgiye sahip olduğunu bildiğim için kendisiyle bu konuyu konuşmak bizi sonuca daha çabuk ulaştıracaktı. İşte o konuşmamızdan notlar...

img_3160-kopya

1- Klasik otomobil satın almak önerebileceğiniz bir alışveriş olur mu?


Kesinlikle olur. Klasik otomobili eski bir araç olarak değil, bir tablo, bir heykel gibi bir sanat eseri olarak görmek lazım. Bu şekilde yaklaştığınız zaman gerçek anlamda bir yatırım aracı olacaktır.

shutterstock_374365462-kopya

2- Klasik otomobil alıp restorasyon yapmak, restore edilmiş klasik otomobil almaktan daha mı iyi, daha mı kötü?


Bu restore edilmiş otomobilin kondisyonuna göre değişiyor. Gerçek anlamda kapsamlı bir restorasyon gerçekten çok pahalı, meziyetli ve de tecrübe gerektiren bir iş. Dünyada sadece 1 modeli restore eden ve 1-2 milyon euro’lar alan garajlar var. Türkiye’de de bu iş tâbii ki gelişiyor ancak uzmanlaşması çok daha önemli.

shutterstock_377172625-kopya

Yapılmış bir otomobil de çok uygun olabilir, kötü durumda olan bir aracı alıp restore etmek de cazip olabilir, bu tamamen aracına göre farklılık gösterir.

3- Türkiye'de klasik araç restorasyonu yapan yerler var mı ve bu dükkan/garaj gibi yerler bu işi gerçekten orijinaline sadık kalarak mı yapıyorlar?


Evet var, gün geçtikte sayıları artıyor ve dünyadaki örneklerine göre çok güzel işler çıkarılıyor. Genelleme yapmam çok zor ancak çok
iyi garajlar var.

shutterstock_379706125-kopya

4- Klasik otomobil parçalarının Türkiye'ye getirilmesinde gümrükle alakalı problemler yaşanıyor mu?


Her otomobil parçası gibi klasik araçların da parçalarının ithalatı çok kolay değil, burada asıl sıkıntı 2.el parçaların ithalinin yasak olması. Çoğu klasik aracın parçası üretilmediğinden, yenisini temin etmek bazen olanaksızlaşıyor.

shutterstock_155045201-kopya

5- Yıllık satışlarınızı düşündüğünüzde klasik otomobil satışlarınız genel satışlarınızın yüzde kaçını oluşturur?


Yüzde vermemiz güç, ancak Türkiye’de Klasik otomobil kültürünü gerek dergimize her ay koyduğumuz bir araç, gerek yüksek stoğumuzla
aşılamaya ve büyütmeye gayret ediyoruz.

6- Klasik otomobil alırken nelere dikkat edilir?


Nereden aldığınıza!

7- Türkiye'nin en pahalı klasik otomobili nedir, siz mi sattın? Ya da sizin sattığınız en pahalı klasik otomobil neydi?


Türkiye’deki 3 ana otomobil müzesinde önemli rakamlara ait araçlar bulunuyor. Bunların en pahalıları 1955 Mercedes 300 SL Gullwing ve
1928 Bugatti Type 35 olarak sayılabilir.

shutterstock_136347047-kopya

Bunlar genelde 1994’lerden önce getirildiği için şu an için böyle bir koleksiyon yapmak çok güç. Türkiye’deki en pahalı klasik otomobillerden birini geçtiğimiz aylarda biz sattık, 1973 Lamborghini Espada.

shutterstock_619859018-kopya

Ayrıca şu an TR’deki satılık en pahalı klasik otomobil bizim stoklarımızda yeni alıcısını bekliyor; 1963 Ferrari GTE.

8- Klasik otomobillerin yakıt tüketimleri hakkında bize neler söyleyebilirsiniz?


Günümüz araçlarıyla mukayese edilmez tabi ki ayrıca o dönemlerde ekonomiden ziyade güç ön plandaydı.