Reklamsız Sözcü

‘Aldığınız kalorinin miktarına değil kalitesine bakın’

Sağlıklı beslenmede ve diyette sadece kalori hesabı yapmanın yanlış olduğu fikri yaygınlaşıyor. Aldığınız kalorinin hangi besinlerden olduğu, kalorinin miktarından daha önemli. 'Kaliteli kalori' adı verilen beslenme anlayışını harekete geçirmek isteyen İngiliz Beslenme Vakfı (BNF), sağlıklı beslenmenin öğelerini sıralıyor.

android-time 11:56
‘Aldığınız kalorinin miktarına değil kalitesine bakın’
Sağlıklı beslenmede ve diyette sadece kalori hesabı yapmanın yanlış olduğu fikri yaygınlaşıyor. Aldığınız kalorinin hangi besinlerden olduğu, kalorinin miktarından daha önemli. 'Kaliteli kalori' adı verilen beslenme anlayışını harekete geçirmek isteyen İngiliz Beslenme Vakfı (BNF), sağlıklı beslenmenin öğelerini sıralıyor.

Gizli kalori ve boş kalori kavramları beslenmede kalori miktarından çok kalorinin niteliğine vurgu yapıyor. Kaliteli kalori ile beslenme anlayışını harekete geçiren İngiliz Beslenme Vakfı (BNF), sadece kalori saymanın ya da bazı gıdalardan kesmenin işe yaramayacağına dikkat çekiyor. Hedef, insanların besin değeri yüksek olan gıdalara yönelmesini sağlamak.

BBC Türkçe’nin haberine göre kadınların günde yaklaşık 2 bin kaloriye, erkeklerin de 2 bin 500 kaloriye ihtiyacı varken İngiltere Halk Sağlığı Kurumu’nun önerdiği günlük kalori alımı şöyle:

Kahvaltı: 400kcal
Öğle yemeği: 600kcal
Akşam yemeği: 600kcal

Sağlıklı içecek ve atıştırmalık için yer bırakmak da başlıca tavsiyeler arasında.

SEÇİMİNİZİ DOĞRU YAPIN

Gıdaların ambalajları size içeriğindeki kalori miktarını zaten söylüyor ama en sağlıklı seçimi yapmak biraz daha zor.

Halk sağlığı yetkililerin önerileri şöyle:

Yaklaşık 174 kalori içeren 30 gram avuç dolusu kuruyemiş
Meyve ve sebzelerin birçoğundan daha besleyici olan avokadoya yönelmek

avokado

Düşük kalorili biranın besleyici olmadığını bilmek

Yüksek kalorili gıdalar genelde daha sağlıksız ama istisnalar da var. Aynı şekilde düşük kalorili diye satılan ürünler de daha sağlıklı olmayabilir.

Düşük kalori;

Gıda ise porsiyon başında 40 ya da daha az kalori,
İçecek ise her 100 ml başına 20 kalori,
Sıfır kalorili içecek

Üretici firmalar yemeklerinin 5kcal’dan az olduğu için kalorisiz olduğunu söyleyebilir ama sonuçta o kaloriler de sayılıyor.

Örneğin diyet ya da ‘zero'(sıfır şeker) gazlı içecekte 10kcal yani 30 gramlık bir küçük havuç kadar kalori var.

BOŞ KALORİ NEDİR?

Uzmanlar genelde alkol için bu kavramı kullansa da, şeker düzeyi yüksek ama besin değeri düşük olan her şey, boş kalori sayılıyor.

bos-kalori-shutter

Örneğin bir lolipop şeker, yaklaşık 45kcal içeriyor ve bu bir elmanın içerdiğinden biraz daha fazla. Ancak lolipop boş kalorili iken, elma kaliteli kalori sayılıyor.

GİZLİ KALORİYE DİKKAT!

Sanılandan çok daha yüksek kalorisi olan gıda ve içecekler için gizli kalori terimi kullanılıyor. Örneğin 125 gram az yağlı meyveli yoğurtta 100’den fazla kalori var. BNF, sade yoğurda birkaç böğürtlen eklemenin çok daha kaliteli bir kalori seçimi olduğunu söylüyor.

İngiliz hükümetinin araştırması, kalori alımının yaklaşık çeyreğinin dışarıda tüketilen gıda ve içeceklerden kaynaklandığını söylüyor. Kafeler ve restoranların giderek kalori bilgisini de menülere eklemeye başlıyor. Ancak yine de takibini yapmak güç.

Örneğin yarım yağlı sütten yapılmış sade bir latte aldığınızda kahvenizin kalori miktarı 78 ile sınırlı kalıyor. Biraz vanilya şurubu koydunuz mu kaloriyi en az iki katına yani 175kcal’a çıkarıyorsunuz. Üstelik hiçbir kaliteli kalori almadan.

SAĞLIKLI BİR DİYET NASIL OLMALI?

İngiltere Halk Sağlığı Kurumu’nun ‘sağlıklı rejim’ önerisi şunları içeriyor:

saglikli-beslenme-shutter

Bol meyve ve sebze
Tam buğday ekmek, makarna ve pilav gibi nişastalı besinler
Et, balık veya süt ürünleri gibi proteinli besinler
Az miktar yağ

Azaltmanız gereken besinler de şöyle:

Şekerli gazlı içecekler
Alkollü içecekler
Şekerli kahvaltılık mısır gevrekleri
Kek ve pastalar
Kurabiyeler
Hamur işleri

Sağlıklı kiloda olup olmadığınızı anlamanızın bir yolu da vücut kitle indeksine (BMI) bakmak. İngiltere Ulusal Sağlık Sistemi (NHS), haftada ihtiyaç duyduğunuzdan yaklaşık 500-600 kalori daha az tüketerek ve her hafta yarım ya da bir kilo vererek zayıflamayı öneriyor. Uzmanlara göre aşırı kalori alımı, obezitenin başlıca nedeni.

İLGİLİ HABERAvustralyalı bilim insanlarından obeziteyi azaltacak öneriAvustralyalı bilim insanlarından obeziteyi azaltacak öneri

Merakla beklenen Yılmaz Özdil'in son kitabı "Mustafa Kemal" Plus abonelerine hediye.

Son güncelleme: android-time 12:0921.09.2018
SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet social-whatsapp Whatsapp more