- Bu işbirliğinde pek çok ilk var...

Fenerbahçe Spor Kulübü olarak tarihimizde ilk defa formanın koluna bir sosyal sorumluluk projesi sponsorluğu aldık. Yine ilk defa dünya çapında bir hareketi destekleyecek FB Spor Kulübü. Bunu da dünya çapında bir kurum ile yapacak. Birleşmiş Milletler ile işbirliği yapmak çok zor, onu da söyleyeyim...

- Neden zordu?

Her şeyimiz denetlendi, yönetimimiz, sporcularımız. Cinsiyet eşitliğine aykırı bir yaklaşımımız var mı diye incelediler. Bütün sosyal medya mesajlarına baktılar tek tek, 3 ay sürdü bu denetim.

- Tepki alırız diye mi düşündünüz?

Yönetim Kurulu uzun uzun tartıştı bunu, şimdi de taraftarımız konuşuyor... Çok kızgın görüşler de dile geldi. Ama tekrar söylüyorum cesur kararlar liderlik gerektirir, risk almayı gerektirir. O riski almayı uygun gördük. Çünkü bu tarihi bir olay.

- Yönetim Kurulu ne tür endişeleri dile getirdi, merak ettim...

Formayla ilgili itirazlar ve endişeler iki türlü geldi, birincisi geleneksel yaklaşımdan ki bunu anlamak çok mümkün. Ama unutmayın biz 2000’den itibaren sarı-lacivertin değişik versiyonları ile sahaya çıktık. İkincisi de beni düşünerek, beni koruyarak dile getirilmiş bir endişe. “Bu iyi bir fikir ama bir tarafta FB bir tarafta Tüpraş var, kendisi için bu renklerle oynuyor demesinler...” diye. Benim de aslında takıldığım nokta buydu, bir tarafında bir Koç Grubu şirketi olmasaydı iki kere düşünmezdim, çünkü bu riski alabilecek inanç içindeydim. En çok kadın sporcuya sahip kulüplerden biriyiz.

- Kadın meselesinde rakamlar hazin...

Sporda da öyle. Türkiye’de spora kadınların ilgisi yüzde 35, erkeklerin yüzde 66. Futbola bakarsak, kadınlar yüzde 49, erkekler yüzde 86. Daha da çarpıcı bir rakam vereyim, tüm spor medyasında kadın sporcuların haberlerinin yer alma oranı yüzde 4. Yönetim Kurulu üyelerimizden Tankut Torunoğlu bize bu BM projesini getirdi. Hepimizi heyecanlandırdı. Projemiz 2019 sonuna kadar devam edecek. Ama bu işbirliğini uzun senelere yayacağımıza inancım tam. BM ilelebet vermiyor markasını. Sonuçları da denetleyecekler.

TEMAMIZ 'YENİDEN SAYGI'

- Kadın çalışanlar arasında FB’de durum ne?

Kulüp üyelerinin yüzde 24’ü kadın, Yönetim Kurulu’nda 4 kadın var. Sporcuların yüzde 36’sı kadın, çalışanların da yüzde 34’ü. Türk Futbolu’nun içinde bulunduğu şiddet, küfür, nefret, kin ve ayrıştırıcı ortam sürdürülemez... Ülkemiz ve çocuklarımız açısından buna bir son verilmesi gerekiyor. Bu sezon temamız “Yeniden Saygı”. Hedeflerimiz büyük, 3-4 maç için bu hedeflerden sapmayacağız, tümü için mücadele edeceğiz.

- Ne demek o?

Futbolcular, teknik ekip, Yönetim Kurulu, çalışanlar, kulüp personeli, hepimiz eğitimlerden geçeceğiz... Cinsiyet eşitliğine yönelik doğru bir söylem içinde olacağız ve farkındalık yaratacağız. Günlük hayatımızda kullandığımız bazı kelime ve deyimlerin bile ne kadar cinsiyetçi olduğunu ön çalışmalarda gördük. Türkiye’de kadın ligi – bayan ligi” bile bir tartışma konusu. O yüzden bu iletişim konusunu söylemek kolay ama bunu DNA’nızın bir parçası haline getirmek zor. Şu an FB’nin Twitter hesabı dünyada futbol kulüpleri içinde en çok etkileşim yaratan 5. hesap. Bu hesapları da projemize katacağız.

- Siz çok inanmışsınız bu işe...

