Haber, hemen akla soruyu getiriyor: Gücü, sırrı, planlaması, sezgisi, içgüdüsü, aracısı, komisyoncusu, sebepleneni, cebe indireni kimdir?

Haber doğru.

Soru açık.

Fark kimin cebinde?

Cevap yok.

Suskunluk var.

★★★

Geçiş garantili 8 projeyi devlet yapsaydı: 22 milyar dolara mâl edecekti. Hemen tamamı bu iktidar döneminin partili müteahhit şirketlere yaptırıldı: 59 milyar dolara mâl edildi.

Fark:

37 milyar dolar.

Kimin cebine?

★★★

Bu soru asılında ilk kez; “İstanbul Boğazı üstündeki köprü sayısı 3’e çıkınca ve son köprünün maliyeti bütün dünyada aynı dönemde yapılmış aynı özelliği taşıyan köprülerden kat be kat pahalı olunca” sorulmuştu.

3 köprü var.

Son köprü çok pahalı.

Fark çok büyük.

Niçin?

Neden?

★★★

Birinci Boğaziçi köprüsü: (S. Demirel dönemi)
İhale bedeli: 21.7 milyon dolar.
Yapım süresi:
32 ay.
Kule yüksekliği:
165 metre.
Toplam uzunluğu:
1510 metre.
İki kule arası açıklık:
1074 metre.
Genişliği:
3 şerit gidiş.
3 şerit geliş.
Toplam 6 şerit.

★★★

İkinci Boğaz Köprüsü: (T. Özal dönemi)
İhale bedeli: 125 milyon dolar.
Yapım süresi: 30 ay.
Kule yüksekliği:
102 metre.
Toplam uzunluğu:
1560 metre.
İki kule arası açıklık:
1090 metre.
Genişliği:
4 şerit gidiş.
4 şerit geliş.
Toplam: 8 şerit.

★★★

Üçüncü Boğaz Köprüsü: (T. Erdoğan dönemi)
Açıklanan maliyet: 3 milyar dolar.
Yapım süresi:
27 ay.
Kule yüksekliği:
322 metre.
Toplam uzunluğu:
2164 metre.
İki kule arası açıklık:
Bilgi bulanmadı.
Genişliği:
4 şerit gidiş.
4 şerit geliş.
2 şerit demiryolu.
Toplam 10 şerit.

★★★

Süleyman Demirel döneminde yapılan Boğaz Köprüsü 21 milyon dolara mal oldu. Tayyip Erdoğan döneminde yapılan Boğaz Köprüsü’nün ise 3 milyar dolara mal olduğunu bakan açıkladı. Yani birinci köprü ile son köprü arasındaki fiyat farkı 143 kat oldu. Tayyip Erdoğan’ın yaptırdığı Yavuz Sultan Selim Köprüsü kule yüksekliği olarak Süleyman Demirel’in yaptırdığı Atatürk Köprüsü’nden 3 kat, uzunluk olarak 1.3 kat, genişlik olarak biri 6 şeritli, diğeri on şeritli yani 1.6 kat büyük fakat fiyat olarak 143 kat fazla. Demirel, köprüyü toplanan vergilerden karşılayarak devlete yaptırdı. Tayyip Erdoğan köprüyü dış borç bulan yabancı ve yerli şirketlere Hazine parasıyla “geçiş garantisi de vererek” yaptırdı. Tayyip Erdoğan döneminde 1 köprüye harcanan parayla Süleyman Demirel döneminde 143 Boğaz köprüsü yapabilir durumu işte böyle ortaya çıktı.

★★★

Demirel döneminde devlet tarafından yaptırılan köprü ile Erdoğan döneminde müteahhit şirkete kurdurulan köprü arasında 40 yıldan fazla zaman var. Dolasıyla hak bilir ve dürüst olmak için, Erdoğan dönemi köprü maliyeti içinde yıllık ortalama dolar faizi (mürekkep faizi de içine katarak) ve buna ilave olarak yıllar itibariyle inşaat birim maliyeti artışını da koyarak kıyaslamayı yaptığımızda bile Demirel’in 1’e mâl ettiğini Erdoğan 143’e mal etmesinin matematiğini anlamak mümkün değil...

★★★

Matematik çıldırıyor!

Bir kez değil, yüz kez çıldırıyor. Çünkü Erdoğan döneminde yapılan köprü ile başka ülkelerde yapılan aynı özelliklere sahip köprülerin dolar üzerinden maliyet farkı kıyaslandığında bizimki 3-4 kat fazla çıkıyor.

Soru:

Fark çok büyük.

Kimin cebinde?

Tükenme!

Yaklaşık 3 milyon lise son sınıf öğrencisinin girdiği YKS sınavından 64 bin öğrencinin sıfır çektiği açıklandı. AYT’de 40 matematik sorusunda net ortalama 5.5’te kaldı. Sınava giren gençlerin ortalama olarak fizikte 2.2. Biyolojide 2.3. Kimyada 1.4 soruyu ancak çözebildikleri görüldü. Eğitim sistemi tükenme noktasına gidiyor. Öğretmenler de mutsuz. Öğretmen maaşları, öğretmen ve ailesini hayat pahalılığı altında ezilmekten koruyamıyor. Öğrencilerdeki başarı düşüşüne kök sebep olarak eğitim uzmanları ve gözlemciler bir çok neden sıralıyorlar. Nedenler arasına “yoksulluk” da girdi. İyi beslenemeyen, okula aç gelen öğrenci sayısında artış var.