Sözcü Plus Giriş

Hayat ‘çalınca’ güzel

Yönetmen Ünen, 8 yıl uğraşıp ‘Anadolu’nun Kayıp Şarkıları’ belgeselini çekti.

Güncellenme: 10:59, 20/02/2015
Hayat ‘çalınca’ güzel

Demet CENGİZ / SÖZCÜ

Alametifarika'nın sahibi Serdar Erener'e izlettiği belgesel, Turkcell'in reklamı olarak karşımıza çıktı. Pazartesi günü görülen davada, mahkeme reklamın çalıntı olduğuna hükmedip Turkcell'i 10 bin TL tazminat ödemeye mahkum etti

Yönetmen Nezih Ünen, 8 yıl Türkiye'yi karış karış gezerek ‘Anadolu'nun Kayıp Şarkıları' belgeselini çekti. Çektiği belgesele sponsor bulmak için Alametifarika'nın sahibi ünlü reklamcı Serdar Erener'e belgeseli izletti. Serdar Erener, belgeseli çok beğendiğini ve sponsorluk için Turkcell'e öneri götüreceğini söyledi. Fakat o gece bir terslik oldu, Serdar Erener yönetmen Nezih Ünen'in getirdiği DVD'yi bir türlü bulamadı. Sonraki günlerde de kayıp DVD bir türlü ortaya çıkmadı.

2010 yılında film vizyona girmeden önce, belgeseldeki sahne ve planların bire bir kopyalandığı Turkcell ‘Hayat Paylaşınca Güzel' reklam kampanyası başladı. Ünen ve avukatları hem Alametifarika'ya hem de Turkcell'e kampanyayı durdurmaları için ihtar gönderdi ancak bu ihtarlar yanıt bulmadı. Kayıp DVD, reklam kampanyası olarak geri dönmüştü. Olayların detayını Ünen'in yakın bir arkadaşından dinleme fırsatım oldu.

YILLAR SÜREN DAVA SÜRECİ

Reklamcılar arasında uzun süredir fısır fısır konuşulan ‘çalıntı reklam'la ilgili geçtiğimiz pazartesi önemli bir gelişme oldu. İstanbul 2. Fikri ve Sınai Haklar Hukuk Mahkemesi, reklamın çalıntı olduğuna hükmetti ve Turkcell'i 10 bin TL tazminata mahkum etti.
Ancak tazminat tutarı Ünen'i tatmin etmedi. Çünkü mahkeme fikri mülkiyeti ajansta çalışan yaratıcı yazarlık üzerinden değerlendirdi. Ünen, tazminat tutarının, Alametifarika'nın toplam kazancı üzerinden hesaplanması gerektiğini söylüyor. Kulağıma gelen bilgilere göre, bir üst mahkemeye giderek tazminat tutarının artırılması için girişimlerde bulunacakmış.

TURKCELL'DEN SPONSORLUK İSTEDİ

2010 yılında film vizyona girmeden hemen önce reklam kampanyası başlamıştı. Serdar Erener, arkadaşı Ünen'e söz konusu belgesel için çok rahat sponsor bulunabileceğini söylemiş. Hatta, mahkeme kararıyla ‘çaldığı' tespit edilen belgesel filme sponsor olması için Turkcell'e öneri götürmüş. Turkcell'den gelen cevap da manidar olmuş: “Bu belgesel bizim reklam filmimizle aynı.”
Ünen, ihtar gönderdiği halde reklam filmini ısrarla döndüren Turkcell'e de kırgın. Hem reklam ajansının hem de ülkenin en büyük GSM operatörünün fikirlerini çalmasından ve bundan haksız kazanç elde etmesinden şikayetçi.

Slogan da T-Mobile'dan çalıntı

Daha önce gazeteci Mevlüt Tezel, adamlaryapiyor.com isimli bloga dayandırarak Turkcell'in ‘Hayat Paylaşınca Güzel' sloganının T-Mobile'ın ‘Life is for sharing' sloganından çalıntı olduğunu yazmıştı. Hatta billboard'ların fotoğrafını çekip mesaj atma da yine aynı GSM operatöründen kopya çekilmiş.

Selocan da ‘arak' çıktı

Turkcell'in maskotu Selocan'ın da Ocak 2015'te çalıntı olduğu mahkeme kararıyla belirlenmiş ve Turkcell 100 bin TL tazminata mahkum olmuştu.
İstanbul 2. Fikri ve Sınai Haklar Hukuk Mahkemesi'nde 10 yıl önce oyuncak bebek Cello ve ailesinin tasarım hakları ile ilgili dava açılmıştı. Fatoş Oyuncak'ın kurucusu Fatma İnhan, açtığı davada, 5 karakterden oluşan Cello oyuncak bebeklerin tasarım sahibinin kendisi olduğunu, Türk Patent Enstitüsü'ne (TPE), bu ürünlerin Turgay Adıyaman adına tescil edildiğini kaydetmişti. İnhan, Turkcell İletişim Hizmetleri AŞ ve Turgay Adıyaman'a karşı 22 Aralık 2004'te açtığı davada, hak ihlalinin durdurulmasının yanı sıra 1 milyon TL manevi, 50 bin TL de maddi tazminat talep etmişti.
Turkcell, dava konusu oyuncak bebeklerin tüm hakları ile kendisine ait olduğunu savunup, davada zamanaşımı olduğunu iddia ederek davanın reddini istemişti. Ancak, mahkeme Fatoş Oyuncak'ı haklı bulmuş ve Turcell'i 100 bin TL tazminata mahkum etmişti.

Yayınlanma Tarihi:06:53,