Bakanlığın Kasım 2022-Ocak 2023 dönemi iç borçlanma stratejisinde, kasımda 31,2 milyar liralık iç borç servisine karşılık 57 milyar liralık, aralıkta 24,2 milyar liralık iç borç servisine karşılık 49,4 milyar liralık, Ocak 2023'te de 46,7 milyar liralık iç borç servisine karşılık 69,9 milyar liralık iç borçlanma yapılması öngörülüyor.

Kasım ayındaki iç borçlanmanın 49,6 milyar lirasının piyasadan, 3,4 milyar lirasının doğrudan satışlardan, 3,9 milyar lirasının kamuya satışlardan, aralık iç borçlanmasının 46,2 milyar lirasının piyasadan, 3,2 milyar lirasının kamuya satışlardan, Ocak 2023'teki iç borçlanmanın ise 60,9 milyar lirasının piyasadan, 5,7 milyar lirasının doğrudan satışlardan, 3,3 milyar lirasının kamuya satışlardan oluşması bekleniyor.

"DIŞ BORÇLANMAYA GİDİLMEYECEK"

Söz konusu dönemde dış borçlanmaya gidilmeyecek. Bu dönemde 18 tahvil ihalesi düzenlenecek, 2 kira sertifikasının doğrudan satışı ve 1 hazine bonosunun yeniden ihracı gerçekleştirilecek.

Kasımda 39,3 milyar liralık, aralıkta 30,7 milyar liralık ve Ocak 2023'te de 54,9 milyar liralık ödeme yapılacak. Bu ödemelerin 22,8 milyar lirası dış borç servisinden oluşacak.

519,2 MİLYAR LİRA FAİZ

Hazine ve Maliye Bakanlığınca gelecek yıl 563,6 milyar lira anapara ve 519,2 milyar lira faiz olmak üzere toplam 1 trilyon 82,8 milyar lira tutarında borç servisi gerçekleştirilmesi öngörülüyor.

"Hazine Finansman Programı: 2022 Yılı Gelişmeleri ve 2023 Yılı Öngörüleri" duyurusu Bakanlığın internet sitesinde yayımlandı.

Buna göre, Bakanlıkça gelecek yıl 563,6 milyar lira anapara ve 519,2 milyar lira faiz olmak üzere toplam 1.082,8 milyar lira tutarında borç servisi gerçekleştirilmesi öngörülüyor.

Borç servisinin 805,8 milyar lirasının iç borç, 276,9 milyar lirasının ise dış borç servisi olarak yapılması planlanıyor.

İç borç servisinin 707,7 milyar liralık kısmının piyasaya yapılacak ödemelerden, 98,1 milyar liralık kısmının ise kamu kurumlarına rekabetçi olmayan teklif yoluyla gerçekleştirilen satışların ödemelerinden oluşması öngörülüyor.

Nakit bazlı faiz dışı denge, özelleştirme gelirleri, 2/B satış gelirleri, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonundan aktarılacak kaynaklarla devirli ve garantili borç geri dönüşleri ve kasa/banka kullanımı sonucu elde edilecek borçlanma dışı kaynakların toplamının eksi 46,4 milyar lira olması bekleniyor.

Gelecek yıl uluslararası sermaye piyasalarından tahvil ihraçları yoluyla 10 milyar dolar karşılığında finansman sağlanması hedefleniyor.

Bunlar doğrultusunda, 2023'de yılında 918,3 milyar lira tutarında iç borçlanma yapılması öngörülüyor.

Gelecek yıl borçlanmanın, ağırlıklı olarak lira cinsinden yapılması ve yurt içi döviz cinsi borç stokunun azaltılması, piyasa çeşitliliğinin sağlanması amacıyla uluslararası piyasalarda doların yanında diğer döviz cinslerinden de ihraç yapılması, faiz giderlerinin optimal şekilde yönetilmesini temin için uygun enstrüman ve vade bileşimi dikkate alınarak, gelecek 12 ayda faizi yenilenecek senetler ile vadesine 12 aydan az kalmış senetlerin payının belirli bir seviyede tutulması, nakit ve borç yönetiminde oluşabilecek likidite riskinin azaltılması amacıyla nakit rezervinin güçlü tutulması uygulanacak borçlanma stratejilerinin ana unsurları olarak belirlendi.

GELECEK YIL İÇ BORÇLANMA İŞLEMLERİ İHRAÇ PLANI

Ayrıca, 2022'de iç borçlanma işlemlerine, Türk lirası cinsinden sabit kuponlu "gösterge tahvil"lerin ihracına piyasa koşulları çerçevesinde düzenli olarak devam edilmesi planlanıyor.

Türk lirası cinsinden kuponlu ve kuponsuz bonolar ve tahviller, farklı vadeli değişken kuponlu tahviller, enflasyona endeksli tahviller, altın tahvili ve altına dayalı kira sertifikaları, itfa takvimine ve piyasa koşullarına bağlı olarak ihraç edilebilecek.

Diğer taraftan, 2021 ve 2022'de izlenen yurt içi döviz cinsi borçlanmaların kademeli azaltılması stratejisi 2023'te de uygulanmaya devam edilmesi hedefleniyor.

Türk lirası cinsinden kira sertifikalarının ihraçlarına 2023'te devam edilmesi planlanırken, piyasa katılımcılarının da ilave talepleri de ayrıca değerlendirilebilecek.

Aylık olarak nakit girişleriyle çıkışları arasında gözlenebilecek geçici uyumsuzluğun giderilmesi amacıyla kısa vadeli Hazine bonoları ve 'Para Piyasası Nakit İşlemleri Aracılığı ile Sağlanacak Finansman Hakkında Yönetmelik'te yer alan finansman araçları kullanılabilecek.

Borç servisinin dönemler arası dengeli dağılmasının sağlanması ve ikincil piyasada fiyat etkinliğinin artırılması amaçlarıyla piyasa koşulları çerçevesinde değişim ve geri alım ihaleleri yapılabilecek. İhalelere ilişkin detaylar ihale gününden en az bir iş günü önce kamuoyuna duyurulacak. (AA)

[old_news_related_template title="Vakıfbank'tan 3 milyar TL'lik borçlanma başvurusu" desc="Vakıfbank, 3 milyar TL nominal tutara kadar sermaye benzeri borçlanma aracı ihracı için Genel Müdürlüğün yetkilendirildiğini bildirdi." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2022/10/04/iecrop/shutterstock_1771766276_16_9_1664871302.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2022/finans/vakifbanktan-3-milyar-tllik-borclanma-basvurusu-7398486/"]

[old_news_related_template title="Hazine ve Maliye Bakanlığı 70 İç Denetçi alacak" desc="Hazine ve Maliye Bakanlığı İç Denetim Koordinasyon Kurulu, İç Denetçi Sertifika Eğitimine katılacak 35 Genel Katılımcı kontenjanından, 35 Bilgi Teknolojileri Kontenjanından olmak üzere 70 İç Denetçi adayının belirlenmesi amacıyla 24/12/2022 tarihinde Ankara’da “İç Denetçi Aday Belirleme Sınavı” gerçekleştirecek." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2022/10/24/iecrop/anlasma-shu-2_16_9_1666608318.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2022/gundem/hazine-ve-maliye-bakanligi-70-ic-denetci-alacak-7438094/"]