Meclis’te 12. Kalkınma Planı görüşülürken CHP milletvekilleri, “Kapatılan köy okullarının yeniden açılması, taşımalı eğitim uygulamasına son verilmesi için gerekli çalışmalar başlatılacaktır” önergesi verdi. Bu önerge AKP-MHP oylarıyla reddedildi.

CHP Eylem Ertuğrul, 1989 yılından itibaren köy okullarının kapatıldığını, milyonlarca öğrencinin uzaktaki okullara taşındığını hatırlattı.

“Taşımalı sistem’ denilen bu uygulamada bazı çocuklar daha güneş doğmadan evlerinden çıkarken, bazıları saatlerce kendilerini almaya gelecek arabayı beklerken, bazıları aç, yorgun, ürkek yeni sınıflarına uyum sağlamaya çalışırken eğitilmekten vazgeçmektedirler” diyen Ertuğrul, köy okullarının neden açılması gerektiğini şöyle anlattı:

EĞİTİM OLANAKLARINI ELLERİNDEN ALINDI

“Çocukları daha iyi bir eğitime entegre etme amacıyla uygulanmakta olan bu sistem, aradan geçen zamanda çocukları daha iyi okullara kavuşturan değil, büyük oranda nitelikli ve eşit eğitim olanaklarını ellerinden alan bir uygulama hâline gelmiştir. Her sabah kilometrelerce yol giden çocukların hissettiği yorgunluk, taşıma merkezlerindeki sınıfların kalabalıklaşması, öğrencilerin öğretmenleriyle yakın bir ilişki kuramamaları, sosyal olarak da kendilerini dışlanmış hissetmeleri en temelde çocukların nitelikli ve eşit eğitim olanağını ellerinden almaya başlamıştır.

3.2 MİLYONDAN 600 BİNE DÜŞTÜ

2002 yılında 3 milyon 275 bin olan köy okullarında kayıtlı öğrenci sayısı 2022 yılı itibarıyla 609 bine gerilemiştir. Millî Eğitim Bakanlığının 2021 bütçe raporuna göre taşımalı eğitime son on yılda 22 milyar 619 milyon lira, yemekle beraber yaklaşık 25 milyar lira harcanmıştır yani köy okullarını onarmaya harcanacak para yollara saçılmıştır.

EĞİTİMİ İMAMLARA BIRAKMAYALIM

İlkokuldaki küçük çocukların taşınması yerine bu öğrencilerin bulundukları yere öğretmenlerin taşınmasına öncelik verilmelidir. Köy okulları tekrar açılarak ülkede hâlâ çözülememiş ve giderek büyüyen bir sorun olan atama bekleyen öğretmenlerimize de bir istihdam yaratılacaktır. Köy okulundaki öğretmenler sadece birer öğretmen değildirler. Köylere sadece imam atayarak, devletin sadece imam kadrosunu artırarak köyde yaşayan insanlara modern ve bilime dayanan bir bakış açısı kazandırılamaz; köydeki eğitimi sadece imamlara bırakmamalıyız.”