Bu web sitesi ne yazık ki Internet Explorer 9 ve altını desteklememektedir. Lütfen web tarayıcınızı Internet Explorer 10 ve üstü bir sürüme yükseltiniz.
Stresi azaltmak 10 adımda mümkün
Stresi azaltmak 10 adımda mümkün
Stresi yenmek için gerçekçi çözümler arayın. Sabahları toplu taşıma araçlarına binmek, itilip kakılmak zorundasınız, öfkeli ve tahammülsüz insanlara katlanmak zorundasınız, iş yerinde yapılan çoğu haksızlığa karşı yapacak bir şeyiniz olmuyor genelde. Peki ne yapmalı?
Yaşam 16 Şubat 2017 - 12:42

Kişiye özgü, bireysel bütünlüğü zorlayıcı, fiziksel ve psikolojik tehlike olarak algılanan bir olayla karşılaşıldığında stresin meydana geldiğini belirten Psikolog Naciye Tokaç, 10 adım da stresi yenmenin mümkün olduğunu söyledi.

Psikoterapist Aile Çift Ve Evlilik Terapisti Uzmanı Psikolog Naciye Tokaç, “Stres, bireyin iyilik halini tehlikeye sokan, kapasitesini azaltan, kişiyi zorlayan bir süreçtir. Stresin oluşumunu; olumsuz çevre koşulları, ısıdaki ani değişiklikler, kalabalık, gürültü, doğal afet, yaralanmalar, bedensel travmalar gibi fiziksel değişiklikler; kişilik yapısı – özellikleri, algılanan tehlike ile ilgili duygu düşünce ve endişeler gibi psikolojik durumlar ile sosyal çevre ve ilişkileri, sosyo ekonomik durum, yaşam standartları, aile içi ilişkiler gibi psiko-sosyal faktörler etkilemektedir” dedi.

STRESİ YENMENİN 10 YOLU

stres-2

Stresi yenmek veya stresle etkili baş edebilmek için yapılabilecek bazı ipuçlarının işe yarayacağını ifade eden Psikolog Naciye Tokaç, bu ipuçlarını şöyle sıraladı:

1. Stres faktörlerinin oluşumunda ve başa çıkma becerisi edinmede, bireyin kendisi temel kaynak ve çözüm olduğundan dolayı, stres hissediyorsanız bundan kurtulmak için ancak kendiniz hareket etmeli ve bir şeyler yapmalısınız.

2. Olayları, durumları algılayış biçiminizde ki olumsuzlukları ortadan kaldırın. Örneğin; sıklıkla alıngan olduğunuz söyleniyorsa, siz de kendinizi gözleyin ve alınganlık yapmak yerine size söylenen şeyi karşınızdakine sorarak onaylayın.

3. “Sen dili” yerine “Ben dili” kullanın. Örneğin; “beni hiç anlamıyorsun” yerine “beni dinlememen beni üzüyor” demek daha etkili olacaktır.

4. Stresin genellikle aile, iş hayatı ve arkadaş ortamlarından kaynaklandığı düşünüldüğünde; buralardaki stres kaynaklarını ya ortadan kaldırın ya da kendinize yapılmasını ve yapılmamasını istediğiniz şeyleri açıkça konuşarak ifade edin. Ancak unutulmaması gereken özellikle iş hayatındaki birçok zorluğun sevilmeyen işlerin yapılmasından kaynaklandığıdır.

5. Stresi doğuran etmenlerden birisi de gelecek kayısıdır. Eğer kaygılı bir kişilik özelliğiniz varsa ve geleceğinizden endişe duyuyorsanız ve bu duruma kendiniz çözüm üretemiyorsanız, bir profesyonelden destek alın.

6. Gevşemeyi; spor, egzersiz ve diyeti hayatınızda ihmal etmeyin. Basit beden hareketleri, kollarınızı, boynunuzu, bacaklarınızı yapacağınız basit hareketlerle esnetebilir, yemeği ihmal etmemek ve sağlıklı, enerji verici gıdalar alarak diyet uygulayabilirsiniz.

7. Zamanı etkin kullanın. Bunun kolay olmadığını söyleyebilirim ama imkansız değil. Zaten eninde sonunda yapmanız gereken işlerinizi ertelemeyin, ne kadar erteleseniz de yine kendinizin yapacağını unutmayın. Zamanında yetiştiremeyeceğiniz işleriniz için ya işin daha başından fazla yüklenmeyin yada yetiştiremeyeceğiniz takdirde yardım isteyin.

8. Eleştiriye açık olun. Eleştiri size her zaman olumsuz şeyler söyleneceği anlamına gelmez. Beklide söylenenler size fayda sağlayacaktır. Eleştiri yapanı gerçekten sonuna kadar dinleyin ve ardından söylediklerini birkaç saniye düşünün, en sonunda tepkinizi belli edin.

9. Fırsat buldukça iyilik yapın. İyilik yaptığınızda bedeninizde olumlu hormonal değişiklikler olması yanında, kendinizi ruhsal olarak daha yetkin, özgüvenli ve güçlü hissedeceksiniz.

10. Geçmiş travmalarınızı çözümleyin. Çözümlenmemiş olaylar zihinde kilitli kalır ve kişiyi hayatı boyunca etkilemeye devam eder. Bu nedenle geçmiş yaşamınızdaki olumsuzlukları kendiniz veya terapi desteği ile çözümleyin.”