ABD/ Detroit...

“Motor şehri” diye bilinir.

Otomotivin doğduğu şehirdir. Dünyanın “otomobil başkenti” diye tanınır.

Şehirde “General Motors”, “Ford”, “Chrysler” gibi büyük otomobil fabrikaları vardı.

Detroit kapitalizmin örnek kentiydi, “herkese bir ev, her eve bir otomobil” rüyası modeliydi.

Ancak... Özellikle son on yıldır Detroit çöküyor; kent iflas etti. Bunun sebebi, otomotiv endüstrisi krizi!

Cuma günü/21 Aralık’ta şehir, yeni işten çıkarmalarla bir kez daha sarsıldı.

US Steel, işlettiği en büyük çelik fabrikası Great Lakes Works tesisinden 1545 işçiyi çıkardı. (Geçen yıl toplam 11,6 milyon dolar prim alan) US Steel CEO’su David Burritt, işten çıkarılmalarla ilgili şu açıklamayı yaptı:

-“Bu kararlar hiçbir zaman kolay alınmaz. Ancak, kaynaklarımızı sorumlu şekilde yönetmeliyiz ve aynı zamanda şirketimizin uzun vadeli geleceğini güçlendirmeliyiz...”

Diğer yandan işçilerin ücretlerini saatte 28 dolardan 14 dolara ve ardında 8.50 dolara indirdi.

Henry Ford, 1914’te burada ilk otomotiv fabrikasını kurduğunda o güne kadar görülmemiş adım atarak işçilerin ücretlerini günde 5 dolara çıkarmıştı. Şehirde işçi ücretleri bugün bu orana gelmek üzere!

Buradan devam edeyim...

ÇÖKÜYOR


Trump yönetimi “ticaret savaşı” başlattı. Örneğin...

Trump ithal çeliğe karşı yüzde 25 gümrük tarifesi getirerek Çin’i hedef aldı. Ama ABD kendi silahıyla vuruldu. Dünyanın dört bir yanındaki şirketler daha ucuz alternatifleri tercih ettikleri için çelik fiyatları önemli ölçüde düştü. Mesela... US Steel hisse senedi fiyatları, tarifelerin başlatılmasından hemen önce, Şubat 2018’de hisse başına 45.39 dolardan bugün 11.87 dolara düştü.

Sonuçta:
ABD’de Great Lakes Works işçi çıkarıyor, rölantide çalışıyor. Otomotiv sektörü Amerika’da çöküyor. General Motors, ABD’deki dört tesisini ve Kanada’daki bir tesisini kapatacağını duyurdu.

Ford, ABD’de bir fabrikayı kapatırken ABD’de 7 bin, Avrupa çapında 12 bin işçiyi işten çıkardı. Uzatmayayım...

Konuyu, bizim “yerli otomobil” projesine getireceğim.

Türkiye’nin ilk yerli otomobili Cuma günü/27 Aralık 2019’da tanıtılacak. (Her yıl ocak ayında dünyanın en büyük uluslararası otomobil fuarı Detroit’de yapılır. Büyük otomobil firmaları yeni modellerini sergilemek için genelde bu fuarı tercih eder. “Yerli otomobil” tasarımı dünya sahnesine burada mı çıkacak? Tabii ki konum bu değil...)

Kafamda sorular var...

OLMAZSA OLMAZ


Yerli üretim ekonomisinden yanayım...

Sanırım hepimiz “Devrim” otomobilinden yana olduk.

Ya yerli otomobil projesi?

Sorum var, “yerli otomobil” üretimimiz için ABD-AB sesini hiç çıkarmıyor! Tek bir tepkilerini duymadım... Niye sessizler?

Şu olabilir mi:

Türkiye çelik üretiminde dünyada ilk on ülke arasında. Fakat bizim ürettiğimiz inşaat işlerinde kullanılan cinsten. Yani otomotiv sektörüne uygun paslanmaz değil ki esas katma değer burada. Bu tür çeliğin yüzde 75’ini yurt dışından ithal ediyor.

Asıl sorunumuz bu:

Türkiye ihraç ettiği her 100 dolarlık ürünün 58.3 doları ithal!

Yani... Yerli otomobil ne kadar yerli?

ABD’den her yıl 1.5 milyar dolar –otomotiv dahil- çelik ithal ediyoruz. “Yerli otomobil” üretimiyle bu rakam neye yükselecek? Çökmekte olan Detroit ekonomisine “yerli otomobilimiz” ne kadar katkı sağlayacak? Trump ne demişti; “çelik satışımızda gerçek dostlara esneklik göstereceğiz!”

Sır değil, ABD çelik ihracatını artırmak istiyor.

Yani:

Sadece otomotiv değil; savunma sanayi için de uygun çelik üretimine başlamamız gerekiyor.

Yerli otomobilden önce ihtiyacımız olan çelik üretimimize başlamak gerekmez miydi? 18 yıldır AKP bu konuda neden adım atmadı? Laf çok...

Dünya bor rezervlerinin yüzde 73’üne sahip Türkiye, bu maden yataklarını neden tam kullanamıyor? On yıl önce krom üretimi 2.5 milyon ton iken bugün neden bir milyon tonun altına düşürüldü? Oysa bunlar katma değeri yüksek çeliğin  olmazsa olmazı...

Soru çok...

Artistlik bol...