Ne günlere kaldık; İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu, iktidarın hiçbir etkinliğine davet edilmiyor. Nasıl olduysa tramvay açılışına davet edildi. Çok şaşırdı, çok sevindi. “Ulaştırma Bakanı, kentin belediye başkanı olarak beni tramvay açılışına davet etti” dedi ve bunu miting meydanında halka açıkladı.

İmamoğlu, davet edilmesinden dolayı teşekkür eder etmez, AKP’nin Büyükşehir Belediye Başkan adayı Murat Kurum, Ulaştırma Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nu aradı, “Siz, İmamoğlu’nu açılışa davet ettiniz mi, etmediniz mi?” diye sordu.

DEVLET ADAMLIĞININ GEREĞİ

Ertesi gün Kurum, mikrofonlara, “Ulaştırma Bakanımız, İmamoğlu’nu açılışa davet etmemiş” diye sevincini dile getirdi. İmamoğlu da ertesi gün “Al sana davetiye” dedi ve Uraloğlu imzalı davetiyeyi halka gösterdi.

Davetiye gönderilmesine memnun olması gereken Murat Kurum’un, davetiye gönderilmesinden son derece rahatsız olduğu anlaşıldı. O yüzden davetiyenin gönderildiği-gönderilmediğinin peşine düştü. Bu tutum, Kurum’a yakışmadı. Devlet deneyimi olan Kurum’un, İmamoğlu’na davetiye gönderilmesinden memnuniyet duyması gerekirdi. Devlet adamlığı bunu gerektiriyor.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı’nın yaptığı açılışlara katılmamakla iktidar ne yapmak istiyor? İmamoğlu metrolar yapıyorsa, üstelik kaynağını kendisi buluyorsa bundan dolayı memnun olması gerekenlerin açılışa gelmemekle sanki İmamoğlu’nu cezalandırdıklarını sanıyorlar. Burada kaybeden İmamoğlu olmuyor. 

İZMİR’İ DE YALNIZ BIRAKTILAR

İzmir Büyükşehir Belediyesi önemli yatırımlara z imza attı. İki gün önce Narlıdere metrosunun açılışı yapıldı. Gönül isterdi ki o törende bakanlar, CHP yöneticileri de bulunsun. Bakanlar olmadığı gibi CHP üst yönetimi de yoktu. Bakanlar gelmeyince başta İzmir Valisi olmak üzere hiçbir yetkili de o törene katılmadı.

Törene sadece CHP İzmir Milletvekilleri Murat Bakan, Mahir Polat, Ednan Arslan ve Rıfat Nalbantoğlu katıldı. Oysa bu tören,  yeniden aday yapılmayan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer’in en son ve İzmir’e kazandırdığı önemli eserdi. Böyle bir günde Tunç Bey partili arkadaşları tarafından yalnız bırakıldığına üzülmüştür.

ÖVÜNÜLECEK HİZMETLER

İzmir, Tunç Soyer’in belediye başkanlığındaki son 5 yılda raylı sistemler alanında tarihinin en büyük yatırım hamlelerine sahne oldu. İzmir Büyükşehir Belediyesi aynı anda 3 raylı sistem projesini birden kendi gücü ve kaynaklarıyla, hükümetten destek almadan finanse etti. 5 yıllık Tunç Soyer döneminde İzmir’de 1 milyar 235 milyon Euro’luk raylı sistem yatırımı yapıldı. Yani bugünkü rayiçle yaklaşık 41 milyar lira. 

Ocak ayının son günlerinde Karşıyaka ve Çiğli’yi birleştiren Çiğli Tramvayı tamamlanarak hizmete alındı. Temeli 2021 yılında atılan, 14 duraktan oluşan 12 kilometrelik hattın yapımı tam 183 milyon Euro’ya mal oldu.24 Şubat’ta ise 287 milyon Euro’ya mal olan Narlıdere Metrosu hizmete açıldı. 7 istasyondan oluşan 7,2 kilometrelik hat görkemli bir törenle hizmete girdi. Bu yeni metro hattı ile birlikte İzmir’in kuzeyindeki Bornova ilçesi ile güneyindeki Narlıdere ilçesi arasında toplam 27 kilometrelik kesintisiz raylı ulaşım hizmeti sağlandı. Artık, İzmir’in bir ucundan metroya binen yolcu şehrin diğer ucuna sadece 45 dakikada konforlu bir şekilde ulaşabiliyor.

BELEDİYE OLANAKLARIYLA

İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin kendi kaynaklarıyla inşa ettiği, Üçyol-Dokuz Eylül Üniversitesi Tınaztepe Kampusu-Çamlıkule arasında 13,5 kilometrelik hatta hizmet verecek Buca Metrosu çalışmaları da tüm hızıyla sürüyor. Geçen cumartesi günü konuştuğum İzmir’in CHP’li Büyükşehir Belediye Başkan adayı Cemil Tugay, Buca metrosunun da zamanından önce tamamlanmasını hedeflediğine söyledi. 

Buca’nın en uzak mahallesi Çamlıkule ile İzmir Körfezi arasındaki ulaşım süresi 15 dakikaya inecek. 13,5 kilometrelik Buca Metrosu’ndan günde 400 bin İzmirli yararlanacak. Hedef metronun ilk etabı olan Üçyol-Şirinyer arasını Haziran 2026’da tamamlamak. İzmir Büyükşehir Belediyesi, kentteki tüm metro yatırımlarını kendi imkanlarıyla yapan tek belediye olma özelliğini taşıyor.

DEVLETİN AYIRDIĞI ÖDENEK

İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin ikisini tamamlayıp hizmete açtığı 3 raylı sistem yatırımına karşılık Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Halkapınar-Otogar Metrosu için 10 yıldır tek çivi çakmadı. Ama devletimizin hakkını yemeyelim, her yıl ödenek ayırıyor. Gelelim bu yıl metro için devletin ayırdığı ödeneğe.

Resmi Gazete’de yayımlanan 2024 Yılı Yatırım Programı’nın kabulü ve uygulanmasına dair Cumhurbaşkanı kararına göre Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesinden Halkapınar-Otogar bütçesinin yapımı için sadece ve sadece 3 bin lira, yanlış yazmıyorum sadece 3 bin lira ayrılmış. Yani, iktidar eliyle İzmir’e metro yapılmış değil. Ne yapıldıysa sadece belediye olanaklarıyla, onların bulduğu ödeneklerle yapıldı. Emeği geçenler sağolsun.

SİTEM DOLU SÖZLER

Narlıdere metrosunun açılışında Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer, yalnız bırakılmıştı. Buna üzüldü. Soyer’in açılışta yaptığı konuşma bir veda değil, yerel siyasetten genel siyasete bir adım gibiydi. Siyaseti “Maraton koşusu”na benzetti önemli bir eserin açılışında şu sitemde bulundu:

 “Hiç kimseye boyun eğmeden,  7 gün 24 saat İzmir’e hizmet ederek günü kurtaran, popülist çözümlere değil, bu şehrin geleceğini inşa eden doğru işlere odaklandım. İstedim ki bir kere yapalım, tam yapalım. Elbette bu kadar emeğe partinizden ve yoldaşlarınızdan bir takdir beklersiniz. 

İzmir CHP il kongresinde kapalı oylamada 522 delegenin 508’inin oyuyla en yüksek örgüt desteğini alana, başarılarıyla uluslararası alanda en yüksek makama getirilene, anketlerde birinci çıkana, bu kadar çabaya, devrim niteliğindeki onlarca esere bir teşekkürü çok görenlere buradan sitem ediyorum.”