Reklamsız Sözcü

Yaşlılıkta tüketilmesi gereken 4 besin grubu

Prof. Dr. Ayla Gülden Pekcan, yaşlı bireylerin her gün tüketmesi gereken besin gruplarını sıraladı
11:4217 Mart 2016
Yaşlılıkta tüketilmesi gereken 4 besin grubu
Prof. Dr. Ayla Gülden Pekcan, yaşlı bireylerin her gün tüketmesi gereken besin gruplarını sıraladı

Yaşlılık döneminde dengeli beslenme birçok hastalığı önlüyor. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü Emekli Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ayla Gülden Pekcan, bu dönemde özellikle tüketilmesi gereken temel besinleri sıraladı ve bunların her gün yenmesi gerektiğini vurguladı. Pekcan, yaşlı bireylerin her gün, ‘süt ve süt ürünleri’, ‘kırmızı et, tavuk, balık, yumurta’, ‘kuru baklagiller, yağlı tohumlar, taze sebze ve meyveler’ ve ‘ekmek–tahıllar’ gruplarındaki ürünleri tüketmelerini önerdi.

BESLENMEYE BAĞLI HASTALIKLARI ENGELLEMEK İÇİN…

Uzmanlar, yaşlılarda enerji ihtiyacının, fiziksel aktivitenin azalmasına bağlı olarak yetişkin döneme göre daha düşük olduğunu vurgularken, beslenmenin bu dönemdeki birçok hastalığın önlenmesi açısından çok önemli olduğunu kaydediyor. Yaşlılarda şişmanlık veya zayıflık, kas dokusu kaybı, beslenmeye bağlı kronik hastalıklar, osteoporoz ve kemiklerde kırıklar, vitamin ve mineral yetersizlikleri sık görülen beslenme ve sağlık sorunları olduğunu belirten Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü Emekli Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ayla Gülden Pekcan, şu bilgileri verdi: “Yaşlılık döneminde yeterli ve dengeli beslenmenin sağlanması, gereksinme duyulan besin ögelerinin vücuda alınması, beslenmeye bağlı kronik hastalıkların oluşumunun önlenmesi, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi ile yaşam kalitesinin arttırılması için önem taşımaktadır. Yaşlanma ile görülen fiziksel, hastalık durumu, psikolojik ve sosyal değişiklikler, oluşan tat ve koku almadaki azalma, diş kayıpları, iştahsızlık, besinlerin sindirimi ve besin ögelerinin emilimin azalması gibi birçok etmen beslenmeyi olumsuz etkileyebilmektedir.”

PROTEİN VE YAĞ NE KADAR ALINMALI?

Pekcan, yaşlı dönem beslenmesi hakkında şu bilgileri verdi: “Yaşlılarda günlük enerjinin yüzde 12-15'inin proteinden gelmesi, kilogram vücut ağırlığı başına 0.8-1.0 gram protein alınması ve proteinin de iyi kaliteli kaynaklardan (tavuk, kırmızı et, balık, yumurta, süt ve süt ürünleri) sağlanması gerekmektedir. Diyetle yağ alımı enerjinin yüzde 25-30'u, karbonhidrat alımı enerjinin yüzde 55-60'ı kadar olmalıdır. Yaşlı bireylerin dört besin grubundan her gün yeterli ve dengeli miktarlarda tüketmesi büyük önem taşımaktadır. Dört besin grubunu; tavuk, kırmızı et, balık, süt ve süt ürünleri, yumurta, kuru baklagiller, yağlı tohumlar, taze sebze ve meyveler, ekmek ve tahıllar (tam tahıl, bulgur, pirinç, makarna vb.) oluşturmaktadır.”

TAVUK ETİ ÇOK ÖNEMLİ BİR BESİN KAYNAĞI

Pekcan, yaşlılarda artan protein ihtiyacının karşılanmasında tavuk etinin önem taşıdığını işaret ederek, “Özellikle derisi ayrılarak tüketildiğinde doymuş yağ içeriğinin kırmızı ete göre düşük olması ve kronik hastalıkları olan bireylerde sağlıklı bir seçimdir. Tavuk eti bazı vitaminler ve mineraller (demir, çinko, fosfor, magnezyum, B1, B6, B12, niasin) açısından iyi kaynaktır. Yaşlılarda B12 vitamini bilişsel işlevler (unutkanlığın önlenmesi), aneminin önlenmesi yönünden oldukça önemlidir. Demir ve çinko için iyi kaynak olması ile bu minerallerin yetersizliğinin önlenmesine destek olur. Sindirim kolay, protein kaynağı tavuk etinin haftada en az 2 -3 kez tüketilmesi yaşlılarda sağlıklı beslenme için iyi bir seçenektir.” hatırlatmasında bulundu.

SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet