Türk Dil Kurumu’na göre ‘bir şeyi halka tanıtmak, beğendirmek ve böylelikle sürümünü sağlamak için denenen her türlü yola’ reklam denir. Açıklamanın altına da Reşat Nuri Güntekin’in ‘Balta’ adlı öyküsünden örnek bir cümle verilmiş: Şehirde canlı reklam dolaştırmak hiçbirimizin aklına gelmemişti!

Güntekin’den bu yana reklam işleri epey gelişti.  Gizli reklam çıktı, reklam değilmiş gibi reklam.

7’den 70’e dünyada milyarlarca insana, zengine fakire her türlü ürünü reklamlarla pompalayan Hollywood’da otomobil tekeli BMW ve Mercedes’teydi. Ünlüler gündelik yaşamlarında bu firmaların araçlarını kullanıyor, boy boy fotoğrafları çıkıyor, filmlerde de bu araçlarla yarışıyor, kötüleri haklıyorlardı.

2006 yılından itibaren ‘biz niye Hollywood’u ve ünlüleri kullanmıyoruz’ diyen bir otomobil firması atağa kalktı.

İşe sinema sektörünün merkezinde yapılan film galaları, festivaller, tanıtımlarla başlandı. Son model araçlar, hatta bazen henüz piyasaya sürülmeyen araçlar bile ünlülerin hizmetine sunuldu. Mini minnacık etekleri ile parlayan aracın arka kapısından çıktı kadın oyuncular, yakışıklı aktörler.

Los Angeles ile New York’ta 35 VIP ve 30 şoförlü araçtan oluşan, pahalı bir filoyla Hollywood’u şaşkına çeviren hizmete başlandı.

Bu ilk aşamaydı, ikinci adım da atıldı.

Dünyanın hayran olduğu, giyiminden sürdüğü allığa, kullandığı şampuana, koluna taktığı saate, poposunda görünen kot markasına kadar ne varsa örnek aldığı ünlüler, hatta kraliyet ailesi bile art arda firmanın değişik model araçlarına binmeye başladı.

Markanın hemen her modelini ve ne hikmetse son modelleri ‘gündelik yaşamlarında’ kullanan ünlülerin fotoğraflı uzuuun bir listesi var...

Pop yıldızı Justin Bieber kıyafetine uyması için özel olarak ‘çita desenli’ hale getirilen o marka aracıyla görüntüleniyordu her yerde. Çita desenden sıkıldı, hem arabası hem de kıyafeti mat siyah oldu.

Katy Perry markanın sportbackiyle boy gösterdi.

Kraliyet ailesinden prens Harry, prens William, henüz kral olmadan babaları prens Charles, düşes Kate markanın değişik modelleriyle görüntülendi.

Kevin Costner o markanın iki modeline sahipti.

Jude Law Londra’da elinde anahtarı, markanın kocaman arabasıyla görüntülendi.

Türkiye’de de çok sevilen Kara Şimşek dizisinin dev cüsseli oyuncusu David Hasselhoff’un markanın özel yapım aracıyla yolculuk ederken videosu çıktı.

Ülkemize gelerek dünya liderimizin 67. doğum gününü bizzat kutlayan, pastasını kesen Erdoğan’ı alkışlayan, onunla sohbet eden aksiyon yıldızı Jason Statham filmlerinde kullandıktan sonra gündelik yaşamında da o markayı seçti.

Emma Stone iki tane birden aldı. Birini spor salonuna giderken kullanıyor öbürüyle de geziyordu.

Allah sizi inandırsın ünlü yapımcı, yönetmen, oyuncu Ben Affleck o marka aracıyla park cezası yerken paparizzilere yakalandı!

Jessica Alba iki ayrı modelle, futbolun süperstarı David Beckham dört ayrı modelle, James Bond’un yıldızı Daniel Craig ise iki ayrı modeli ile görüntülendi. 40 yıldır ‘ne zaman evlenecekleri’ merak edilen Hollywood’un gözde çifi Goldie Hawn ve Kurt Russell’ın da o marka araçlarıyla gezerken fotoğrafları çıktı.

Hollywood ve ünlüleri sayesinde marka Mercedes’i de BMW’yi de sollayıp geçti.

Türkiye’de mi?

Memlekette 10 gündür yatıp kalkıp konuştuğumuz isimden ve onun züğürtlerin çenesini yoran 16 milyonluk makam aracından belli değil mi!

Evet, o marka Diyanet İşleri başkanı Prof. Dr. Ali Erbaş’ın da ‘uzuuun yolculuklar’ için kendisine münasip bulduğu, sloganı ‘gerçek büyüklük içten gelir’ olan, genişletilmiş iç mekana sahip, HD kalitesinde ekranlar, sağ arkada özel hatlı yatar koltuk, yorucu bir günün ardından ayak uzatma bölümü ile ayak tabanlarına masaj yapma özelliği bulunan ek düzenekli, 335 beygir gücündeki ‘lüksün bağırmadığı’ denilen A8 modelini de üreten Audi.

Sık sık güncellenen Audi kullanan ünlüler listesinde ‘icraatlarıyla gündemde en fazla kalarak markanın yüzünü medyada en uzun süre tutan ünlü kim’ diye sorulsa akla James Bond Daniel Craig, Kara Şimşek David Hasselhoff ya da Jason Statham değil Diyanet İşleri başkanımız gelir.

Reklamın iyisi kötüsü olmazmış... Kültür ve Turizm bakanlığımız milyonlarca dolar harcayıp memleketin reklamını yapmak için çabalarken, tanıtıma bir şekilde omuz vermek akıllıca valla!