Açılış için 30 milyon dolar harcandı
Yeni Süveyş kanalının açılış organizasyonunun yaklaşık 30 milyon dolara mal olduğu belirtiliyor. Suveyş Kanalı çok uluslu konsorsiyum WPP’nin temsilcisi Hani Shoukry, Mısır hükümetin böyle bir yükün altından kalkmasının söz konusu olmadığını belirterek, açılışı seremonisini de bazı yerel ve uluslararası şirketlerin fonlayacağını duyurmuştu.

Bora ERDİN

Mısır’da hükümetin, “Mısır’ın yeniden doğuşu” olarak tanımladığı yeni Süveyş Kanalı dün düzenlenen törenle açıldı. Devlet Başkanı Abdülfettah El Sisi’nin katılımıyla düzenlenen törene Fransa Cumhurbaşkanı François Hollande’ın yanı sıra, Yemen Cumhurbaşkanı Abdurabbu Mansur Hadi, Ürdün Kralı II. Abdullah, Sudan Cumhurbaşkanı Ömer el Beşir, Togo Devlet Başkanı Faure Gnassingbe, Yunanistan Başbakanı Aleksis Çipras, Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) Devlet Başkanı Yardımcısı ve Dubai Emiri Muhammed bin Raşid Al Maktum, Cezayir Meclis Başkanı Abdulkadir bin Salih, Cezayir’in Arap Birliği, Mağrib ve Afrika İşlerinden Sorumlu Devlet Bakanı Abdulkadir Mesahil, Ürdün Başbakan Yardımcısı ve Dışişleri Bakanı Nasır Cevde ile ABD Kongre Üyesi Darrell Issa başkanlığındaki heyet katıldı. Törene Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan çağrılmadı. Açılış nedeniyle ülkede dün tatil ilan edildi. Törene katılımı artırmak için ulaşım bedava yapıldı.

Dünyanın en önemli deniz geçitlerinden Akdeniz ve Kızıldeniz’i birbirine bağlayan Süveyş Kanalı’na yeni proje ile birlikte yeni bir hat açıldı. Yaklaşık 9 milyar dolara devreye alına proje ile günlük gemi geçişi 49 olan kanaldan günde 99 gemi geçmeye başlayacak

GELİR 3’E KATLANACAK

Mısır ekonomisinin en önemli gelir kalemlerinden biri olan Süveyş Kanalı, ülkeye her yıl 5.3 milyar dolar kazandırıyordu. Ancak yeni projeyle bu rakamın 2023 yılında 13.2 milyar dolara çıkması bekleniyor. Mısır ordusu tarafından denetlenen proje inşaatının normal şartlarda 5 yılda bitmesi planlanırken, Mısır Cumhurbaşkanı Abdulfettah Sisi’nin talimatıyla bu süre bir yıla düşürülmüştü. Mısır hükümeti ise Yeni Süveyş Kanalı’nı “Mısır’ın yeniden doğuşu” olarak ifade ediyor.



Su yolunun 35 km’si paralel bir hat olarak kazıldı. 37 km’si ise eski kanalın derinleştirilmesi ile oluşturuldu.

UZUNLUĞU 72 KM DERİNLİĞİ 24 METRE


Yeni Süveyş Kanalı projesi kapsamında, eski kanal bazı kesimlerde genişletildi. Projeyle, artan trafik sorununun kanal yardımıyla çözülmesi hedeflendi. 2 metre uzunluğunda ve 24 metre derinliğinde olan yeni kanal, büyük gemilerin daha kolay bir şekilde geçmesine de olanak sağlayacak. 72 kilometre uzunluğunda ve 24 metre derinliğindeki paralel yeni kanal, iki yönlü ulaşıma ve daha büyük gemilerin geçmesine olanak sağlayacak. Böylelikle Süveyş Kanalı’nın toplam uzunluğu 263 kilometreye çıkacak. Buna ek olarak alternatif bir kanalla beraber gemilerin bekleme süresi de 11 saatten sadece üç saate düşecek. Yeni kanalla birlikte bölgede ticaret ve iş imkanı artacak. Ayrıca ülke büyük gelir kaynağına ulaşacak. Süveyş kanalı dünya deniz taşımacılığının yüzde 7’sini gerçekleştiriyor.

İLK KANAL 1869’DA AÇILDI


Akdeniz ve Kızıldeniz’i birbirine bağlayan 193 kilometre uzunluğundaki Süveyş Kanalı’nın inşasına Fransız diplomat Ferdinand De-lesseps’in Hidiv Said ile anlaşmasının ardından 1859 yılında başlandı. 10 yılda tamamlanan kanal, Hidiv İsmail’in daveti üzerine dünya liderlerinin de aralarında bulunduğu binlerce davetlinin katıldığı büyük bir törenle 16 Kasım 1869’da hizmete açıldı. Uluslararası deniz ticareti açısından hayati önem taşıyan kanalın inşasına başlanmasıdan bir yıl önce, 1858 yılında kurulan Uluslararası Süveyş Kanalı Şirketi’nin (The Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez) 99 yıl boyunca işletmesi sonrasında kanalın Mısır hükümetine devredilmesine karar verildi.



Yeni kanalın açılışında tam bir güvenlik ordusu çalıştı. 10 bin polis ve askerin görevlendirildiği açılışta kuş uçurtulmadı. 

10 BİN POLİS GÖREV ALDI

Yeni kanalın açılışında tam bir güvenlik ordusu çalıştı. 10 bin polis ve askerin görevlendirildiği açılışta kuş uçurtulmadı.