2017 yılı Mart ayında bir önceki aya göre yüzde 1,02, bir önceki yılın Aralık ayına göre yüzde 4,34, bir önceki yılın aynı ayına göre %11,29 ve on iki aylık ortalamalara göre yüzde 8,21 artış gerçekleşti.

24783_img_1_12_03-04-20171102500651

EN YÜKSEK ARTIŞ GİYİM VE AYAKKABIDA


Ana harcama grupları itibariyle 2017 yılı Mart ayında endekste yer alan gruplardan gıda ve alkolsüz içeceklerde %1,93, sağlıkta %1,88, eğlence ve kültürde %1,55 ve ev eşyasında %1 artış gerçekleşti.

ALKOL VE TÜTÜN DEĞİŞMEDİ


Ana harcama grupları itibariyle 2017 yılı Mart ayında endekste düşüş gösteren bir grup olmadı.

Son 10 yılın enflasyon tablosu. Kaynak: Trading Economics Son 10 yılın enflasyon tablosu. Kaynak: Trading Economics

DOĞUDA ENFLASYON YÜKSELİYOR


İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflaması (İBBS) 2. Düzey’de bulunan 26 bölge içinde, bir önceki yılın Aralık ayına göre en yüksek artış %6,15 ile TRC1 (Gaziantep, Adıyaman, Kilis) bölgesinde, bir önceki yılın aynı ayına göre en yüksek artış %13,06 ile TR81 (Zonguldak, Karabük, Bartın) bölgesinde ve on iki aylık ortalamalara göre en yüksek artış %9,75 ile TR62 (Adana, Mersin) bölgesinde gerçekleşti.

Mart 2017’de endekste kapsanan 414 maddeden; 42 maddenin ortalama fiyatlarında değişim olmazken, 282 maddenin ortalama fiyatlarında artış, 90 maddenin ortalama fiyatlarında ise düşüş gerçekleşti.

ŞAMPİYON MANDALİNA İKİNCİ BİBER


Mart ayında fiyatı en fazla artan ve düşen ürünler de belli oldu. Buna göre Türkiye'nin Mart ayında zam şampiyonu yüzde 27,53 artan mandalina olurken ikinci sırada yüzde 26,05 artan sivri biber oldu. Üçüncü sırada ise fiyatı yüzde 20,45 artan yeşil fasulye yer aldı.

Fiyatı en fazla düşen ürünler sıralaması şöyle oldu: "Nar yüzde 20,45, portakal yüzde 18,25, muz yüzde 14,47, elma yüzde 9,64, çarliston biber yüzde 8,95, kadın gömleği yüzde 8,61, limon yüzde 8,58, yurt dışı bir hafta ve daha fazla süreli turlar yüzde 8,11, kalem yüzde 7,14, yurt içi bir hafta ve daha fazla süreli turlar yüzde 6,73, kadın spor ayakkabısı yüzde 6,19, kadın ceketi yüzde 5,88, elbise yüzde 4,66, sabun yüzde 4,64, dizel otomobil yüzde 4,46, koyun eti yüzde 4,32 ve pirinç yüzde 4,00".

Türkiye'de Mart ayında fiyatı yüzde 27,90 düşen yeşil soğan en fazla fiyatı düşen ürün olurken, ikinci sırada yüzde 24,33 düşüş gösteren kabak, üçüncü sırada ise fiyatı yüzde 18,78 düşen karnabahar yer aldı.
Fiyatı en fazla düşen ürünler de şöyle sıralandı: "Ispanak yüzde 15,55, marul yüzde 12,43, kuru soğan yüzde 6,40, domates yüzde 5,74, çocuk botu yüzde 5,32, kadın botu yüzde 5,15, erkek kazağı yüzde 5,14, yumurta yüzde 4,97, kadın kabanı yüzde 4,44, anorak tipi çocuk kabanı yüzde 3,43, makyaj malzemeleri yüzde 2,89, benzin yüzde 2,85, LPG dolum ücreti yüzde 2,55, mazot yüzde 2,45, araçların tamirine ve bakımına ödenen ücretler (işçilik) yüzde 2,32, salça yüzde 1,57 ve elektrikli süpürge yüzde 1,51".

GELEN VERİLER MERKEZ'İN ELİNİ ZORLAŞTIRIYOR


Kapital FX Araştırma Müdür Yardımcısı Enver Erkan enflasyon rakamlarını yorumladı. Erkan şöyle dedi:

Rakamlar genel itibariyle olumsuz. Manşet ve çekirdek enflasyonun aynı anda yükseliş eğilimi içerisinde olması itibariyle TL’deki değer kaybının gecikmeli etkilerini görmeye devam ediyoruz. Girdi fiyatlarındaki artış itibariyle ÜFE’deki yükselişin devam ediyor olması, bu etkileri önümüzdeki aylarda da görmeye devam edeceğimiz anlamına geliyor. TL’deki değer kaybı Merkez Bankası’nın uyguladığı para politikası sıkılaştırması çerçevesinde sınırlandı ve kurlardaki seyir stabilleşti. Ancak enflasyon bacağına yansımasını görememekteyiz. Gelen veriler bu bakımdan Merkez Bankası’nın elini zorlaştırmaktadır. Hali hazırda %11,3 seviyesine getirilen piyasa fonlamasının daha da yukarı gitmesini ve son sınırına kadar zorlanmasını bekliyorum. Bu gelen enflasyon verileri, elbette ileriye dönük beklentileri de bozacaktır; haliyle Merkez Bankası’nın alması gereken daha başka aksiyonlar vardır. Bir sonraki toplantıda GLP’yi (geç likidite penceresi) yukarı çekmekle beraber faiz koridorunu genişletmek de değerlendirme kapsamına alınabilir. Bu da O/N borç verme faizinde de bir artış olması anlamına gelecektir. Bir sonraki Merkez Bankası PPK toplantısı 26 Nisan’da... Daha açık ve proaktif politika hamleleri gerekecektir.



Enflasyonun alt kırılımlarına baktığımızda; sürükleyici gücün gıda ve alkolsüz içecekler olduğunu görmekteyiz. Mart ayında yaşanna %1,93’lük artışla yıllık gıda enflasyonu da %12,53 olarak gerçekleşti. Beklediğimiz düzeltmenin bir türlü gelmediğini görmekteyiz. Gıda fiyatları konusunda yapılan çalışmaların henüz enflasyon rakamlarına yansımadığını söyleyebiliriz.

Kur etkisinin devam etmesini bekliyorum. Bu da enflasyon daha da yukarı gidebilir anlamına geliyor. Nisan ayında, muhtemelen gecikmeli kur etkisi ve sezonsallık nedeniyle geçen senenin aynı döneminden daha yüksek bir yıllık bir artış gelecektir. 2. ve 3. çeyreklerde enflasyonun %10,5 üzerinde dalgalı seyretmesini, yılın son 3 ayında da bir miktar geri çekilmesini öngörüyorum. 2017 yılsonu enflasyonunun da çift hanede gerçekleşme ihtimali artmıştır.