Hem de çok! Bu proje FB markasını çok başka bir seviyeye getirecektir, bir spor kulübünün kendi ülkesinde ciddi bir sorunu ele alarak bir değişim yaratması sayılı bir olaydır. Bu projeyle kendi tesislerimizi, stadımızı, antrenman sahamızı “aile dostu” haline getireceğiz. Bu alanda çalışan STK’larla bir araya geleceğiz. Sonra da bu bakış açısını camiamıza taraftarımıza yaymayı ve onlar için de bir doğal refleks haline getirmeyi hedefliyoruz.

13szt14a_ist-izm-ant-ank-trb

Yeni forma uğurlu geldi


Ali Koç başkanlığındaki Fenerbahçe, “Toplumsal Cinsiyet Eşitliği” ile ilgili uluslararası projesini Alanya maçı öncesi açıkladı. Fenerbahçe, proje kapsamında Birleşmiş Milletler Kadın Birimi tarafından yürütülen HeforShe (Kadınlar İçin Erkekler) hareketi ile gücünü birleştirdi. Ali Koç, projenin detaylarını, BM Genel Sekreter Yardımcısı ve HeForShe Küresel Direktörü Elizabeth Nyamayaro ile birlikte anlattı. 2019 sonuna kadar sürecek olan proje kapsamında Fenerbahçe’nin klasik sarı-lacivert renklerine bir de magenta eklendi. Formaya sırt numarası ve isimler magenta yazıldı. Bu forma uğurlu geldi ve haftalar sonra sahasında galibiyetle ayrıldı.

BM Genel Sekreter Yardımcısı ve HeForShe Küresel Direktörü Elizabeth Nyamayaro: Futbol sahası erkek egemen bir alandı kadınlara da açıldı


Benim için inanılmaz bir an bu, tüm Koç Topluluğu’na işbirlikleri ve destekleri için teşekkür ediyorum. HeforShe hareketi bir eksikliğin tespitinden doğdu. Birleşmiş Milletler çatısı altında BM Kadın Programı için çalışırken kadınların meseleden her boyutuyla zaten haberdar olduklarını görüyorduk, eksik olan erkeklerdi. Toplumsal Cinsiyet Eşitliği sadece kadınların konusu değil, erkeklere karşı bir hareket de değil, tam tersine tüm tarafların aynı anda masanın etrafında olmasını gerektiren bir hedef. 4 yılda büyük yol aldık. Davos’ta siyasi liderleri ikna ettik, dünyada 10 CEO, 10 Kanaat Önderi ve 10 Üniversite Rektörü bize katıldı, 2020’de pek çok anlamlı değişimi yaratmış olacağız. Futbol sahası da erkek egemen bir alan, burada da büyük hedeflerimiz var. Koç Topluluğu’nun eşitliğe inancını iyi biliyoruz, şimdi de FB Spor Kulübü ile çok değerli bir ortaklık içindeyiz.

12forma

- Gençler sporcuları yakından takip ediyor...

Genç delikanlıların kahramanlara ihtiyacı var, rol modellerden çok etkilendiklerini biliyoruz, sporcuları yakın takip ettiklerini görüyoruz. Bu anlamda FB SK ile başlattığımız işbirliğinin kısa sürede küresel bir harekete dönüşeceğini düşünüyoruz. Hatta bana sorarsanız FB SK dünyadaki diğer kulüplere yol göstericilik yapacak. İlk olarak formalara girdik, Ali Bey’e çok teşekkür ederim, birlikte dünyayı değiştireceğiz! Ve uğur olsun diye her maça beni çağıracaksınız...

- Size de magenta renkli bir forma hediye ettiler...

İzninizle magenta renginin hikayesini anlatayım, çünkü çok anlamlı. Biz bu rengi araraken renk psikologlarına gittik, onlara dedik ki “bizim birlik ve bireysel eşitliği aynı anda temsil edecek bir tona ihtiyacımız var.” Magenta renk skalasında olmayan tek renk! Mavi ve pembenin bir araya gelmesinden oluşuyor ama bu renk sadece sizin zihninizde, doğada bu renk yok. Dolayısıyla bizim için magenta inancın gerçeğe dönüşünü anlatıyor, eğer cinsiyet eşitliğine inanırsak o da gerçek olacak. Magenta’yı yarattığımız gibi, inanırsak eşitliği de kuracağız. Sadece bu nedenle bile bu FB forması “ikonik” olacak. HeforShe için yola çıktığımızda pek çok kişi “Erkekler bu işe girmez” dedi. Ama biz inandık ve onlar yanıldılar. Unutmayın, sadece bir Mandela var, sadece bir Martin Luther King ve sadece bir Ali Koç!